Elliott Hillaert is een echte digital hero. Met zijn bedrijf Panoraman evolueerde hij al snel van 360°-fotografie naar een all-round digital service voor bedrijven en organisaties. Op twee jaar tijd breidde de klantenportefeuille van het bedrijf uit met enkele grote, internationale namen en het maakt nu ook de digitalisering van de erfgoedsector mogelijk. Wat is het verhaal achter het succes en de groei van Panoraman? En welke impact heeft de coronacrisis op het gebruik van nieuwe technologieën?

Elliott Hillaert

Elliott Hillaert © Caroline Tanghe

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Wie is Elliott Hillaert?

  • is geboren in 1989 

  • studeerde communicatiewetenschappen aan de VUB

  • startte in 2018 met Panoraman, waarmee hij productie en marketing in multimedia aanbiedt

  • zorgt met 3D-visualisatie, VR, webontwikkeling en digitale marketing voor een all-round digitale beleving

  • heeft klanten zoals Radisson Hotel Group, Microsoft, PWC, BOZAR, Technopolis, Sysmex, Living Tomorrow, Belfius en de Europese Commissie op zijn naam staan

  • wil met 3D-scanning de erfgoedsector digitaal archiveren en beschermen 

  • panoraman.net


Hoe ben je gestart met Panoraman?

Ik heb communicatiewetenschappen gestudeerd aan de VUB. Die studierichting is verbonden aan media en technologie. Tijdens mijn studies wist ik al dat mijn ambities bij nieuwe media lagen. Toen ik afgestudeerd was, begon ik te werken voor een start-up gespecialiseerd in digitale marketing. Ik werkte er onder andere met Google Business Views om virtuele bezoeken voor bedrijven te creëren, maar stond ook in voor het maken van websites en het opstarten van sociale media voor klanten. Het was een van de eerste bedrijven in België die startte met het beheer van de sociale media van bedrijven. Nadien ben ik overgeschakeld naar Roularta om een mobiele app te ontwikkelen. Maar eigenlijk was ik constant bezig met nevenactiviteiten. Samen met mijn toenmalige vennoot en mijn vriendin begon ik zelf virtuele bezoeken en 360° foto- en video-oplossingen te ontwikkelen. Hij was fotograaf, zij creatieve duizendpoot en door mijn kennis van nieuwe media en technologie konden we fotografie naar een hoger niveau tillen en op een andere manier aanbieden. Zo lanceerden we Panoraman.

Hoe evolueerde je van voornamelijk 360°-fotografie naar het maken van 3D-modellen?

Technologie ontwikkelt zich zeer snel en van het ene kwam het andere. Om Panoraman te onderscheiden van de concurrentie begon ik me te specialiseren in het maken van 3D-modellen en 3D-scanning. Deze techniek passen we voornamelijk toe in de bouw- en architectuursector, maar nu ook in de erfgoedsector. Ik speel graag met nieuwe software, ik kan me er dagen in verdiepen. En als je met nieuwe media werkt, moet je blijven evolueren. Door mijn liefde voor technologie ben ik bewust of onbewust altijd bezig met de laatste trends. Daarin schuilt ook mijn sterke kant: ik kan zaken snel oppikken en heb een goed marktgevoel.

Radisson Blu Prague 3D 360° Showcase Radisson Hotel Blu Praag

De 3D-scanningtechniek gebruik je ook in de erfgoedsector. Kwam dit er op vraag van de klant?

De vraag was er nog niet, maar de nood wel. Mensen in de erfgoedsector zijn niet altijd mee met technologische trends. En dan is het voor een bedrijf zoals Panoraman interessant om deze technieken in een andere sector toe te passen. Ik hou van cultuur en architectuur. Ik zag een opportuniteit om met onze 3D-scanningtechniek andere paden te betreden.

3D-scanning is perfect voor het archiveren van historisch erfgoed, maar ook voor de bescherming en het behoud ervan. 

Ik speelde al langer met het idee, maar het echte inzicht kwam toen de Notre Dame in Parijs aan het afbranden was. Een verschrikkelijke gebeurtenis, maar ik zag het als een opportuniteit. Als ze 3D-scanning eerder hadden gebruikt om de Notre Dame in kaart te brengen, dan konden ze hem nu perfect herbouwen en restaureren. Na die brand begon ik partners te zoeken en probeerde ik de sector beter te begrijpen. Ik moest er zeker van zijn dat onze technologie hen een oplossing kon bieden. Zo belandde ik al snel in Turkije en Palestina om historisch erfgoed te scannen en vast te leggen als erfgoed.

Waarom vond je de overstap naar erfgoed zo belangrijk?

3D-scanning geeft ons de kans om erfgoed te archiveren, vast te leggen en volumetrische data te verzamelen. De techniek kan restaureren en heropbouwen makkelijker maken na rampen. Daarnaast kan het ook gebruikt worden om mensen op een virtuele manier cultuur bij te brengen. Wat als iemand door bijvoorbeeld een handicap, een slechte financiële toestand of een pandemie niet meer kan reizen? Dan maken we het virtueel.

Het mooie aan technologie? Het emancipeert onze samenleving. 

We zeggen dat er nog veel erfgoed is, maar er is de afgelopen eeuwen al zoveel verloren gegaan. Technologie maakt dat we het kunnen vereeuwigen en dat we meer leren uit onze geschiedenis. En dat is ook eigen aan de mens: we hebben moeite met dingen achter ons te laten en willen het verleden ontrafelen.

Elliott Hillaert

Elliott Hillaert

Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk om een historisch gebouw te scannen?

