In het voorjaar van 2019 werd de nieuwste impactmeting van de creatieve sector in Vlaanderen voorgesteld. De cijfers tonen aan dat de creatieve sector in stijgende lijn is en dat de sector er beter dan ooit voor staat. Lees het opinie-artikel van Pascal Cools, managing director van Flanders DC, hierover. Hoe Flanders DC de creatieve sector het afgelopen jaar heeft ondersteund, kom je in dit overzicht te weten. Het was een druk, maar fijn jaar!

1. We geven informatie en advies

Het adviesteam van Flanders DC stond het afgelopen jaar steeds klaar om zowel startende als meer gevestigde ondernemers bij te staan met advies en begeleiding. Er werden in totaal 906 ondernemers in de creatieve sector door onze adviseurs geholpen. Veel voorkomende thema’s daarbij waren: van idee naar concept, intellectuele eigendom, verkoop en communicatie.

We organiseerden ook 3 adviesdagen op locatie. Het team van adviseurs was aanwezig in Gent, Leuven en Kortrijk.

“Fijn om op zulke korte tijd veel verschillende visies te horen. De Expertendag is een formule die werkt.”

Joannes Vandermeulen, Namahn,

Deelnemer Expertendag: Groeibedrijven

Labs en Expertendagen zijn inspirerende infosessies waar experts hun kennis delen en in interactie gaan met de deelnemers. In 2019 organiseerden we 13 Labs en 6 Expertendagen, waarvoor we in totaal 791 inschrijvingen telden.

We gaven advies op 8 zitdagen auteursrecht, merken, modellen en octrooien, verspreid over alle Vlaamse provincies. De zitdagen zijn een co-organisatie van VLAIO, BOIP, Dienst Intellectuele Eigendom en Flanders DC. 

Jaarlijks organiseert VAKlab de Jobinspiratiebeurs voor vakmensen die willen starten of groeien in hun ondernemerschap. Flanders DC was aanwezig en had 10 één-op-één adviesgesprekken met vakmensen.

Flanders DC Fashion Lab: Brand identity

Fashion Lab: Brand identity © Juan Wyns

De Flanders DC-collega’s gaven in totaal 68 presentaties en workshops op aanvraag en waren hiervoor aanwezig op events, in scholen en bij organisaties. 

Daarnaast werden er 7 webinars rond topics zoals de nieuwe vennootschapswetgeving, een lening aanvragen en growth hacking georganiseerd. Het volledige overzicht van webinars die integraal te herbekijken zijn, is terug te vinden op onze site. In totaal registreerden 465 personen zich het afgelopen jaar voor live deelname aan onze webinars en de opnames werden 1.482 keer bekeken via Youtube.

Op 18 en 19 februari vond de kick-off van de tweede editie van het Groeicollectief plaats. Het Groeicollectief is een intensief coachingstraject voor bedrijven die een sprong voorwaarts willen maken. Gedurende 2019 werden 6 themasessies gehouden met 10 bedrijven uit de creatieve sector. Enkele deelnemers getuigen in dit artikel naar aanleiding van het Groeicollectief over hun ervaringen.

"Door deel te nemen aan het Groeicollectief nemen we veel meer afstand en hebben we effectief een groeiplan klaar voor de komende zes à zeven jaar."

Nicolas Vanden Avenne, Ocular,

Deelnemer Groeicollectief

In het kader van Close The Loop en met de steun van Vlaanderen Circulair werden 8 mature modebedrijven geselecteerd voor een duurzaamheidstraject. Samen met interne projectbegeleiders en toegewezen experts hebben zij gedurende het hele jaar gewerkt aan een nieuwe duurzaamheidsstrategie voor de komende jaren. Wat dat concreet opgeleverd heeft, lees je in het artikel 'Toekomstgericht ondernemen is verantwoord ondernemen'.

Onze online ondernemersgids kreeg 34 updates en 16 uitbreidingen met nieuwe informatie. Er werden ook 5 nieuwe tools en templates toegevoegd.


2. We verbinden en inspireren

In ons online magazine lieten we opnieuw heel wat creatieven en experts aan het woord, deelden we tips & tricks en zetten we onze eigen projecten in de kijker. Er verschenen het afgelopen jaar 118 artikels, video’s en podcasts (waarvan 97 Nederlandstalige en 21 Engelstalige). 

