Social media

voor

Dankzij de opkomst van de sociale media kan vrijwel iedereen aan communicatie en marketing doen. Het moet zowat de toegankelijkste manier zijn om rechtstreeks in contact te komen met je klant. Dat geeft je natuurlijk een zee van mogelijkheden, maar daar plons je toch beter niet onvoorbereid in. Je staat namelijk ook voor heel wat uitdagingen.  

Door hun laagdrempelige karakter is het gebruik van sociale media exponentieel gestegen. Het gevolg: je moet opboksen tegen een moordende concurrentie. Een minimuminspanning volstaat dus allang niet meer om boven het maaiveld uit te komen. Werkt een kanaal goed, maar lukt het niet steeds om het goed te onderhouden? Bekijk dan of het niet rendeert om hier externe hulp voor in te schakelen.

Op hoe meer platformen je actief bent, hoe groter je kans om opgemerkt te worden. Toch kan je als beginnend gameontwikkelaar beter niet te veel tijd spenderen aan Instagram, Snapchat, Pinterest of Google+. Deze sociale netwerken hebben stuk voor stuk hun waarde, maar leveren niet bijzonder veel op voor jouw soort project. Je kan je tijd beter in andere platformen investeren.  



Mix and match

Een van de grootste uitdaging is de diversiteit van de verschillende sociale media, die elk hun eigen publiek hebben. Wil je elke doelgroep bereiken, dan ben je meer dan voltijds bezig met het verspreiden van (versies van) jouw boodschap via de verschillende kanalen. Als je sociale media gebruikt — en je hebt eigenlijk geen keuze — dan moet je dat namelijk regelmatig doen. Het risico bestaat dus dat je veel tijd steekt in het onderhouden van je profielen en er maar weinig voor terugkrijgt. Je kan natuurlijk altijd overwegen om een beroep te doen op een freelancer. 

Hoeveel sociale media je ook beslist te gebruiken en hoeveel tijd je er ook in investeert: het is sowieso slim om je verschillende profielen elkaar te laten versterken. Tweet over je nieuwste ervaringen. Zorg ervoor dat bezoekers kunnen doorklikken naar Twitter en Facebook nadat ze een filmpje hebben bekeken op je website of YouTube-kanaal. Vermeld op je Facebookprofiel de URL van je Twitter-kanaal. Niet iedereen gebruikt elk sociaal medium, dus zorg ervoor dat zoveel mogelijk klanten het volledige plaatje meekrijgen. Laat in ieder geval de communicatie tussen je verschillende profielen niet over aan automatische berichtgeving. Dit voelt erg onpersoonlijk en artificieel aan, en dat is net het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.

Facebook

Facebook is de onbetwiste nummer één van de social media, maar niet in de gamesector. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant kan zijn om een Facebookpagina voor je project aan te maken. Zeker als je van plan bent om wat advertentiebudget te spenderen, is Facebook een prima keuze. Met een tiental euro’s kan je het bereik van je pagina al aanzienlijk opkrikken, wat je herkenbaarheid op het sociale netwerk ten goede komt.   

Beelden werken nog altijd het beste, dus gebruik je Facebookpagina om nieuw beeldmateriaal te tonen of om ‘behind the scenes’-foto’s te posten. Sta je op een beurs, ga je naar een lezing of heb je een leuke inspiratiebron gevonden voor een nieuw project, aarzel dan niet om de foto’s of video’s op je pagina te delen.  

Twitter

Aangezien Twitter initieel dé plaats was waar nerds en geeks elkaar in 140 karakters de loef probeerden af te steken, is het niet verwonderlijk dat het lichtblauwe vogeltje de favoriet is van vele gameontwikkelaars en gamers. Een twitteraccount is dan ook een must voor elke beginnende gamestudio.

Twitter is niet alleen handig om promotie te maken voor je studio, merk of project. Naarmate je meer volgers krijgt, zal je via het platform ook steeds vaker rechtstreeks communiceren met je doelpubliek. Voor fans die niet kunnen wachten op de release of journalisten die snel een vraag willen stellen, is Twitter een makkelijke manier om contact te zoeken én snel een antwoord te krijgen. Communiceren via Twitter kost duidelijk veel minder tijd en mag veel informeler (bedankt, 140 tekens!) dan het versturen van een mail.

Hashtags kan je tegenwoordig ook op Facebook gebruiken, maar Twitter blijft de ongekroonde #koning. Volg je concullega’s en kijk welke van hun hashtags goed scoren.

Gouden tip: sluit je tweets af met #gamedev of #indiedev en je krijgt gegarandeerd enkele likes en retweets. In eerste instantie zijn die afkomstig van geautomatiseerde bots, maar een tweet die wat interactie losweekt, doet het daarna ook bij ‘echte’ mensen beter.

