Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
9 augustus 2017
3 minuten leestijd
Bekend als het walhalla voor de kunst- en designboekenliefhebber, is Copyright Bookshop een vaste waarde geworden in het boekenlandschap. Het succesverhaal van Hilde Peleman startte in 1983 met een eerste shop in Gent. In 1996 volgde Antwerpen met een winkel in de Haarstraat en vervolgens in de Nationalestraat. Met haar neus in de boeken houdt ze de vinger aan de pols.
Ik ben kunsthistorica van opleiding. Naast kunst gaat mijn interesse uit naar grafische vormgeving en architectuur. Daarom zijn die disciplines ruim vertegenwoordigd in ons aanbod. We hebben ook veel mode- en modefotografieboeken. De winkel in de Nationalestraat ligt naast de toegang naar het Modemuseum, wat maakt dat we veel modeliefhebbers over de vloer krijgen. In de beginperiode organiseerden we zelf nog veel tentoonstellingen in Gent, maar dat doen we nu niet meer. Daar hebben we helaas noch de tijd, noch de plaats voor.
De sector is drastisch veranderd sinds de opkomst van het internet. In vergelijking met het buitenland verloopt de online verkoop in België eerder langzaam, maar onze webshop draait toch zodanig dat het naast Gent en Antwerpen een volwaardige winkeltje is geworden. Dagelijks zetten we nieuwe boeken online. Destijds waren we één van de eersten die boeken fotografeerden op een manier waarbij je de bladzijden van het boek kon bekijken. Uitgeverijen hebben deze techniek overgenomen, dus het hoeft niet meer. Maar het is gek te bedenken dat ik de meeste van de 13.000 titels die hier staan eigenhandig heb gefotografeerd. Als boekenhandel moet je meegaan met de tijd. Voor ons is de webshop een interessante werktool.
Nee, het is vervlakt en veel meer gepopulariseerd dan vroeger. Kijk naar het fenomeen van het koffietafelboek, waar veel uitgeverijen op inpikken. Ik doe daar wel een beetje aan mee, omdat ik door de verkoop van commerciële titels ook andere, minder bekende boeken kan aankopen. Maar we zijn heel selectief in onze keuze. Ik koop liever unieke titels die ons oprecht interesseren, dan boeken die overal worden verkocht. We kennen de smaak van ons publiek, en gelukkig komt die grotendeels overeen met die van ons.
Ondanks de opkomst van webshops, hoop ik dat mensen terug vaker naar privéboekenhandels gaan. Ik geloof heel hard in specialisatie. Schoenen koop je in een schoenenwinkel. Kledij in een boetiek. Het idee van conceptstores met hun 'select’ aanbod, waar je in principe alles bij elkaar vindt, daar ben ik niet voor te vinden. Wij investeren in de infrastructuur en in ons personeel. We zorgen voor een aangename inrichting, met de juiste sfeer en muziek. Dit, in tegenstelling tot Amazon.com, dat in één pakhuis investeert en haar arbeiders onderbetaalt. Ik hoop dat er een mentaliteitswijziging op gang zal komen, want het is niet normaal dat je een pakje bestelt, en het de volgende dag al wordt geleverd. De ecologische voetafdruk die hiermee gepaard gaat, is enorm. Ik ben een voorstander van eerlijke handel.
Die vraag is ons gesteld geweest, maar daar passen we voor. Binnenkort zullen we langzaam starten met Copyright Slow Publishing. Het wordt een uitgeverij die enkel interessante pareltjes van boeken zal uitbrengen, waar we 100% achter staan. Na jaren ervaring in de boekenverkoop, weet ik hoe een boek er moet uitzien, zowel inhoudelijk als vormelijk. Ons eerste boek, een overzicht van het werk van Jos Devriendt, zal in het najaar verschijnen. In de shop verkopen we boeken die ons nauw aan het hart liggen. Dat persoonlijke proberen we nu ook door te trekken naar de uitgeverij.
Dit interview werd afgenomen naar aanleiding van Antwerp.Works, het festival rond creatief ondernemen dat plaatsvond eind september 2016. Foto's © Bart Kiggen
Cookies opgeslagen