Uit meer dan 600 artikels, interviews, podcasts, beeldreeksen, video's, webinars en comics in dit magazine kozen de collega's van Flanders DC hun favoriet. Wat moet je volgens hen zeker (nog eens) lezen, beluisteren of bekijken? Ontdek alle tips in dit overzicht.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Alex: "Creative Fair Play is nog steeds enorm belangrijk en dus ook belangrijk om af en toe opnieuw in de kijker te zetten. Hoewel de zeven best practices op zich al heel handig zijn, is het ook interessant om te lezen hoe andere creatieve ondernemers ermee omgaan in de praktijk. Het lijkt me als ondernemer ook geruststellend om te lezen dat er nog andere creatievelingen en bedrijven zijn die hiermee worstelen."


Joyce: "Vaak is er nog niet grondig genoeg nagedacht over de redenen waarom je een investeerder aan boord wil halen, wat je naast geld uit de investering wil halen en wat je zelf te bieden hebt. Dit webinar geeft een goed inzicht in het hoe en wat, maar toont ook aan dat het belangrijk is je eigen cijfers goed te begrijpen en dat een samenwerking wel wat tijd vergt. Je haalt er handige tips uit zodat je voorbereid aan gesprekken kan starten."


Tom: "Iets wat ik al langer geboeid in de gaten houd, is het gebruik van abonnementsformules bij designbureaus en andere creatieve bedrijven. De impact van samenwerken met een designbureau wordt meestal pas een hele tijd later zichtbaar als het over een afgelijnd project gaat. Een abonnementsformule laat toe dat er op langere termijn wordt nagedacht, dat het bureau meer voeling krijgt met het DNA en de strategie van het bedrijf en dat er een vertrouwensband kan ontstaan die ook invloed heeft op de innovatiecultuur van dat bedrijf. Het is een engagement dat veel voordelen oplevert voor beide partijen."


Natascha: "Ik heb het altijd fascinerend gevonden hoe je bij het allereerste contact met een bedrijf al meteen kunt voelen of het fijn (samen)werken is. Organisatiecultuur lijkt mij één van de moeilijkste dingen om aan te pakken als ondernemer. Ik vond het verfrissend om te lezen hoe dat door deze toch wel heel verscheiden ondernemers heel bewust en consequent wordt aangepakt."


Jeroen: "Ik sta er steeds versteld van hoe Dries Depoorter met zijn projecten technologie en humor gebruikt om de gevaren en valkuilen van technologie tastbaar te maken. Op een hele ludieke maar soms ook confronterende manier wordt ieder van ons aan het denken gezet door zijn creaties."


Lynn: "Ik heb enorm genoten van de Netflix-serie Into the Night van het Belgische regieduo Norman Bates. Het was dan ook bijzonder boeiend om in deze podcast een blik achter de schermen van deze reeks te krijgen en meer te weten te komen over de achtergrond van Dirk Verheye en Inti Calfat. Zeker het kijken en luisteren waard!"


Stefan: "Ik ben heel blij met het videoportret dat we van textieldesigner Thomas Renwart gemaakt hebben. Hij heeft zijn eigen fantasierijke wereld opgebouwd met een eigen esthetiek en taal. En dat komt, denk ik, wel naar voren in deze video. Zowel inhoudelijk als qua beeldtaal hebben we Thomas zo juist mogelijk proberen weerspiegelen. Een ode aan een mooie mens en een prachtige designer. Daarnaast waren dit onze eerste stappen op Instagram TV. Ik herinner me nog dat de video geblokkeerd werd door het platform omdat Thomas aan het roken was in de video."


Pascal: "Veel ondernemers in de creatieve sector durven niet goed een correcte prijs op hun werk plakken. Er is vaak een onterechte schroom om duidelijk te maken dat een website, logo of tekst niet alleen tijd, maar ook kunde en creativiteit vragen. Ze werken aan een te laag uurtarief of rekenen enkel de tijd aan, maar niet de creatieve meerwaarde. En soms is het zelfs zo dat ze gewoon letterlijk te weinig vragen en geld verliezen omdat ze de eigen kostprijs om iets te maken niet goed hebben ingeschat. Daarom heb ik dit artikel met tips om je prijs (beter) te bepalen nog eens bovengehaald."