Op zaterdag posten heel wat ontwikkelaars nieuw beeldmateriaal van hun projecten. Met de hashtag #screenshotsaturday krijgen journalisten en andere geïnteresseerden vliegensvlug een overzicht van welke games er in ontwikkeling zijn. Reporters gebruiken de hashtag vaak om de projecten te zoeken die ze tijdens de volgende week in detail willen lichten. Zeker de moeite dus. En onthou: een screenshot is mooi, maar een gifje scoort nog veel beter!

YouTube

‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden.’ Dat zijn héél wat woorden in een YouTube-filmpje van slechts twee minuten… Om deze en andere redenen is YouTube onmisbaar geworden voor gameontwikkelaars. De meeste gamers die op zoek zijn naar een trailer, wagen hun kans via YouTube. En dan is het maar logisch dat jouw officiële pagina bovenaan de zoekresultaten prijkt. YouTube vergt een iets andere aanpak dan de ‘klassieke’ sociale media, dus is het belangrijk dat je er even in grasduint. Zo ontdek je meteen ook wie de belangrijke video influencers zijn die je moet proberen te bespelen met je pr-strategie. De interesse van een populaire YouTuber levert je immers meer op dan een lovende recensie in een toonaangevend, maar hopeloos verouderd magazine.

LinkedIn

LinkedIn gebruik je in de eerste plaats om je netwerk te digitaliseren, maar het platform is zoveel meer dan je professionele adresboek-op-het-net. Zo bestaan er op LinkedIn drukbezochte groepen rond heel wat verschillende onderwerpen. De discussies die daar oplaaien, geven je misschien nieuwe inzichten of nuttige professionele informatie. Blijf niet gewoon aan de zijlijn staan kijken, maar geef af en toe ook wat terug. Het is natuurlijk niet de bedoeling om je hele ontwikkelproces van naaldje tot draadje uit te leggen op LinkedIn, maar af en toe een interessante bevinding of ervaring delen, levert je respect en naamsbekendheid op in de juiste kringen. Heb je bijvoorbeeld een blogpost geschreven over de vooruitgang die je met je project hebt geboekt, dan kan je die zeker ook op LinkedIn kwijt. Zo vang je twee vliegen in één klap: je toont je expertise én je inspireert je professionele netwerk.  

Volgens de ‘theorie van six degrees of separation’, die zegt dat je met eender wie ter wereld verbonden bent via maximaal zes tussenpersonen, is LinkedIn bovendien het platform bij uitstek om de juiste personen te vinden om een deal mee te sluiten, of om een freelancer op te sporen. Op LinkedIn krijg je meteen te zien welk vlees je in de kuip hebt. Endorsements vertellen natuurlijk niet het hele verhaal, maar wat mooie recommendations springen uiteraard meteen in het oog.

Steam

Het platform Steam is in de eerste plaats een gekende marktplaats waar je games kan publiceren en verkopen. Maar dankzij de interactiemogelijkheden tussen gebruikers is het ook een niet te onderschatten community-platform. Gebruikers die rechtstreeks in je doelgroep vallen kunnen er een profiel aanmaken, elkaar volgen, reviews achterlaten en in gesprek gaan op discussiefora. Hetzelfde geldt in toenemende mate trouwens ook voor alternatieve platformen zoals de Epic Game Store. 

Bied je zelf een game aan op Steam, volg dan goed de aan je game gelinkte discussiefora en probeer eruit te leren. Zelf reageren en mee discussiëren kan ook, maar waak er over dat je niet te defensief reageert of de onbevangen discussie niet stillegt. Gamers zijn over het algemeen oprechter wanneer ze niet weten dat de maker meeleest. Hetzelfde geldt voor reviews: ook hierop kan je als maker reageren, maar ga er bedachtzaam mee om. Goede tips om je Steam community op te volgen lees je in de Steamworks documentatie. 

Discord

Als communicatieplatform voor gamers heeft Discord in enkele jaren tijd een enorm gebruikersbestand opgebouwd. Naast de live gesprekken tijdens het gamen die via het platform verlopen, is het ook een tool geworden om andere fans van een game te vinden en vragen of ideeën met elkaar te delen. Voor game ontwikkelaars heeft Discord enorm veel potentieel, want anders dan de klassieke sociale media platformen, waar een algoritme quasi alles bepaalt, is Discord een platform waar je zelf veel controle hebt dat bovendien heel populair is bij je doelgroep. 

Slaag je erin om een fanbasis uit te bouwen in een eigen Discord Server, dan kan die community heel waardevol zijn voor feedback, om direct te communiceren over nieuwe releases of om de buzz over je game gaande te houden. Het engagement van je fans komt natuurlijk niet vanzelf. Probeer je fans aan te trekken met acties, exclusieve content of zelfs inspraak bij nieuwe features.

Lees in deze pdf alles over 'Marketing en communicatie' in games.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.