We gaan er niet om liegen, 2022 was een turbulent jaar voor Flanders DC. Eind 2021 kregen we nogal onverwacht nieuws dat de Vlaamse regering dacht aan het stopzetten van de samenwerking. Design-, mode- en andere creatieve professionals lieten massaal van zich horen en wie zegt dat het beleid nooit luistert, is dus fout. Onze missie werd verscherpt en in 2022 werkten we hard aan het concreet maken van de structuur en het programma om die missie te kunnen nastreven. In december 2022 kondigden we aan dat Flanders DC vanaf 2023 verder gaat als het nieuwe design- en modecentrum voor Vlaanderen. 

Achter de schermen waren we dan ook druk bezig met het opzetten van dat nieuwe Flanders DC, waarbij onze visie, missie, actieplan, organigram, locatie en rebranding werden aangepakt. We hebben dus heel hard naar binnen gekeken, maar bleven uiteraard nog steeds op post voor onze creatieven en bedrijven. Een overzicht van hoe we creatief Vlaanderen hebben bijgestaan…

1. We geven informatie en advies

De adviseurs van Flanders DC stonden zowel startende als meer mature ondernemers bij met advies en begeleiding. Het adviesteam hielp het afgelopen jaar 602 creatieve ondernemers, waarvan 197 actief in mode en 155 in design. Volgende thema’s kwamen daarbij vaak aan bod: intellectuele eigendom, starten, financiering/subsidies, financieel beheer, prijsbepaling, communicatie en overeenkomsten.

We organiseerden gedurende het jaar 7 webinars, rond uiteenlopende thema’s zoals werken met een adviesraad, je modemerk verduurzamen en pitchen en presenteren voor designers. We telden in totaal 651 deelnemers en er waren 6.599 mensen die de webinars achteraf bekeken. Het volledige overzicht van webinars vind je op onze site. 

We zetten opnieuw in op Expertendagen. We organiseerden 4 edities, 2 voor de designsector en 2 voor de modesector. We telden in totaal 135 deelnemers.

“Als ik voel dat ik wat stil kom te staan binnen mijn bedrijf, geven Expertendagen een boost om ergens aan te werken.”

Barbara Standaert,

interieurarchitect

We organiseerden bij en in samenwerking met ANTWERP.POWERED BY CREATIVES. de sessie ‘Starten in design’ en ‘Starten in de mode’. In totaal bereikten we hiermee 52 starters.

Er vonden 10 (zowel online als fysiek) zitdagen auteursrecht, merken, modellen en octrooien plaats, die georganiseerd werden door VLAIO, BOIP, Dienst Intellectuele Eigendom en Flanders DC. Daarnaast werkten we ook mee aan 9 contactdagen rond financiering en subsidies, georganiseerd door VLAIO.

Jaarlijks organiseert VAKlab de Jobinspiratiebeurs voor vakmensen die willen starten of groeien in hun ondernemerschap, waarop Flanders DC ook opnieuw aanwezig was. Daarnaast gaven we er een workshop over een goed portfolio.  

De sessies van het lopende Groeicollectief dat gestart was in 2021 liepen verder in 2022. Door het transformatieproces van Flanders DC werd er geen nieuw traject gestart in 2022. Dit staat wel terug op de planning voor 2023.

Met het Close The Loop-programma begeleiden we al enkele jaren modeondernemers richting een duurzame en circulaire manier van werken. Dit jaar kreeg de website, onze ‘mini-Wikipedia rond duurzame mode’, een volledige inhoudelijke update waarbij alle info werd nagekeken en aangepast waar nodig. Close The Loop wordt ook steeds meer internationaal opgepikt. In het najaar verzorgden we workshops in Lissabon en Berlijn om lokale modebedrijven en -professionals op te leiden in de Close The Loop-methodologie. Ook vanuit andere Europese landen is al interesse geuit.    