Simon: "Toen ik pas voor de gamesector begon te werken, stond ik echt verbluft over het potentieel van onze Vlaamse studio’s. Salty Lemon Entertainment is daar een perfect voorbeeld van. Wie in Vlaanderen weet dat ergens in Kortrijk een team developers er hard aan werkt om de wereldwijde Zwift? van het roeien te worden!? Hun verhaal is bovendien een toonbeeld van ondernemerschap, met vallen, opstaan en sterker terugkomen. De titel van Most Promising Startup Studio op de afgelopen Belgian Game Awards is niet gestolen."


Mies: "Ik heb met veel plezier gewerkt aan de reeks 'Hoe creatieven ook creatief en ondernemend zijn na de uren'. Ik vind het heel inspirerend hoe freelancers, die toch vaak lange dagen maken, daarnaast aan een eigen project werken, just for fun. Het geeft me zelf enorm veel goesting om zelf aan iets te beginnen. Ik vind het ook interessant hoe dat invloed heeft op hun dagtaak, en omgekeerd. Op onze site kan je het verhaal lezen van onder meer Sleeperhold Publications, Bonnie & Bonnie, Eddie Wollie, Doe ta ni tattoe en Tyfustijd."


Sophie: "De jonge generatie is de toekomst, we kunnen hen niet genoeg onder de aandacht brengen. De drie scholen en studenten zijn ook heel verschillend in aanpak en eindresultaat. Ik heb altijd een boon voor SASK gehad, omdat studenten de (toch best wel pittige) opleiding volgen naast een voltijdse job of andere studies, wat getuigt van een grote motivatie. Voor mij delen deze drie studenten iets moois. Ze vertrekken van een sterk, persoonlijk verhaal, weten dat op een mooie manier te vertalen in een collectie én presenteren deze dan ook nog eens voortreffelijk."


Ann: "NFT werd door Collins Dictionary verkozen tot het woord van 2021, maar ook in 2022 zal de interesse en zullen vooral ook de opportuniteiten rond dit nieuwe gegeven blijven groeien. Hoe kan je als creatieve ondernemer je werk valoriseren en een nieuw kanaal aanboren? Het blijft me enorm intrigeren. Ik ben zeer benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen in de metaverse. Ik ging eerder in gesprek met Ryan Gill van Crucible die een ideale introductie over NFT's gaf. Welcome to the rabbit hole!"


Inge: "Kunstenaar én succesvol ondernemer zijn blijft een moeilijke evenwichtsoefening. Dat stelde ik opnieuw vast bij het lezen van het verhaal van Noro Khatchatryan. Maar toch bevestigt Noro ook dat bewust zijn van je eigen waarde en daar consequent en compromisloos naar handelen wel helpt, zeker als je ondernemend bent. 'Ik blijf vooral aandachtig voor creatieve verenging. Ik wil niet in een kader vastzitten dat beslist wat ik wel en niet kan doen. Ik heb nooit voor zekerheid gekozen. Ik concipieer ideeën en voer ze uit, dat is voor mij onbetaalbaar. Als ik kan, zal ik altijd voor die vrijheid blijven kiezen.' Gaandeweg heeft hij geleerd dat je ook in je creatieve ontwikkeling strategische keuzes moet maken om succesvol te blijven. 'Een meerjarenplan helpt immers niet enkel om omzet te genereren, maar definieert ook waarop ja en neen te zeggen. Ik leerde dat een strategie zo ook een filter wordt die een portfolio richting geeft.'"


Carlo: "In 2021 werkten we met Flanders DC aan een intern traject rond diversiteit en inclusie. Tijdens onze klankbordsessies gingen we hierover in gesprek met creatieven met een diverse achtergrond. De getuigenissen van Remy Ndow, Bogenna Ivana en Sam Vekeman over het gebrek aan diverse rolmodellen in de creatieve sector zijn treffend: 'In de interieuropleiding in Mechelen was ik een van de weinige studenten met een andere achtergrond. Dat werd plots heel visueel toen de school me vroeg of ik het gezicht van de opleiding wilde zijn. Ik begreep niet waarom, want het strookte niet met de werkelijkheid. Ik kende geen enkele zwarte vrouw in België die meubels maakte', vertelt Bogenna bijvoorbeeld. Hoewel een derde van de Belgische bevolking andere roots heeft, blijft die diversiteit nog steeds weinig weerspiegeld in de creatieve sector. Een werkpunt voor ons allemaal."