Onze 3D-scanningtechniek werkt gelijktijdig op infraroodstralen en fototoestellen. Ik stuur laserstralen uit om volumineuze data te verzamelen waardoor de infrastructuur nauwkeurig gereconstrueerd kan worden. Gelijktijdig nemen we foto’s zodat we een exacte representatie van de werkelijkheid creëren. Door deze samen in te zetten, krijg je driedimensionale beelden. Nadien worden de beelden verwerkt, aaneengerijgd en kunnen we er een virtuele tool van maken. We koppelen er dan software aan en creëren nieuwe content voor onze klanten. 

Wat maakt Panoraman zo uniek?

Dat is een vraag die je je als ondernemer moet blijven stellen. Ik zou ons omschrijven als een digitale one-stop shop.

Wij begeleiden onze klanten van A tot Z in hun digitale parcours.

We bieden hen drie zaken aan: webinfrastructuur (een website of app), content (VR, video’s of 3D) en het promoten ervan via online communicatiekanalen. Er wordt vaak gezegd dat je heel erg niche moet gaan, maar je in één dienst specialiseren, kan ook beperkend werken. In plaats van ons te focussen op één product of dienst, luisteren we naar de vraag van onze klant. Dat maakt ons flexibel en zo kunnen we, denk ik, de tand des tijds doorstaan. Dat maakt dat klanten met ons blijven samenwerken. Ze hebben één partner die voor hen alles kan doen op digitaal vlak.

The Museum of Medicine

History of medical practice in art, history and literature, from ancient times to the present day. Campus Erasme - Place Facultaire, Lenniksebaan 808, 1070 Anderlecht.

3D 360° Showcase Geneeskundemuseum

Op welke projecten ben je het meeste trots?

Ik denk allemaal (lacht). In het begin was ik heel trots op onze eerste 3D-showcases. Nu ben ik fier op onze eerste mobiele applicatie. Die trots heeft vaak te maken met de omvang van het project. We hebben op korte tijd al veel projecten gedaan waarover we tevreden zijn. Met Panoraman wil ik een digital hero zijn, ik wil een held zijn in wat we doen. Zo hebben we al mooie klanten op onze lijst staan: Radisson Hotel Group, de Europese Commissie, PWC, Palais des Thés, Microsoft, AccorHotels, Ligier Group, Belfius, Living Tomorrow,… 

Panoraman is redelijk snel internationaal gegaan. Maar ik probeer nog altijd een balans te vinden tussen projecten voor grote groepen en die voor kmo’s. Het belang van die balans is tijdens de coronacrisis nog maar eens duidelijker geworden. De grootste bedrijven spannen hun ceintuur aan en zetten projecten on hold terwijl de kmo’s ons net komen opzoeken.

Applicatie Radisson Hotel Group

Heb je jezelf zien groeien als ondernemer?

Ik ben als ondernemer zelfzekerder geworden door op korte tijd een klantenportefeuille uit te bouwen. Ik ben ook rustiger geworden. Ik kan beter afstand nemen van projecten. Vroeger ging ik 300 per uur en nu leer ik meer relativeren. Dat is misschien wel het positieve aan de coronacrisis. Het is niet slecht om even op een trager tempo te werken en te leven.

Je hoeft niet in alles goed te zijn, dat kan gewoon ook niet.

De afgelopen jaren leerde ik ook dat je je bij het ondernemen moet laten omringen door de juiste mensen, om elkaar zo te versterken. 

Welke impact heeft de coronacrisis op Panoraman?

Een mes snijdt langs twee kanten. Op korte termijn voelen we nu wel de gevolgen, maar op lange termijn gaat het voor ons positief zijn. Vele grote deals en projecten zijn uitgesteld naar volgend jaar. Gelukkig begin je jezelf dan heruit te vinden. En er komen nu ook wel leuke projecten uit. Voor BOZAR zijn we expo’s aan het digitaliseren voor archivering en virtuele bezoeken. Ook kloppen er bedrijven aan die een virtuele showroom met producten willen om tijd en geld te besparen. Denk aan een virtuele autoshowroom met artificiële intelligentie waar we video’s, tekst, informatie en zelfs offerte-aanvragen kunnen in onder brengen. Klanten kunnen 24/7 hulp vragen en bovendien levert het ook interessante klantendata op.

Werken jullie nu ook anders binnen Panoraman?

We are digital. Ik heb een vast team dat begeleid moet worden, maar we kunnen ons werk perfect vanop afstand doen. Er bestaan genoeg digitale tools om te communiceren en het werk op te volgen. Het probleem zit hem eerder bij de klanten. Wij kunnen verder, maar onze klanten vaak niet. Maar op termijn zal het digitale winnen. Mensen zien in dat digitalisering en technologie belangrijk zijn. Het emancipeert ons en zorgt ervoor dat we zelfs vanuit ons kot nog contact kunnen houden met de wereld.

Welke projecten staan er nog op de planning?

We werken momenteel rond hologrammen. Ik mag er nog niet veel over zeggen, maar we werken aan een hologram van een echte persoon om die in realtime te laten communiceren en in een ruimte te laten verschijnen. Voor een internationaal bedrijf kan een hologram interessant zijn. Je kan makkelijker mensen op verplaatsing sturen en het bespaart je tijd en geld. Het is een langetermijnproject, want het is ontzettend ambitieus en complex.

En wat wil je nog bereiken als ondernemer?

Ik wil een referentie zijn binnen onze sector en ons vakgebied.

Ik wil dat klanten ons bedrijf zien als een digitale duizendpoot.

Kwaliteit leveren hoort daar ook bij. Met Panoraman mensen blijven emanciperen en voor verbetering zorgen binnen de maatschappij, daar gaan we voor. Ik wil mezelf ook graag blijven ontwikkelen en heruitvinden. Ergens in mijn hoofd droom ik van een eigen baanbrekend systeem.