Strategie: naar het buitenland of niet?

voor

Niet alles wat in de creatieve sector gemaakt wordt, is geschikt om internationaal te gaan. Misschien doe je het heel goed in België en zal je toch geen succes boeken in het buitenland. En omgekeerd zijn er ook heel wat Belgische creatieve ondernemingen en mensen die het vooral in het buitenland goed doen en bijna niet of veel minder in België.

Als je te weten wil komen of je potentieel hebt op de internationale markt die je van plan bent te veroveren, doe je dan ook maar beter wat voorafgaand studiewerk. Dat kan door lokaal mensen in te schakelen die je sector goed kennen of door zelf te gaan prospecteren.

Verschillende instanties kunnen je helpen te bepalen of en hoe je kan internationaliseren:

  • Ben je actief als ondernemer in de creatieve sector, dan biedt Flanders Investment & Trade, het Vlaams agentschap voor internationaal ondernemen, heel wat informatie en tools aan om te beoordelen of je al dan niet klaar bent om internationaal te gaan en om een exportplan op te stellen. Daarnaast kom je misschien ook in aanmerking voor subsidies die je ondersteunen in je internationalisering.

  • Flanders DC biedt individueel advies aan rond internationaliseren en zet zelf specifiek voor design, mode en gaming (vaak i.s.m. partners) internationale business development- en promotionele acties op.

  • Het Vlaams Fonds voor de Letteren helpt de Vlaamse literatuur op de wereldkaart te zetten, onder meer via subsidies voor uitgevers en organisatoren. Sinds maart 2017 doet het dat onder de merknaam Flanders Literature.

  • Verschillende Vlaamse ondernemersorganisaties zoals Unizo en Voka hebben een internationale werking en ondersteunen ondernemingen ook met begeleiding, informatie en internationale netwerkmogelijkheden.

  • Tot slot zijn er in heel wat disciplines ook wereldwijd sectororganisaties actief die je kunnen helpen aan contacten, lokale marktinfo en dergelijke meer. Zoek op internet op land + sector + organisation of institute en je vindt vast wel wat terug.

Je houdt ook best een oogje in het zeil voor mogelijke administratieve hindernissen die bij je internationalisering komen te kijken:

  • De exportgids van Flanders Investment & Trade biedt ook heel wat info over administratieve aangelegenheden.

  • Cultuurloket biedt advies en heeft een online kennisluik voor kunstenaars rond werken in het buitenland. On The Move is een Europese organisatie die hier eveneens informatie over biedt.

  • Artists from abroad is een informatieve website die kunstenaars die in Amerika aan de slag willen gaan uitleg geeft over de procedures en regels.

  • Er bestaan ook heel wat consultants die ondernemingen helpen met hun internationale strategie en/of de administratieve zaken die hierbij komen te kijken. Zoek op internet op land + export consultancy en je vindt er vast wel wat. Via de kmo-portefeuille kunnen ondernemers ook financiële steun krijgen voor internationaliseringsadvies bij erkende dienstverleners.

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in alle sectoren.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.