Caroline: "Ik vind het fijn dat in ons magazine verschillende formats aan bod komen: niet enkel geschreven interviews, maar ook video's, beeldreeksen en podcasts. Mijn persoonlijke favoriet zijn toch wel de comics: regelmatig geeft een talentvolle illustrator zijn of haar kijk op een zakelijk topic. Met de comic van Iris Van Robays over intellectuele eigendom — niet toevallig het topic waarover ik advies geef — moest ik luidop lachen. Wie zei er dat droge topics saai hoeven te zijn?"


Christian: "Zelf al jaren aanwezig op internationale beurzen sluit ik me volledig aan bij de visie van Carlo Busschop van Bulo: digitale beurzen kunnen fysieke events nooit vervangen. 'Voor een designmeubelstuk is het sensitieve aspect nog steeds belangrijk: je wil de structuur van een materiaal voelen, het zitcomfort van een stoel testen, de ergonomie en afmetingen van een bureau of ander meubelstuk nagaan, of inschatten hoe gemakkelijk een stuk te onderhouden is. Dat kan niet via digitale weg.' Een conservatieve visie is dat helemaal niet, want corona heeft de strategie van Bulo doen veranderen: zo werkt het bedrijf nu ook B2C en ontwikkelde het een VR-toepassing."


Jasmien: "Ik word zelf altijd erg enthousiast wanneer ik met modeondernemers kan spreken over hoe zij de toekomst zien en hoe zij willen bijdragen aan een meer duurzame industrie. Het was dan ook een fijne ervaring om zo'n 'koffieklets' te kunnen delen via een podcast. Nathalie De Nil (Wright) en Mark Vandevelde (Komrads) hebben elk een heel eigen aanpak en visie over hoe mode er morgen uit moet zien."


Marie: "Daft, dat bestaat uit een muziekstudio, hotel en creative agency, spreekt mij enorm aan. Stijn Verdonckt en Tine Blondeel, de bezielers en managers van Daft, hanteren hierbij een 360°-aanpak zodat artiesten zich volledig vrij voelen om zich bloot te geven in de opnamestudio. En dat midden in de natuur."


Nora: "Als creatieve ondernemer naar een beurs gaan en er aanwezig zijn met een eigen stand biedt veel opportuniteiten, maar een goede voorbereiding is cruciaal. In het artikel geven we 25 heel concrete tips om zoveel mogelijk uit die beursdeelname te halen. De tip om de afterparties zeker niet links te laten liggen vind ik ook zeker een goeie!"


Astrid: "'Geef jezelf de tijd om te groeien en kom naar buiten met werk dat je graag doet. Volg ook je buikgevoel.' Met veel bewondering las ik het interview met fotograaf Damon De Backer. Het is fascinerend het parcours te volgen van iemand die van zijn passie zijn beroep maakt. Die daarbij het 'je zal er niet van kunnen leven' naast zich neerlegt en stap voor stap verder timmert aan deze weg met trial-and-error, moed en volharding, op een manier die dicht bij hemzelf ligt. Van dat eerste fototoestel van de centjes voor de plechtige communie tot onder meer fotograaf voor De Morgen. Bewonderenswaardig."


Hanne: "De Contemporary Design Market blijft voor mij het hoogtepunt van het creatieve design­jaar. Op een laagdrempelige manier brengen we jaarlijks nieuw, fris talent in combinatie met gevestigde waarden. Het doel is om de designers de kans te geven hun werk te tonen, maar ook om connecties te leggen, elkaar te leren kennen, inspiratie op te doen en misschien wel nieuwe samenwerkingen te creëren. We werken ook samen met het gecureerde, internationale platform Adorno waarop participanten het ganse jaar door getoond worden. Zo helpen we ze bekendheid verwerven met hun creaties en verkoop."