Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
Overal ter wereld bedenken creatieve ondernemers alternatieve concepten of methodes om hun zaak zo goed mogelijk door de coronacrisis te loodsen. Ze zoeken nieuwe inkomsten of jagen slimme besparingen na, die hopelijk ook na de crisis blijven werken. Op deze pagina inspireren we je met een selectie van innovatieve businessideeën die bruikbaar zijn in de creatieve sector.
Als voorvechters van Creative Fair Play willen we je hier ideeën aanreiken om je businessmodel op een duurzame manier futureproof te maken, zonder in de val van gratis werk te trappen. We bundelen de ideeën volgens de logica van het Business Model Canvas. Klik op een van de negen bouwstenen om rechtstreeks naar de bijbehorende ideeën te gaan.
Ken of bedacht je zelf ook een innovatief idee dat relevant is voor de creatieve sector? Laat het ons hier weten, dan bekijken we of het op deze pagina past. En kom regelmatig nog eens terugkijken, de pagina wordt doorlopend aangevuld.
Als relatief nieuw medium worstelt de podcastwereld nog met het vinden van werkbare verdienmodellen. Inkomsten uit advertenties of podcasts in opdracht van bedrijven en organisaties zijn twee bekende opties, maar de succesvolle podcast Zwijgen Is Geen Optie (ZIGO) koos voor een interessante derde piste. Met Het Mecenaat zette ZIGO een soort club op, waar je lid van kan worden in ruil voor een maandelijkse of jaarlijkse bijdrage. In ruil krijg je toegang tot de community waar je samen met andere Mecenassen in een veilige ruimte kan debatteren over moeilijke onderwerpen. Daarnaast krijg je af en toe extra content en een Mecenas-pin. En de formule werkt: zo'n 1400 Mecenassen engageerden zich al (cijfers mei 2021), wat ZIGO toelaat om (bijna) breakeven te draaien met een team van drie voltijdse personen.
Met een community-model ga je nog een stapje verder dan bij een abonnement. Je zorgt voor een clubgevoel, waardoor klanten (of eerder 'leden') zich sterker verbonden voelen. Zeker bedrijven of organisaties met een duidelijk en gedragen streefdoel (je 'why') komen hiervoor in aanmerking. Platformen zoals Patreon of Ko-fi kunnen deze variant op crowdfunding technisch ondersteunen.
Sander de Wilde van portraits.brussels maakte van de nood een deugd. Als fotograaf zijn heel wat van zijn normale activiteiten verboden vanwege de lockdownmaatregelen. Daarom creëerde hij een nieuw aanbod, waarbij hij een (betaalbare) portretfoto maakt in je eigen huis (al dan niet met partner of gezin), genomen vanop straat, met inachtname van de nodige social distance. Een mooie herinnering die het ook goed doet op sociale media. Stijn Willems uit Aarschot lanceerde een gelijkaardig concept.
Maak van de coronabeperkingen een toegevoegde waarde bij je aanbod. Kunnen de maatregelen en gevolgen van deze periode een extra dimensie toevoegen aan je product of dienst?
Digital agency Rombit heeft een slimme armband om coronabesmettingen op de werkvloer te voorkomen, ontwikkeld. De oplossing laat medewerkers in de industrie, bouw en logistiek toe om het werk veilig te hervatten. Rombit voegde functionaliteiten toe aan haar bestaande veiligheidsarmband Romware ONE. De aangepaste versie, de Romware Covid Radius, helpt werkgevers om de strenge voorschriften na te leven, met respect voor de privacy van de werknemer. De armband zal in eerste instantie door de Haven in Antwerpen gebruikt worden.
Door ‘coronafunctionaliteiten’ toe te voegen aan je bestaande aanbod kan je nieuwe producten lanceren.
Rebooth is gespecialiseerd in exhibition en retail design. Het bedrijf biedt in deze tijden een aanbod van maatwerk aan, waarbij preventieschermen en scheidingswanden in commerciële inrichtingen (zoals winkels en standenbouw) worden voorzien. Op die manier voldoet Rebooth aan de nieuwe behoeften van hun (nieuwe) klanten, die zo tegemoet komen aan de nodige veiligheid en afstand op plaatsen waar veel mensen samenkomen.