Ook kwam er dankzij het ESF-project ‘In Fashion’ een nieuwe Rollout-module, een stappenplan om als modebedrijf je medewerkers actief te betrekken bij het uitrollen van je duurzaamheidsstrategie. De wetenschappelijk onderbouwde methodiek werd ontwikkeld samen met de Thomas More hogeschool en het adviesbureau Studio D, en succesvol uitgetest in een uitgebreid piloottraject bij modebedrijven Xandres en Tonickx. 

“Heel het bedrijf engageren en motiveren bij de uitrol van onze duurzaamheidsstrategie was een grote uitdaging. Er is nog werk aan de winkel, maar we hebben al veel meer betrokkenheid gecreëerd sinds het In Fashion-traject.”

Patrick Desrumaux,

Xandres

Ook in 2022 organiseerden we 2 Helikoptersessies, een groepstraject van 2 maanden waarbij we werkten aan strategie en positionering. Zo hielpen we 19 ambitieuze ondernemers in verschillende groepssessies met het aanscherpen van hun langetermijndoelen en de concrete acties die daaruit voortvloeiden.

“De Helikoptersessies is veruit de best georganiseerde coaching die ik tot nu gevolgd heb.”

Maarten Makelberge,

Studio Mowk

We waren partner bij de impactstudie van KPMG in opdracht van VLAIO rond de rol van design in innovatie. Dit werd afgerond door een online slotevent waarbij we de impact van design op innovatie bij KMO’s illustreerden met een aantal inspirerende cases en een online netwerkmoment.

De Flanders DC-collega’s werden voor in totaal 25 (re)presentaties en workshops op aanvraag uitgenodigd, zowel ter plaatse als digitaal, tijdens events voor scholen, bedrijven en organisaties.

Onze online ondernemersgids kreeg 42 updates.


2. We verbinden en inspireren

In ons online magazine lieten we opnieuw heel wat creatieven en experts aan het woord, deelden we tips & tricks en zetten we onze eigen projecten in de kijker. Er verschenen het afgelopen jaar 81 artikels, interviews, podcasts, comics, beeldreeksen en video’s. 

Op onze website telden we 207.387 unieke bezoekers. In 2022 werden onze podcasts in totaal 24.195 keer beluisterd. Ons Youtube-kanaal leverde 64.148 views op.

In 2022 bereikten we via onze verschillende accounts op Facebook 1.433 254 personen, hadden we 5.433 visitors en 44 520 volgers in totaal. Op Twitter waren er 73.172 impressions, 10.633 profile visits en 16.011 volgers. Op LinkedIn waren er 256.768 spontane weergaven en haalden we 7.216 volgers. Op Instagram bereikten we via onze verschillende accounts 1.065.768 accounts, hadden we 22.231 visitors en 20.034 volgers in totaal. 

Onze nieuwsbrieven tellen in totaal 30.989 abonnees, die het afgelopen jaar samen 62 nieuwsbrieven in hun mailbox ontvingen. 

Begin december verscheen opnieuw Between the lines, het gedrukte jaarmagazine dat het beste van het afgelopen jaar uit ons online magazine bundelt. In de reeks ‘20 to watch’ presenteerden we 20 opkomende talenten in design en mode.

Jaarmagazine Flanders DC

Between the lines, jaarmagazine #5

Daarnaast blijven we onze campagne ‘Creative Fair Play’, een manifest met regels voor succesvolle samenwerkingen met creatieve ondernemers, onder de aandacht brengen via onze site en social media.

In het kader van het project WOOD-DESIGN matchten we samen met BOS+, Hout Info Bois en Vlaanderen Circulair 5 houtbedrijven met 5 ontwerpers, die in 2021 samen aan de slag gingen met reststromen uit de bosbouw en houtverwerkende sector. De ontwerpers gingen op studiebezoek bij de deelnemende houtverwerkende bedrijven, kregen een beeld van de volledige waardeketen en leerden bij over businessmodelinnovatie. Het project eindigde in 2022 in 5 opmerkelijke oplossingen voor reststromen in de houtverwerkende sector. Deze werden op het slotmoment voorgesteld aan de verschillende bedrijven en een publiek van mensen uit de hout- en designsector. Tijdens een expo in het Design Museum Gent werden de finale projecten voorgesteld aan het publiek van Design Fest Gent.

