In de reeks 'Hoe gaat het met...' laten we telkens iemand uit de design- of modesector aan het woord die een vraag over verleden, heden en toekomst beantwoordt. Vandaag: designer Virginie Morobé.

"Ik wil in Los Angeles een koffie drinken en een vrouw zien langslopen die MOROBÉ-schoenen draagt"

Virginie Morobé startte in 2015 haar eigen modemerk op. Het schoenenmerk MOROBÉ draagt niet alleen haar naam, maar ook haar ziel. Ze creëerde een luxelabel voor vrouwen die zich aangetrokken voelen tot hedendaagse elegantie en street couture. Ze is genomineerd voor de Belgian Fashion Awards, in de categorie accessory designer.

David Huycke

Virginie Morobé

1. Wat is je mooiste verwezenlijking uit je professionele verleden?

Ik ben iemand met een grootse droom en veel ambitie. Dat vertaalt zich meestal in een houding waarin ik het gevoel heb dat ik mijn mooiste moment nog niet heb beleefd. Ik weet wanneer er een stap wordt gezet richting mijn ultieme doel, maar ik weet ook dat alles momenteel de weg er naartoe is. Het doel is nog niet bereikt. Vandaar dat ik het moeilijk heb om fier te zijn op iets dat ik verwezenlijkt hebt. Als er iets is dat een impact op me gehad heeft, dan is het de opening van onze eerste flagship store in Knokke. Dat was echt een milestone en een eyeopener om onze visie vertaald te zien in een winkel die alleen maar MOROBÉ ademt. Toen de winkel klaar was en alle merchandising er stond, zag ik voor het eerst onze schoenen in een omgeving staan die heel erg Virginie is. Ik werd er stil van… ik voelde me de dagen nadien zelfs wat verlamd van de emoties.

MOROBÉ

MOROBÉ

2. Hoe gaat het momenteel met jou op professioneel vlak?

Het gaat heel goed met MOROBÉ. We groeien elk jaar. Aan het begin van de coronacrisis besloten we meer in te zetten op ‘direct to consumer’, dat blijkt de juiste strategie voor ons merk. Het is fantastisch om te zien dat je visie resulteert in positieve resultaten. Daarbij is het design van MOROBÉ zeer herkenbaar geworden. Een signatuur creëren heeft naast tijd  ook herhaling nodig om effectief een signatuur te worden. Het voelt zeer goed om zo duidelijk te weten wie en wat we zijn en waarvoor ons merk staat. Ik voel me de laatste jaren als een vis in het water in het designproces. Al zijn er ook zaken die beter kunnen.  Elke dag werken we met een team aan het perfectioneren van ons merk. De lat ligt hoog. Ik blijf mezelf elk seizoen en elke dag opnieuw uitdagen.

MOROBÉ

MOROBÉ

3. Waar wil jij staan binnen vijf à tien jaar?

Dromen mogen er zijn, maar ze moeten ook realiseerbaar zijn. Ik ben een te nuchter persoon om dromen te hebben die niet haalbaar zijn. Ik weet nu, puur cijfermatig maar ook intuïtief, dat mijn droom een haalbare kaart is. Ik wil met MOROBÉ een internationale impact creëren. Ik wil in de toekomst dat het schoenenmerk in elk continent verkocht wordt. Ik wil heel erg graag België op de mode kaart zetten met onze accessoires. Denk je aan België, dan denk je aan chocolade, frietjes, bier, de Zes van Antwerpen en accessoires met als signatuur een broche… Dat is wat ik wil, ik wil in Los Angeles een koffie drinken en een vrouw zien langslopen die MOROBÉ-schoenen draagt. Ik denk dat ik — voor de eerste keer — tegen mezelf zou zeggen: dat heb je goed gedaan!