Op onze website telden we 182.852 unieke bezoekers, een stijging van meer dan 10% in vergelijking met 2018. In 2019 werden onze podcasts in totaal 22.838 keer beluisterd. Ons Youtube-kanaal leverde 42.318 views op. 

In het najaar verscheen de tweede editie van Between the lines, het gedrukte magazine dat het beste van het afgelopen jaar online inspiratie bundelt. Het werd voorgesteld tijdens Fashion Talks en Creative Ville en is ook online te verkrijgen.

Flanders DC Jaarmagazine #2 — Between the lines

Jaarmagazine #2 — Between the lines

Op 20 november vond in de Handelsbeurs in Antwerpen de tweejaarlijkse modeconferentie Fashion Talks plaats. Er waren die dag 850 aanwezigen die luisterden naar 12 onstage sprekers en 8 break-out sessies of in gesprek konden gaan met 16 experts binnen ‘Talk with the Industry’. Lees meer over de highlights van Fashion Talks 2019 in ons magazine.

De dag nadien vond op dezelfde plek Creative Ville plaats. Er kwamen 622 mensen samen voor een conferentie met 8 lokale én internationale sprekers op het hoofdpodium en 8 sprekers voor de backstage talks. Een terugblik op Creative Ville 2019 vind je in ons magazine. 

Flanders DC Creative Ville 2019

Creative Ville 2019 © Fille Roelants

We zetten ook in op samenwerkingen tussen de creatieve sector en andere sectoren. Dit deden we door ons netwerk aan te spreken rond specifieke samenwerkingsvragen én door de heel gerichte projecten MAAKBAAR, FashionTech Works en Food Heroes.

Binnen het sociaal, economisch en ecologisch verantwoord MAAKBAAR-project werden ontwerpers uitgedaagd om aan de slag te gaan met elementen of ideeën uit de natuur. Het project bood 11 designers de mogelijkheid hun idee uit te bouwen tot een volwaardig duurzaam product en werd afgerond met een slotsymposium op 5 juni en een expo in het Design Museum Gent (17 mei tot 29 september). In ons magazine lees je een verslag over MAAKBAAR.

In het kader van het Creative Europe-project United Fashion vond van 19 tot 22 november het internationale FashionTech Works-programma plaats. We brachten 24 veelbelovende bedrijven uit 11 landen samen voor een pitch battle en om na te denken over de toekomst van circulaire mode, shopping en wearable tech in workshops alsook om connectie te leggen met 95 lokale spelers tijdens het FashionTech (NET)Work-event. Meer inzichten uit het FashionTech Works-programma lees je in ons magazine.

Flanders DC FashionTech Works

FashionTech Works © Juan Wyns

Met het EU-project Food Heroes brachten we, samen met de Boerenbond, partners uit de landbouw en voedingsindustrie samen met designers om via kruisbestuiving tot oplossingen te komen voor het afval dat verloren gaat in het productieproces. Spelers uit 6 landen zochten samen naar nieuwe commerciële producten of diensten die het voedselafval een tweede leven geven. Er werden ook Food Heroes Awards uitgedeeld. 

Via onze co-workinglocatie Bar d’Office en het openstellen van ons Creativity Lab voor derden zorgen we toevallige ontmoetingen tussen creatieve professionals.

Tot slot zorgen we voor een letterlijke verbinding tussen creatieve bedrijven en jobzoekers via onze vacaturepagina’s. Vandaag is deze vooral op mode gericht.


3. We zorgen voor erkenning van de sector

Op 29 januari 2019 werden voor de 25ste keer de Henry van de Velde Awards uitgereikt. 250 ontwerpers en CEO’s die ooit laureaat waren, vonden elkaar tijdens het Henry van de Velde alumnidiner in BOZAR diezelfde avond. 1.400 designprofessionals en -liefhebbers kwamen daarna naar de uitreiking. De expo, die tot 24 maart liep, lokte circa 10.000 bezoekers. De Lifetime Achievement Award ging naar Vincent Van Duysen. Een overzicht van alle Henry van de Velde Awards 2019-winnaars ontdek je in ons magazine. 

