De lijst met mode- en designmerken uit eigen land is lang en divers, en dat mag geweten zijn. De 'Ik koop Belgisch'-campagne van Flanders DC, in samenwerking met MAD Brussels, Creamoda en WBDM, zet labels van eigen bodem in de kijker en moedigt consumenten aan om lokale merken met trots te dragen. De 'Ik Koop Belgisch'-campagne (#ikkoopbelgisch) heeft er sinds kort ook het Franstalige luik 'J'achète Belge' (#jachetebelge) bij.

Belg als ambassadeur van eigen labels

Uit onderzoek van de Belgische modefederatie Creamoda is gebleken dat maar liefst acht op de tien mensen niet weten welke merken Belgisch zijn. We willen hier iets aan veranderen door de 'Ik Koop Belgisch'-campagne democratisch open te stellen voor alle betrokken partijen en het zo tot een beeldmerk te maken waar je niet meer naast kan kijken. 

Waarom Belgisch kopen?

Je geeft niet enkel de lokale economie een boost, je ondersteunt er ook een lokale droom mee. Het ontbreekt ons soms aan een gezonde dosis chauvinisme. Belgen moeten trots zijn om een merk van eigen bodem te dragen of in hun interieur te integreren, daarom is het belangrijk de Belgische merken extra in de kijker te zetten. Zeker als ze willen opboksen tegen de grote internationale spelers die onze markt veroveren.

Contemporary Design Market

Op 28 en 29 september 2019 was Flanders DC in het kader van Design September en de 'Ik koop Belgisch'-campagne co-organisator van de eerste editie van de Contemporary Design Market in Tour & Taxis in Brussel. De verkoopbeurs bracht werk van 50 Belgische designers en trok 7.000 bezoekers.

Contemporary Design Market 2019

Contemporary Design Market 2019

Contemporary Design Market 2019

Op de site van Ik Koop Belgisch vind je meer dan 1.500 Belgische merken.