In deze podcast praten we met modeontwerper Tim Van Steenbergen en Toon Somers van Theo eyewear over collabs. De voorbije twaalf jaar creëerden ze samen al meer dan tien brillencollecties. Wat is hun drive bij het opzetten van samenwerkingen, wat zijn hun ervaringen en hoe komen ze er telkens sterker uit? “Je kan pas met iemand in dialoog gaan als je weet waarvoor je zelf staat.”

Tim Van Steenbergen ontwerpt sinds 2001 modecollecties onder zijn eigen naam. Hij werkt regelmatig samen met merken voor verschillende producten, gaande van verlichting voor Delta Light tot tapijten voor Ashtari Carpets.

Theo eyewear, opgericht door opticiens Wim Somers en Patrick Hoet, produceert sinds 1987 brillen voor een nichepubliek. Theo werkte in het verleden ook al samen met ontwerpers James Van Vossel, Christoph Broich en Matali Crasset

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Tim Van Steenbergen en Toon Somers

Tim Van Steenbergen en Toon Somers © Niels De Keukelaere

Luister naar de podcast via Apple PodcastsSpotify of Soundcloud.

Luister hier naar de podcast:



Tim, voor deze podcast rond collabs stelde je zelf de samenwerking met Theo voor. Waarom springt deze er voor jou uit?

Tim: Met Theo heb ik al een heel traject achter de rug terwijl de andere samenwerkingen éénmalige projecten zijn. Het is een samenwerking die gegroeid is, wat bijdraagt aan een leuke dynamiek. Het eindproduct is ook iets heel anders dan wat ik als modeontwerper produceer.

Hoe hebben jullie elkaar gevonden?

Tim: In 2007 opende in Moskou een winkel met enkel Belgische merken en wij waren beiden uitgenodigd voor het openingsweekend. Ik ontmoette daar Miek, de broer van Toon. Op die manier zijn we beginnen praten, op een speelse manier. Nadien leerde ik Wim (de vader van Toon, nvdr) en Toon kennen. En een tijdje later is de eerste collectie ontstaan.

Lukte dat meteen met Theo? Was er snel een match?

We vertrekken allebei vanuit het zoekende.

Tim: Het startpunt is dus niet het product dat elke collectie herhaald wordt. Elke keer opnieuw is dat een open vraag. 

Toon: Bij Theo werken we samen met interne en externe brillenontwerpers vanuit het idee van een bril. Bij Tim is dat anders, hij brengt ons een gevoel, een idee. Zijn silhouetten moeten we vertalen naar het ontwerp van een bril en net die andere aanpak pusht ons naar nieuwe inzichten, die we achteraf ook nog kunnen gebruiken in onze eigen collecties. Dat is dus verrijkend voor beide partijen. 

Tim, was het ooit een belemmering voor jou om te werken aan een object waarvan je geen technische kennis had?

Tim: Dat is nooit een belemmering geweest, omdat er altijd voldoende ondersteuning vanuit Theo was. We kijken samen naar de mogelijkheden, naar hoe ver je kan gaan. Net omdat je op bepaalde beperkingen stuit, moet je samen gaan elimineren om de essentie over te houden. Het product wordt daar rijker van.

Mag ik zeggen dat, door samen te werken, jullie elkaar ook internationaal op de kaart hebben gezet?

Toon: Ik denk dat wij Tim internationaal op de kaart hebben gezet. Met meer dan 30 verkooppunten in het buitenland hadden we reeds een internationaal draagvlak. Vroeger kende geen van onze klanten Tim. Wanneer we nu naar een buitenlandse beurs trekken, verwacht ons publiek een collectie in samenwerking met Tim Van Steenbergen.

Tim: Als een modemerk een collectie zonnebrillen uitbrengt, is dat in functie van dat modemerk. Ze maakt deel uit van het kledinglabel en bereikt dus hetzelfde publiek. Hier is het een heel ander verhaal, omdat Theo een naam meedraagt naar een publiek dat anders niet op zoek is naar deze kleding. Omgekeerd is het ook boeiend, het is een kruisbestuiving van merk naar merk waarbij het publiek het verhaal kan ontdekken. 

 

Zowel Tim als Theo hebben een bepaalde stijl, met eigen normen en waarden.

Toon: In deze samenwerking is het heel belangrijk dat Tim zich niet aanpast aan ons en wij niet aan hem. Het is echt het samenbrengen van elkaars ideeën en gevoelens in een product. Zo behoud je elkaars identiteit.

Compositions, Tim Van Steenbergen voor Theo

Compositions, Tim Van Steenbergen voor Theo

Compositions, Tim Van Steenbergen voor Theo

Compositions

Compositions, Tim Van Steenbergen voor Theo

Toon, Theo werkt ook samen met andere ontwerpers zoals James Van Vossel en Christophe Broich. Hoe belangrijk zijn deze samenwerkingen op beurzen?

Toon: We hebben in het buitenland meer effect wanneer we met lokale designers werken. We merkten dat onlangs op, toen we samenwerkten met Matali Crasset, en met die collectie op een beurs in Frankrijk stonden. Aangezien zij daar als designer heel erg gekend is, had dat voor Theo een positieve impact.