Bekijk welke impact de coronacrisis op jouw klanten heeft en welke nieuwe behoeften daaruit ontstaan. Kan je jouw aanbod daarop aanpassen?
Het International Short Film Festival van Nijmegen kon omwille van de coronacrisis niet doorgaan, maar de organisatie werkte een online alternatief uit. Op goshort.nl vind je een groot deel van de programmering van het originele festival, inclusief prijsuitreiking en interviewsessies. Voor 10 euro krijg je tijdelijk toegang tot alle kortfilms.
Door een aanbod te creëren waarbij de regels van social distancing worden gerespecteerd, kan je toch nog inkomsten verwerven in crisistijden.
De manier waarop we gaan leven en werken zal na corona nooit meer hetzelfde zijn, zo wordt nu al voorspeld. Het prestigieuze Zaha Hadid Architects speelt hierop in door nieuwe ontwerpen aan te passen op de post-corona realiteit. Zo voorziet het 'contactloze routes' in de gebouwen met brede gangen, automatische schuifdeuren en liften die je via gsm kan bedienen. ZHA bouwt zo een nieuwe expertise op en versterkt haar imago als voorlopor in de sector.
Bekijk welke impact de coronacrisis op jouw klanten heeft en welke nieuwe behoeften daaruit ontstaan. Kan je jouw aanbod daarop aanpassen?
Aangezien velen in de eerste coronazomer thuis bleven, waagden fotografen Titus Simoens en Frederik Buyckx zich aan het geven van zomerworkshops fotografie. Ze organiseren drie-, vijf- en zevendaagse workshops op verschillende locaties in België. Op die manier speelden de fotografen in op nieuwe behoeften als gevolg van de coronacrisis.
Bekijk welke impact de coronacrisis heeft en welke nieuwe behoeften daaruit ontstaan. Door workshops te geven, creëer je een alternatief voor werken in opdracht en kan je toch nog inkomsten verwerven in crisistijden.
Hoe wek je het gevoel van een live concert op, zonder fysiek samen te zijn? Met IIIMAGINE deden de muzikale broers achter Curtis Alto een heel aardige poging. Wie een ticket kocht ontving thuis een mooie IIIMAGINE Box, met daarin een QR-code die leidt naar een livestream met beelden van een optreden op een geheime locatie. De ervaring van het samen dansen werd verrijkt met lokale drinks, allerlei premium goodies en de wetenschap dat het eenmalige concert later niet online zou verschijnen. 200 tickets van 20 euro waren in geen tijd uitverkocht.
Ook als je tijdelijk geen bezoekers of fans kan ontvangen, bijvoorbeeld als podiumkunstenaar, muzikant of museum, kan je een rijke ervaring creëren voor je fans.
ILA Foundation werd opgericht door fotoagentschap Initials LA. Daar waar Initials LA zich B2B profileert, richt ILA Foundation zich tot de consument. Om de fotografen waarmee ze samenwerken in deze moeilijke tijden te ondersteunen, lanceerde het platform een webshop, waarop betaalbare prints en postkaartjes worden verkocht. De items hebben allemaal dezelfde prijs en de opbrengst wordt verdeeld onder de deelnemende fotografen.
Als je normale doelgroep stilvalt, bekijk dan of je (al dan niet tijdelijk) een andere groep kan bedienen via andere kanalen.
De gitaarwinkel Lefty Guitars specialiseert zich in linkshandige gitaren. De doelgroep van Lefty Guitars beperkt zich zo tot 10-15% van alle gitaarspelers, maar toch draait de winkel goed. Door de scherpere positionering komt men van heinde en verre naar deze winkel.
Soms loont het veel meer om een duidelijke keuze te maken voor welke doelgroep je wil werken, in plaats van op iedereen te mikken. Door je klantengroep scherper af te bakenen, is de kans groter dat je raak schiet.