De Facebook-groep FashionTech Works, waarin het laatste nieuws rond mode en technologie wordt gedeeld, groeide verder uit tot meer dan 790 leden.

In 2021 startte het SCIRT-project (System Circularity & Innovative Recycling of Textiles). Met EU-financiering zoekt het over een periode van 3 jaar wegen om de grootste uitdagingen van de mode-industrie van vandaag aan te pakken: kledingverspilling en recycleerbaarheid. Met dit project bundelen internationale modebedrijven, onderzoeksinstellingen, universiteiten en vzw’s zoals Flanders DC de krachten met de industrie om de grootste technologische, (socio-)economische en wetgevende barrières voor een circulaire mode-industrie aan te pakken. Afgelopen jaar werkte Flanders DC mee aan de ontwikkeling van een True Cost model en richtlijnen rond circulair ontwerpen. Meer informatie is te vinden op onze site en in de pers.

We waren partner in de eerste editie van Design Fest Gent, waarbij 9 organisaties hebben gezorgd voor een 10-daags festival met 150 installaties, 14 workshops, 12 talks, 6 performances, 5 lezingen en een luik met B2B-evenementen die telkens werd gekoppeld aan het festival. In totaal waren er voor deze eerste editie 5.291 bezoekers.

We zorgden ook voor een letterlijke verbinding tussen creatieve bedrijven en jobzoekers via onze vacaturepagina’s. Vandaag is deze vooral op mode gericht. In 2023 zal design daarin ook een plek krijgen.

Het Mentorship Network is een programma dat mentors (ervaren modeondernemers) koppelt aan mentees (jonge mode ondernemers) en is er in de eerste plaats voor alumni van de Modeacademie uit Antwerpen. Daarnaast zetten we het programma open voor ondernemers wiens business draait rond een sterke creatieve visie met een Antwerpse connectie. Daarbij kiezen wij mentoren die geloven in de nieuwe generatie en voor hen een brug willen zijn. In het najaar van 2022 hebben we een 10-tal matches gemaakt waarbij mentor en mentee minstens 3 keer van gedachten wisselden. In 2023 rollen we een jaarprogramma uit. Het project is ontstaan met de steun van stad Antwerpen.

Flanders DC (of acties van Flanders DC) is in totaal 316 keer vermeld geweest in de pers.


3. We zorgen voor erkenning van de sector

Op 8 februari werden voor de 28ste keer de Henry van de Velde Awards uitgereikt, uitzonderlijk in beperkte kring wegens de toen geldende coronamaatregelen. Een overzicht van alle winnaars van de Henry van de Velde Awards 22 ontdek je op de website, waar je nu ook het volledige archief van 28 jaar designawards terugvindt. We gaven ook een rijk geïllustreerde publicatie uit waarin de laureaten verder uitgelicht worden. Op 15 november werden de awards van editie 2023 binnen de 9 categorieën bekendgemaakt. Er verschenen meer dan 90 artikels rond de Henry van de Velde Awards in de pers het afgelopen jaar. 

In juni selecteerden we opnieuw de beste masterstudenten mode aan de Academie van Antwerpen, KASK Gent en SASK Sint-Niklaas. De 3 winnaars ontvingen een gratis deelname aan de Summerschool Fashion Management aan de Universiteit Antwerpen. We publiceerden naar jaarlijkse gewoonte een artikel met de 25 beste afstudeerprojecten in design, dat 7.992 keer werd bekeken.

Op 24 en 25 september organiseerden we in het kader van Design September en in samenwerking met Brussels Design September en Wallonie Design opnieuw de Contemporary Design Market in Tour & Taxis in Brussel. Nieuw in 2022 was dat de organisatie radicaal voor inclusie en vernieuwing koos, zowel bij de samenstelling van de jury, de selectie van de deelnemende designers als bij de eregasten als met een manifest en een nieuw concept Binôme, waarbij een duo uit verschillende culturen werd samengebracht om elkaar te inspireren en samen een nieuwe vormentaal en designobjecten te creëren. Het toon- en verkoopevent bracht werk van meer dan 50 Belgische designers en trok 7.750 bezoekers. We werken opnieuw samen met het internationaal designplatform Adorno, met als resultaat Out of the box, een collectie van tien unieke designstukken, geselecteerd door curator Elien Haentjens. Er was ook een succesvol mediapartnership samenwerking met Feeling Wonen, een Design Art Night-event bij Fosbury & Sons, en het online salesplatfom Nationa(a)l. In totaal verscheen CDM meer dan 65 keer in de pers.