Tim, jij werkt ook samen met andere bedrijven voor collabs. Wat zijn voor jou de kenmerken van een goede samenwerking?

Wat kunnen we creëeren door onze beide identiteiten samen te voegen?

Tim: Het artistieke gesprek is cruciaal. Voor mij is het verhaal erachter ook belangrijk: is er knowhow of onderzoek? En er moet altijd een soort van klik zijn. Ik geloof niet in samenwerkingen die stroef of geforceerd verlopen, die leveren je geen artistiek product op. 

Toon: Die klik, dat menselijke aspect, is het allerbelangrijkste. Als iemand tegenover jou zit, voel je meteen of je die graag hebt, niet enkel jij als persoon, maar het hele bedrijf. Wanneer die klik er is, gun je elkaar heel veel. 

Worden jullie vaak benaderd voor partnerships of is dat eerder iets dat jullie zelf opzoeken?

Tim: Ik zoek die niet bewust op. Het zijn eerder ontmoetingen die organisch verder groeien. 

Toon: Wij zoeken geen nieuwe ontwerpers, omdat we al zoveel samenwerkingen doen. Daarnaast krijgen we wel veel aanvragen om samen te werken, zowel van studenten als van particulieren. We willen graag onze eigen identiteit behouden en dan is het belangrijk om ook nee te kunnen zeggen.

Tim, je deed al veel uiteenlopende samenwerkingen, maar toch loopt er een rode draad doorheen.

Elke samenwerking leunt aan bij wat ik doe met mijn eigen collectie, die de ruggengraat is.

Tim: Het gaat altijd over sfeer en vakmanschap. Het vertrekt vanuit één verhaal, namelijk dat van Tim Van Steenbergen. Zo loopt het verder op zijn eigen unieke manier. Ik zou bijvoorbeeld geen nieuwe samenwerking aangaan met een ander brillenmerk dan Theo.

Denk je dat een collab voor ontwerpers die nu aan hun carrière beginnen een interessante manier is om te groeien?

Tim: Voor jonge starters in de modesector is het bijna de enige manier. Zelf een product op de markt brengen, zonder partners, aan een betaalbare prijs, is heel moeilijk. Ik geloof in samenwerkingen die krachten bundelen en ervoor zorgen dat je samen beter kan worden. 

Toon: Ik mis vaak originele creativiteit, het valt me op dat merken vaak met dezelfde verhalen komen. Niet iedereen is sterk in het ontdekken van in zijn kwaliteiten, maar in een samenwerking maak je elkaar beter en sterker door op de best mogelijke manier een product met een ongelooflijk verhaal te creëren. 

Het gaat heel erg om het bewaren van je eigen identiteit, jouw DNA.

Tim: Er is een groot verschil tussen het commerciële circuit, waarin het constant over trends gaat en er niet zoveel originaliteit heerst, en bedrijven die hun DNA willen beschermen en een verhaal vertellen.

Compositions, Tim Van Steenbergen voor Theo

Compositions

Hoe belangrijk is werkethiek voor jullie?

Tim: Ik vind dat heel belangrijk. Ik produceer het grootste deel van mijn collectie in België en heb dus de kans om langs te gaan in de ateliers waar ze gemaakt wordt. Wanneer je lokaal produceert, besef je dat een stuk niet voor vijf euro gemaakt kan worden. Die bewustwording staat heel centraal voor mij. De producten van Theo zijn volledig traceable, ook zij weten waar hun producten vandaan komen.

Toon: Ik wil weten met wie ik werk en wat zijn of haar filosofie is. De kwaliteit van ons product staat altijd op de eerste plaats. We onderzoeken waar het product het beste kan gemaakt worden, de prijs ervan komt voor ons op de tweede plaats. 

Tim: Voor zowel Theo als voor Tim Van Steenbergen is het product onze marketingtool. Het product staat centraal, het is de essentie waarin onze kracht en ziel schuilen. Daarmee vertel je het verhaal.

Is er nog een ultieme tip die je wil meegeven voor iedereen die graag aan kruisbestuiving wil doen?

Je kan pas met iemand in dialoog gaan als je weet waarvoor je zelf staat.

Tim: Als je graag wil samenwerken, moet je vertrekken vanuit je eigen DNA. Je moet eerst goed weten waarvoor je staat, wat jouw identiteit is. Je eigen verhaal kan je niet ergens anders gaan zoeken.

Toon: Ik sluit me daar 100 procent bij aan. En vergeet niet te dromen over waar je wil geraken en hoe je daar stap voor stap naartoe kan werken. Iedereen heeft een droom, maar sommigen spelen die onderweg kwijt, terwijl het net erg belangrijk is om die in je achterhoofd te houden tijdens het proces.


Beluister de podcasts van Flanders DC

Je kan deze podcast beluisteren via Apple PodcastsSpotifySoundcloud of via jouw favoriete podcastapp. 

Wil je geen enkele 'Flanders DC'-podcast missen? Abonneer je dan gratis. 

 

 

 

Het overzicht van onze podcasts vind je ook hier op onze website.