“Als klein land beschikt België over enorm veel kwalitatieve bedrijven en creatief talent. Dat we zo discreet en in alle vrijheid onze eigen stijl kunnen ontwikkelen, is wellicht onze sterkte. Tegelijk tonen we niet altijd genoeg appreciatie voor onze eigen mensen. Ook dat is een reden waarom ik deze prijs zo apprecieer.”

Vincent Van Duysen,

Winnaar Henry van de Velde Lifetime Achievement Award 2019

Op 15 februari werden tijdens de 1UP Conference de eerste Belgian Game Awards uitgereikt, waaronder de Best Studio Award van Flanders DC. Lugus Studios werd de winnaar van deze prijs.

In juni selecteerden we opnieuw de beste masterstudenten mode aan de Academie van Antwerpen, KASK Gent en SASK Sint-Niklaas. Naast een workshop ‘Volgende stap: een bedrijf opzetten of werk zoeken’ kregen de winnaars ook een deelname aan de Summer School Fashion Management, in samenwerking met Antwerp Management School. 

Op 27 september, tijdens Paris Fashion Week, brachten we de genomineerden en juryleden van de Belgian Fashion Awards samen voor een netwerkreceptie. Op 22 november,  aansluitend op Fashion Talks, reikten we, samen met WBDM, MAD Brussels en Weekend Knack Le Vif, voor de derde keer de Belgian Fashion Awards uit. Een internationale jury van 16 professionals koos de 6 winnaars; de prijs ‘Fashion Brand of the Year’ werd door het publiek verkozen. Een overzicht van alle Belgian Fashion Awards 2019-winnaars vind je in ons magazine terug, samen met een interview met Dirk Van Saene, winnaar van de Prize of the Jury. 

Flanders DC Dirk Van Saene, Belgian Fashion Award Prize of the Jury 2019

Dirk Van Saene, Belgian Fashion Award Prize of the Jury 2019 © Fille Roelants

Op 28 en 29 september waren we in het kader van Design September en de #ikkoopbelgisch-campagne co-organisator van de eerste editie van de Contemporary Design Market in Tour & Taxis in Brussel. De verkoopbeurs bracht werk van 50 Belgische designers en trok 7.000 bezoekers.

We werkten ook verder aan de campagne 'Ondernemers ondernemen voor iedereen', die toont hoe onze ondernemers meer zijn dan het product of de dienst die ze aanbieden en ook een impact op iedereen rondom hen hebben. In 2019 werden er 60 extra verhalen aan www.ondernemersvooriedereen.be toegevoegd. In het voorjaar trok De Vlaamse Ondernemers Roadshow langs 9 centrumsteden en zette 140 lokale entrepreneurs in de kijker, met 347.000 visibiliteitscontacten. Op de website telden we 13.000 bezoekers en 1 miljoen mensen bekeken de verhalen op social media.


4. We openen deuren in het buitenland

Onder de noemer ‘Belgium is Design’ gingen we samen met WBDM van 18 tot 22 januari naar de designbeurs Maison&Objet in Parijs voor een groepsstand met 4 ontwerpers. Kort nadien, van 5 tot 9 februari, gingen we samen met WBDM en MAD Brussels onder dezelfde noemer naar de Stockholm Furniture Fair voor een groepsstand met 4 ontwerpers.

Flanders DC Belgium is Design op Maison&Objet 2019

Belgium is Design op Maison&Objet 2019 © Marek Swoboda

Van 17 tot 22 maart trokken we samen met onze Brusselse en Waalse collega’s met een delegatie gamedevelopers naar San Francisco voor GDC, de grootste gamingbeurs ter wereld. Er gingen in totaal 28 Vlaamse game developers mee, waarvan 7 hun game presenteerden op een gemeenschappelijke stand i.s.m. Flanders Investment & Trade en 6 hun game pitchten tijdens de showcase Courage XL i.s.m. VAF Game.

Zowel in het voorjaar (21 tot 25 februari) als het najaar (19 tot 22 september) was Flanders DC onder de noemer ‘The Belgian Focus’ aanwezig tijdens de Milan Fashion Week voor een groepspresentatie op White. We gaven aan 11 modemerken communicatie-ondersteuning en advies ter voorbereiding én ter plaatse. 