Contemporary Design Market

Contemporary Design Market © Karel Duerinckx

Op 24 november reikten we in samenwerking met MAD Brussels en Wallonie-Bruxelles Design Mode (WBDM) en de magazines Knack Weekend en Le Vif Weekend, opnieuw de Belgian Fashion Awards uit. Een internationale jury van professionals koos de winnaars; de prijs ‘Fashion Brand of the Year’ werd door het publiek verkozen, naast de UPR Prize die door het gelijknamige pr-bureau werd uitgereikt. Bekijk het overzicht van alle Belgian Fashion Awards.

Onze Ik Koop Belgisch-campagne klopte af op 2.498 merken en trok het afgelopen jaar 130.927 websitebezoekers. Er verschenen daarnaast 8 artikels en een shoppingroute. Op Facebook werden we gevolgd door 7.817 mensen en bereikten we 131.705 accounts. Op Instagram werden we gevolgd door 7.937 mensen en bereikten we 84.290 accounts. 


4. We openen deuren in het buitenland

Onder de noemer ‘Belgium is Design’ namen we, zoals elk jaar, samen met WBDM, deel aan Maison&Objet. Niet in januari, zoals gewoonlijk, maar van 24 tot 28 maart. We presenteerden er 11 ontwerpers en designbedrijven. Langs Vlaamse kant waren dit Christoph Broich, Havani, Luminello, Stan Editions en Fabric Fabrik.

De Milan Design Week die normaal gezien jaarlijks in april doorgaat, ging uiteindelijk door van 7 tot 12 juni. Belgium is Design nam met 13 jonge ontwerpers deel aan de Salone Satellite. Verder was Belgium is Design ook partner in Baranzate Ateliers. En naar gewoonte werden alle Belgische aanwezigen samengebracht op een online Belgian Design Map. 

Flanders DC is, samen met WBDM, partner in het D2B-matchmaking event van MAD Brussels. 19 designers kregen er de gelegenheid hun portfolio te presenteren aan 6 internationale designbedrijven.

Met het nieuwe project Belgians in Paris brachten we meer dan 200 personen samen voor een netwerkevent tijdens Paris Fashion Week, in samenwerking met opkomend talent Meryll Rogge. 

Belgians in Paris

Belgians in Paris © Oriane Verstraeten


5. We zorgen dat Vlaanderen genetwerkt is

Flanders DC is coördinator van het Districts of Creativity-netwerk dat 13 creatieve regio’s van over heel de wereld bundelt om programma’s en instrumenten met elkaar te delen. Als lid van het netwerk organiseerde Flanders DC onder andere een internationale workshop rond ‘Digital Design for a Better World’ tijdens het Creativity World Forum in Stuttgart in juli. Daarnaast nam Flanders DC ook deel aan de reverse mission naar Catalonië in mei, waarbij we kennis opdeden en ervaringen deelden over de aanpak in andere regio’s bij het ondersteunen en promoten van de creatieve industrie. We hielden ook twee International Council-meetings met alle leden. 

Via BEDA (The Bureau of European Design Associations) houden we vinger aan de pols van wat er op internationaal vlak evolueert in het designlandschap.

Flanders DC was ook een van de initiatiefnemers voor de nieuwe European Fashion Alliance die 29 mode-organisaties uit Europa verenigt. De doelstelling van de EFA is de transformatie naar een meer duurzame, innovatieve, inclusieve en creatieve Europese mode-industrie te bewerkstelligen. Hiervoor worden tools, programma’s en netwerken uitgewisseld onder leden en wordt er overlegd met het Europese beleid.