De Hasseltse gameontwikkelaar LuGus Studios verkoopt met Liftoff, een droneracingsimulator, al jaren succesvol videogames aan consumenten. In 2020 lanceerde het met Liftoff Academy een nieuw product op basis van dezelfde simulatortechnologie, maar dan gericht op de training van professionele dronepiloten voor industriële toepassingen. Zo sloten ze een partnership met de Amerikaanse dronefabrikant Skypersonic, dat het platform zal gebruiken om dronepiloten snel en veilig hun toestellen te leren gebruiken.
Verkoop je normaal aan consumenten? Bekijk dan eens of je een variant van je werk kan aanbieden op maat van bedrijven. Dit kan een nieuwe markt openen, vaak aan interessante voorwaarden, al vraagt het wel een totaal andere manier van werken en in de markt zetten.
Het Gentse handtassenlabel Aesaert organiseert in normale tijden workshops lederen handtassen maken. Griet Aesaert schakelde in deze crisistijd over op de verkoop van DIY-pakketten. Met een DIY-kit maak je je eigen lederen hand-, heup of buckettas. De kit bevat alle materiaal en een uitgebreide werkbeschrijving.
Door persoonlijke interactie om te buigen naar een selfservicemodel kan je inkomsten blijven genereren.
Toen de eerste coronamaatregelen duidelijk werden, contacteerde creatief bureau DIFT spontaan al haar klanten uit de kleinhandel met een vrijwillig aanbod om communicatiemateriaal te voorzien. Bijvoorbeeld in-store illustraties in de eigen huisstijl om de social distancing-regels weer te geven. Zo’n 90% van de benaderde klanten ging daar op in. En bij ongeveer de helft kwamen er ook extra (betalende) opdrachten uit voort. Het Antwerpse design en brand agency KAN Design verspreidt ondertussen ook personaliseerbare signalisatietemplates voor op de werkvloer.
In moeilijke tijden wordt vaak naar korting gegrepen als ‘doping’ voor je verkoopcijfers. Dit soort commerciële (en maatschappelijk geëngageerde) gestes zijn een interessant alternatief: het geeft een upgrade aan je klantenrelatie, je bepaalt zelf de workload en timing, en je creëert veel goodwill bij de klant, wat soms zelfs tot (her)nieuw(d)e samenwerkingen leidt.
Zomaar even shoppen is/was vanwege de coronamaatregelen heel wat complexer geworden. Om de noodzakelijke afstand tussen mensen te garanderen, kunnen maar weinig mensen tegelijk binnengaan in een winkel. Winkelenopafspraak.eu is een platform van TailorFIT waarmee klanten een afspraak kunnen inboeken bij winkels die deze service aanbieden.
Het principe van online afspraken inboeken zoals dat bij vrije beroepers al jaren zijn diensten bewijst, kan ook perfect toegepast worden in andere contexten. Het verlaagt de drempel en kan zelfs een aanvullend kanaal zijn voor klantenwerving.
Acht Belgische fotografen, die allemaal werken voorDe Morgen, namen het heft in eigen handen en lanceerden samen een webshop om tijdens de coronalockdown hun beelden te verkopen. Je maakt op photocoop.eu kennis met de verschillende fotografen en hun werk van over de hele wereld.
Zoek naar digitale alternatieven om je werk te verkopen. Als de investering daarvoor te groot is om alleen te dragen, bekijk dan of je kan samenwerken met andere vakgenoten.
In samenwerking met Trix, Vooruit, Handelsbeurs en Ancienne Belgique organiseerde Artists Unlimited op 26 april een eerste muziekfestival via livestream. Het AU! Livestream Festival slaagde erin 2.000 tickets te verkopen aan 10 euro, waarbij de opbrengsten naar de artiesten gingen. Om geluids-, beeld- en streamingkwaliteit van de bovenste plank te kunnen garanderen, werkte Artist Unlimited samen met productiehuizen CK Productions en Videohouse. Intussen lanceerde het AU!, een platform waarmee artiesten betaalde livestream optredens kunnen opzetten voor hun fans.
Ook niet-tastbaar werk kan je digitaal aanbieden, om zo alsnog inkomsten te verwerven in crisistijden.