Flanders DC The Belgian Focus op White Milan 2019

The Belgian Focus op White Milan 2019

Van 8 tot 14 april gingen we onder het label 'Belgium is Design' samen met WBDM en MAD Brussels, met 15 Belgische ontwerpbureau’s, waarvan 7 Vlaamse, naar de Milan Design Week met de presentatie Generous Nature in het kader van het project MAAKBAAR. We stelden de Belgian Design Map (105 presentaties) samen, waarop alle Belgische ontwerpers en bedrijven die aanwezig waren in Milaan helder in kaart werden gebracht.  

Van 13 tot 17 mei zetten we, samen met MAD Brussels, een business development trip naar Los Angeles en Californië op met 10 deelnemende modemerken, waarvan 5 Vlaamse modemerken. De intensieve vijfdaagse bestond uit workshops rond distributie en communicatie, een uitgebreide retailtour en heel wat B2B-afspraken.

Van 20 tot 22 augustus organiseerden we samen met onze Brusselse en Waalse collega’s de Belgische stand met 23 gamebedrijven, waarvan 11 Vlaamse, op Gamescom in Keulen, de grootste consumentenbeurs voor gaming in Europa. 

In dit artikel lees je meer over de ervaringen van deelnemers aan beurzen voor de design-, mode- en gamingsector.

"De enthousiaste reacties op onze teaser en demo die we kregen op de beurs geven een boost en zorgen voor nieuwe contacten.”

Ives Agemans en Iris Delafortry, Cyborn,

Deelnemers GDC en Gamescom

In 2019 trok Flanders DC 3 keer naar het buitenland in het kader van het United Fashion-project, waarbij we telkens inzetten op B2B-verkoop, visibiliteit én kennisdeling met lokale partners.

Voor de Design Diplomacy Days tijdens de Helsinki Design Week (5 tot 15 september) werden we gevraagd een Vlaamse designer naar voren te schuiven om hieraan deel te nemen. Kunstenpunt organiseerde een werkbezoek naar de Casablanca Design Week (24 tot 30 september), waarvoor Flanders DC werd gevraagd een ontwerper uit te sturen. 

Op 28 en 29 november organiseerde MAD Brussels in samenwerking met Flanders DC en WBDM, een D2B, waarbij 17 Belgische jonge en gevestigde, waarvan 6 Vlaamse ontwerpers, de kans kregen om hun ontwerpen te tonen aan 10 internationale designbedrijven. De tentoonstelling met werk van deze ontwerpers liep van 29 november tot 1 december bij MAD Brussels. 


5. We zorgen dat Vlaanderen genetwerkt is

Flanders DC heeft samen met 4 partners uit 4 Europese landen de United Fashion Europe-associatie opgezet om mode op Europees niveau op de agenda te plaatsen en als aanspreekpunt voor de Europese Commissie te fungeren, om op die manier de onafhankelijke mode-ondernemers over heel Europa te vertegenwoordigen. 

Flanders DC blijft ook de trekker van het Districts of Creativity-netwerk dat 11 creatieve regio’s van over heel de wereld bundelt om programma’s en instrumenten met elkaar te delen. In 2019 namen we met een Vlaamse delegatie van ondernemers en beleidsmakers deel aan een Reverse Mission in Baden-Württemberg rond creativiteit en stadsontwikkeling. Daarnaast namen we met een Vlaamse delegatie ook deel aan het Creativity World Forum 2019 in Brabant in Nederland. Tenslotte selecteerden en ondersteunden we 3 Vlaamse studenten die deelnamen aan het DCLivingLab in Noord-Brabant.

Districts of Creativity Baden-Württemberg Reverse Mission

Reverse Mission 2019 © Simon Landmann

Flanders DC is lid van het internationale netwerk WCC-Europe dat zich inzet om het bewustzijn over het belang van crafts te verhogen. We lanceerden oproepen voor de WCCE Handicrafts Week in Kuwait en de tentoonstelling naar aanleiding van 40 jaar WCC-Europe. Via WCC-Europe werkten we ook 2019 samen met de Michelangelo Foundation, onder meer voor het opzetten van de Homo Faber Guide.

Maar ook nationaal waren we vaak betrokken bij overleg tussen de Vlaamse en Belgische spelers in design, mode en gaming. En tot slot waren we lid van de adviesraad van Startit @KBC.