Tijdens de Flanders DC-Expertendag 'Futureproof ondernemen in de mode' deelden heel wat experts uit verschillende domeinen hun kennis en inzichten met meer dan 55 modeondernemers. Thema's als het veranderende modelandschap, verkoop, retail en groei, duurzaamheid, communicatie en technologie kwamen aan bod. Hun belangrijkste tips samengevat!

Fashion means business

Sylvie Coumeau heeft internationale ervaring als investment director van een modefonds en was CEO bij verschillende luxemerken. Haar advies: “Het succes van een merk is gebaseerd op een subtiel en delicaat evenwicht tussen creatie en management.”

Als voormalig sales director bij Balenciaga en Maison Margiela kent Axel Keller de wereld van sales als geen ander. Zijn beste tip: “Win zoveel mogelijk informatie in bij je verkoopspersoneel en bij je klanten om een goed zicht te krijgen op de huidige situatie. Spreek met alle betrokkenen zodat je tot een goede verkoopsanalyse bekomt.”

Als specialist subsidies en financiering voor groei bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen is Femke Mortier hét aanspreekpunt voor informatie over groeien, transformeren en innoveren. “Groeitrajecten door innovatie, transformatie of internationalisering worden ondersteund door de kmo-groeisubsidie van Agentschap Innoveren en Ondernemen. Kmo’s krijgen financiële steun in hun zoektocht naar strategische kennis.“

 
Axel Keller

Axel Keller © Fille Roelants

Offer value

Stefan Ceunen is marketing & communications manager bij Flanders DC. Advies geven over communicatiestrategieën en het plannen van communicatie behoren tot zijn dagelijkse takenpakket. Zijn tip: “Designers besteden veel aandacht aan hun product, maar vergeten vaak de stijl van hun communicatie op alle vlakken te bewaken. Het is jammer dat ze de zorg en tijd die ze besteden aan hun collectie, shows en shops niet doortrekken in hun online content en visuele stijl. Zo zien we op social media slordige foto's verschijnen of een e-shop die helemaal niet klantvriendelijk is. Laat je zorgvuldig opgebouwde imago en stijl ook daar doorlopen. Alignment is hier key.

Patrick Scallon is communicatiedirecteur bij Dries Van Noten. Hij is gespecialiseerd in internationale brandstrategie. Bij social media heeft iedereen het over het aantal volgers die je hebt, maar je moet je afvragen of je ook de juiste volgers hebt. Ook hier geldt: quality above quantity.”

Amélie Rombauts is trend researcher bij Trendwolves, het innovatief trendbureau dat zich specialiseert in jongerencultuur en jonge gezinnen. Daarvoor was ze actief als pr- en communicatiemanager voor verschillende Belgische en internationale modelabels. “We leven in blurred times. Niks is zeker, we zitten met vragen, met een overaanbod aan impulsen, alles lijkt chaotisch. En dat is niet anders bij consumenten. Het is daarom hoog tijd om als ondernemer een standpunt te durven innemen: kies je voor duurzaamheid of fast retailing, zet je in op de mens en zijn behoeftes, kies je voor hoogtechnologisch of ontkoppel je liever helemaal, durf je je te verzetten tegen het systeem? Hersenloos consumeren zit er voor de toekomstige generatie niet meer in. Wie geen sterke waardepropositie durft aanbieden, zal er uiteindelijk aan verliezen. Mainstream is dead.”

 
Amélie Rombauts

Amélie Rombauts © Fille Roelants

Blijf trouw aan jezelf

Als pionier in retail en het brein achter de beruchte Zes van Antwerpen is Geert Bruloot een gerespecteerd figuur in de modewereld. Hij is CEO van Cocodrillo en richtte mee designershop Louis in Antwerpen op. “We moeten ons eigen platform creëren op basis van een vrije manier van denken, die openstaat voor totale verandering, rekeninghoudend met de waarden en prioriteiten van de nieuwe generatie.”

Jesse Brouns is mode- en designjournalist en schreef reeds voor Knack Weekend, De Morgen, De Standaard Magazine, Wallpaper en The Bulletin. Over het modelandschap is hij duidelijk: “De mode verandert in sneltempo. High en low, catwalk en street, winter en zomer, mannen en vrouwen, brick & mortar en digitaal: het vloeit allemaal in elkaar. Als merk of ontwerper is het cruciaal je eigen stem te hebben, met een duidelijke identiteit: focus op waar je goed in bent, blijf in alle omstandigheden trouw aan je imago. Wees flexibel, maar ook integer. Eerlijk duurt het langst.”

Jean-Paul Delmé is senior digital strategist bij DarkCollective. Hij mag ondermeer Issey Miyake en Burberry tot zijn klanten rekenen. Het advies van Jean-Paul: “Onderschat het belang van customer service niet. Zorg voor een switch van een ontevreden klant naar een tevreden klant, zodat deze je beste klant én ambassadeur wordt.”

Zowel op professioneel als passioneel vlak vult pr & communications manager van Flanders DC Nathalie De Schepper haar dagen met mode. Haar alterego @Yaynathalie staat bekend voor stijlvol bloggen, en met meer dan vijf jaar ervaring bij pr-bureau oona kent ze alles over pr en social influencers. Nathalie: “Automation is the enemy! Zowel in pr als influencer marketing is de menselijke factor van onschatbare waarde. Bouw een persoonlijke connectie op met mensen die een relevant publiek hebben, die bij jouw doelgroep aansluiten, ongeacht of hun gevolg groot of klein is.

 
Jean-Paul Delmé

Jean-Paul Delmé © Fille Roelants

Duurzaamheid is altijd in de mode

Jorg Snoeck is oprichter en bezieler van het retailplatform Retail Detail in Antwerpen, het leidende referentiepunt en werkinstrument voor de retailbrache. In 2017 opende hij Home of Retail, een kennis- en belevingsplatform voor de sector. “In een wereld waarin de altijd geconnecteerde consument de baas is, zal waardevol en doelbewust ondernemen het verschil maken. Wat is jouw toegevoegde waarde voor de maatschappij?”

Bert van Son is zaakvoerder van MUD Jeans. Nadat hij reeds enkele jaren meedraaide in de kledingindustrie, besloot Bert dat het tijd was voor iets nieuws en daarom zette hij in op het recycleren van oude denim. “Wij creëren impact door jeans te produceren op een duurzame manier, en daarbij ook te focussen op recyclage.”

Jasmien Wynants is project manager bij Flanders DC en volgt er onder andere Close the Loop, het online platform voor duurzame mode, op. Duurzaamheid kent verschillende aspecten, waarvan recyclage, transparantie en MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) er slechts enkele zijn. Haar advies: “Laat je niet afschrikken door de omvang van het begrip 'duurzaamheid'. Eerlijkheid is het belangrijkst in het hele verhaal. Probeer een duidelijke strategie te ontwikkelen en weet waar je met je organisatie op lange termijn naartoe wil. Definieer een aantal kleinere acties waar je op dit moment al mee aan de slag kan. Stap voor stap is goed genoeg, zolang je maar eerlijk en open communiceert naar je klanten!

 
Bert van Son

Bert van Son © Fille Roelants

Zin in meer tips en inspiratie van experts? Dan is Fashion Talks misschien iets voor jou!

Fashion Talks is hét modeseminarie met inspirerende talks, break-out sessions en networking.