Communicatiebureau Onlyhumans biedt een gratis coronachecklist aan om je coronacreativiteit te stimuleren. Aan de hand van 20 vragen denk je na over hoe jij en je team met de nodige creativiteit tot snelle maar ook structurele oplossingen kan komen voor je marketing, je personeel en je klanten.
Er is veel nood aan informatie. Kan jij daarbij helpen? Bouw thought leadership op en overweeg of je zo leads kan aantrekken voor toekomstige opdrachten.
Omdat de Noorse muziekgroep Blåsemafian omwille van de crisis geen concerten meer kan geven, bedacht het een alternatief, waardoor het toch nog haar publiek kon bereiken. Er werd een drive-in concert opgezet, waarbij zo’n 200 auto’s werden toegelaten op de eventlocatie Norges Varemesse. Het concert werd ook gelivestreamed. De Morgen, Humo en Willy sloegen in eigen land de handen in elkaar en zullen een Drive-in Festival organiseren.
Door een digitaal aanbod te creëren en dit aan te bieden aan een schappelijke prijs kan je toch nog inkomsten verwerven in crisistijden.
Hashting is een digitaal platform dat het mogelijk maakt om de voorverkoop via bonnen efficiënt te organiseren. Onder de naam ‘Ik kom terug’ wordt het platform ter beschikking gesteld van gemeentes en steden, zodat inwoners gebruik kunnen maken van bons die geldig zijn bij lokale handelaars.
Kan je zelf via bons of voorverkoop werken, om toch omzet te draaien tijdens momenten van sluiting?
Niet elke klant heeft hetzelfde budget. JazzDelivery speelt daarop in door hun optredens te verkopen als een bouwpakket. Je kan er zelf je band ('JazzPack') samenstellen voor een optreden, afhankelijk van je voorkeuren en budget voeg je meer of minder instrumenten toe.
Bracketing is een prijstechniek die typisch bij online software toepassingen wordt gebruikt, maar je kan het in elke sector toepassen. Hierbij bied je verschillende versies aan van je dienst of product. Afhankelijk van het budget en de voorkeuren kiest de klant de beste optie voor zijn situatie.
Met De Print Sprint heeft grafisch ontwerper Stoffel Van den Bergh een actie opgezet waarbij bestellingen voor drukwerk geplaatst kunnen worden volgens het principe van een groepsaankoop. Gedurende 25 en 29 mei zet hij elke dag een andere kleur op de Heidelberg-degel. Omdat op die manier drukwerk slim ingepland en gecombineerd kan worden, kan dit heel wat goedkoper geproduceerd worden.
Door beroep te doen op het principe van een groepsaankoop kan je je prijzen laten zakken, omdat de kosten dalen.
Bij de start van de coronacrisis had modelabel Wolk – net als de rest van de sector – alle bestellingen voor haar productie al geplaatst. Ze rekenden op de inkomsten van de lente/zomer om die facturen te betalen, maar door de sluiting van alle winkels kwam die verkoop in gevaar. Het label bedacht een originele “Kies je korting-actie”. Met verschillende codes voor 15%, 10% dan wel 0% korting konden webshopklanten zelf kiezen of en in welke mate ze van die actie gebruik maakten. In haar communicatie wees Wolk op de uitzonderlijke aard van deze vroege solden, en op de lovenswaardige motivatie ervan: een gedeelde verantwoordelijkheid om alle leveranciers correct te betalen. Zo gaf het label aan haar klanten een vriendelijke aanleiding om te kopen, zonder de gepercipieerde waarde van haar product op lange termijn te ondergraven. De actie was een succes en heel veel klanten kozen voor de "0% korting" optie.
Korting geven is een krachtige, maar soms ook gevaarlijke marketingtool. Door een originele, uitzonderlijke actie, kan je er gebruik van maken zonder de waarde van je werk te ondergraven.
Door de coronacrisis zijn heel wat processen vertraagd, zo ook de productie van de nieuwe collectie bij knitwear label LN Knits. Om toch tijdig te kunnen lanceren, werkt het label met pre-orders. Klanten bestellen en betalen 100% via de webshop, en ontvangen het product van zodra het beschikbaar is via een ‘first come first served’ principe.
Elk nadeel heb z’n voordeel. Een vertraging bij je productie kan een opportuniteit worden om via pre-orders al in te schatten welke items het meest succesvol zijn. Zo verklein je de kans op overschotten, en dankzij de cashflow (betaling vooraf) moet je zelf ook minder (lang) prefinancieren.
Fotografe Maxine Stevens lanceerde naast haar fotoshoots met jonge ouders een aanbod van digitale foto-presets. Dit zijn thematische filters waarmee je eenvoudig smartphone-foto’s kan bewerken. Zo bouwde ze een (naar eigen zeggen semi-)passief inkomen uit - in de eerste 8 maanden verkocht ze meer dan 10.000 van deze thematische fotofilters.
Als dienstverlener verkoop je doorgaans een premium versie van wat de klant zelf zou kunnen. Maar misschien kan je ook een aanbod ontwikkelen om die doe-het-zelf klanten te helpen? De ervaring leert dat dit niet noodzakelijk je oorspronkelijke klantenpotentieel uitholt, soms zelfs integendeel. Door zelf aan de slag te gaan met jouw self service pakket, leren klanten het professionele werk nog meer waarderen - en dan ben jij als expert die ze al kennen misschien wel het eerste aanspreekpunt voor een opdracht.
De interesse voor alles wat met crafting en handmade, was al aan een opmars toen, maar in quarantaintijd slaat iedereen nog meer aan het koken, naaien, borduren enz. SneakerKit ontwikkelt DIY-pakketten om zelf je sneakers te maken. Op die manier speel je in op de noden van je klanten.
Door een deel van je interne processen aan de klant uit te besteden, geef je een andere beleving aan je werk en spaar je kosten uit die de prijs voor de klant kunnen verlagen.
Qua rechtstreekse inkomsten zijn de streamingplatformen vaak niet veel soeps voor muzikanten. Maar de digitale ommezwaai creëert wel kansen om als muzikant zelf vat te krijgen op je ecosysteem. United Masters helpt muzikanten bij het publiceren van hun muziek op de verschillende platformen en doet vervolgens data-analyses om de grootste fans te identificeren en deze te retargeten met advertenties voor concerten, merchandising, etc.
Ook als je zelf geen digitale producten ontwikkelt of verkoopt, kan je de bestaande platformen wel gebruiken als tool om er een dienstverlening rond te ontwikkelen. Met sectorkennis heb je bovendien een streepje voor.
Kunstencentrum Vooruit vertaalde al zijn kennis van eventprogrammatie in een spin-off: Yesplan. Met dit software-pakket kunnen cultuurhuizen hun evenementen plannen. Meer dan 200 culturele centra, theaters en andere organisaties in acht landen werken al met Yesplan.
Kennis en tools die je in house ontwikkelde voor eigen gebruik, zijn vaak ook bruikbaar voor andere spelers in de sector. Mogelijk kan je er een apart verdienmodel of zelfs een spin-off van maken.
Ook de horecasector krijgt zware klappen in deze crisistijden. Kunst- en cultuurinstelling Mediamatic heeft een test uitgewerkt, waarbij de anderhalvemeterafstand in restaurants kan gegarandeerd worden. Met de Serres Séparés, veilige ‘quarantainekassen’ waarin gasten kunnen dineren, kunnen we misschien sneller opnieuw veilig op restaurant gaan. Behalve de afgesloten kassen zullen de gasten zelf hun glas moeten inschenken of consumpties van het blad moeten nemen. Ook dit aspect zit nog volop in de testfase.
Door een aanbod te creëren waarbij de regels van social distancing worden gerespecteerd, kan je toch nog inkomsten verwerven in crisistijden.
Theatergezelschap SKaGeN blijft in coronatijden niet bij de pakken zitten en creëerde een theatervoorstelling via WhatsApp. WatchApp #1 Emmi & Leo is een voyeuristische voorstelling die zich niet afspeelt op een virtueel podium. Als ‘toeschouwer’ kan je stiekem meekijken in hun WhatsApp-gesprek. Je ontvangt gedurende vier weken lang berichten, in realtime. Wanneer exact, weet je nooit. Een ticket kost 12,5 euro. WatchApp #1 is het eerste deel van een reeks social network-voorstellingen.
Door een digitaal aanbod te creëren en dit aan te bieden aan een schappelijke prijs kan je toch nog inkomsten verwerven in crisistijden.
Het Antwerpse ontwerpbureau Voxdale ontwierp met James een beademingstoestel dat samen met het Ocean Reef-snorkelmasker als zuurstoftoevoerapparaat kan gebruikt worden. Het toestel kan geprint worden, de 3D-files hiervoor zijn online beschikbaar. Voxdale stelt de 3D-files voor het toestel gratis ter beschikking en claimt er geen IP-rechten op, dus in dat opzicht draagt het niet rechtstreeks bij aan hun omzet. Maar het is wel een mooi voorbeeld van corporate responsability én draagt bij aan hun imago en naamsbekendheid.
Je hoeft voor nieuwe producten niet altijd van nul te vertrekken. In partnership met andere partijen kan je soms sneller schakelen om een product op de markt te brengen.
De Vlaamse Opera bood enkele jaren geleden de mogelijkheid aan om ook een babysitter te boeken voor de avond van je voorstelling. Ze bouwden hiervoor een netwerk op van babysitters met artistieke skills.
Bekijk of je een partnership kan sluiten met andere partijen, die een koopbezwaar van je klanten kunnen wegnemen. Idealiter in een win-winmodel.
Iedereen zijn eigen winkeltje, zo zou je Avail heel kort door de bocht kunnen samenvatten. Het platform fungeert als een internationale marktplaats waar opkomende labels zich kunnen presenteren via gecureerde profielen of ‘mini-webshops’ van individuele consumenten. Het team achter Avail selecteert de labels in kwestie, maar verder doen de kopers en verkopers ermee wat ze willen. Iedereen is vrij een profiel aan te maken: leuke foto, korte introtekst en stylen maar. Bij elke verkoop krijg de curator van die winkel een (klein) procentje.
Kan je jouw klanten betrekken in je verkoopsprocessen? Doen. Je versterkt de relatie én kan profiteren van het peer-to-peer effect. Een klant die jouw werk aanprijst is oneindig veel sterker dan wanneer je dat zelf doet.
In tijden van social distancing zijn live optredens niet evident, afhankelijk van de maatregelen soms ook gewoon onmogelijk. Jazzcafé De Muze bedacht een waardig alternatief: een La Si Do-Tour waarbij ze muzikanten vroegen om - vanop afstand - samen nieuwe nummers op te nemen, die via hun webshop te koop worden aangeboden. Elke muzikant werd bovendien gekoppeld aan een drankje van lokale makelij, zodat je als klant telkens een digitaal album met bijhorend drankpakket krijgt.
Alleen de aandacht proberen te trekken, is niet altijd eenvoudig. Door samen te werken met muzikanten én lokale brouwerijen, wist dit jazzcafé de (communicatie)krachten te bundelen, ontdekten heel wat mensen nieuw talent én werd er inkomen gegenereerd.
Extremis is naar eigen zeggen het eerste designbedrijf dat consumenten de keuze bood tussen het aankopen van een afgewerkt product of het aankopen van de rechten om dit product zelf te maken. In het tweede geval kopen de klanten lokaal hun eigen materialen. Zo knipt het bedrijf een deel van haar kostenstructuur weg, en maakt het haar producten toegankelijk voor een nieuw klantensegment. Het model is bovendien oneindig schaalbaar.
Overloop je eigen kostenstructuur eens. Zijn alle uitgaven écht wezenlijk om je werk te kunnen realiseren? Of zijn er aspecten die je kan weglaten, door ze bijvoorbeeld uit te besteden aan de klant, waardoor je de drempel (logistiek, financieel, …) kan verlagen?
Geen ideeën gevonden voor deze filters
Laat het ons weten, dan bekijken we of het op deze pagina past.
Cookies opgeslagen