Flanders DC heeft net een editie achter de rug van de jaarlijkse Close The Loop-sessies, een sneltraject voor modebedrijven om effectieve stappen richting een duurzamere werkwijze te zetten. Wat levert zo'n traject op? Voor welke uitdagingen sta je? Hoe zorg je ervoor dat de ideeën in de praktijk worden omgezet? An Kluft van Pluto en Astrid Regout van Rue Blanche getuigen over hun deelname aan de sessies.

Met Close The Loop maken Flanders DC en Vlaanderen Circulair mode-ondernemers wegwijs in de basics van de circulaire werkwijze. Het platform wil de industrie stimuleren om af te stappen van een lineair systeem (take-make-waste) en het circulaire model te omarmen (met een focus op een lange levensduur en het vermijden van afval). Met de Close The Loop-sessies bieden we een programma aan bestaande uit vijf workshops om modebedrijven te helpen een strategie te bepalen en de eerste stappen te zetten naar een duurzamere manier van werken.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

An Kluft, Pluto: “Op een gegeven moment moet je starten, dingen realiseren en daarover communiceren”

Met een achtergrond in marketing besloot An Kluft in 2008 haar liefde voor mode te volgen en in de zaak van haar moeder te stappen. Enkele jaren later nam ze het merk over. Pluto ontwerpt en verdeelt vrijetijds- en nachtkledij, waarbij esthetiek, authenticiteit en kwaliteit centraal staan. In het Ninoofse atelier werken een tiental medewerkers aan patronen en prototypes. 

An Kluft

An Kluft

Waarom heb je deelgenomen aan de Close The Loop-sessies?

Sinds een aantal jaren zetten we bij Pluto kleine stapjes richting meer duurzaamheid. Zo dachten we reeds na over duurzame verpakkingen en waste management. Een aantal van die zaken implementeerden we ook al. Maar dat verliep niet volgens een structurele, doordachte aanpak. We bleven ons afvragen op welke manier duurzaamheid een integraal deel van Pluto’s beleidsvoering kon worden. Bovendien is er zoveel informatie over het onderwerp beschikbaar, dat je soms het bos niet meer door de bomen ziet. Bepaalde vragen bleven ook onbeantwoord, dus hulp was welkom.

We kozen voor Close The Loop, omwille van de focus op mode, maar ook omwille van de formule van het traject, namelijk vijf sessies, met telkens wat tijd tussenin. Op die manier moest je ermee bezig blijven waardoor er effectieve stappen werden gezet. We hoorden ook positieve feedback van andere modebedrijven die de sessies reeds hadden gevolgd, wat een extra stimulans was om ons in te schrijven voor het traject.

"De Close The Loop-sessies hebben ons in eerste instantie doen stilstaan bij wat duurzaamheid voor Pluto betekent."

An Kluft,

Pluto

Na deze sessies te hebben doorlopen, wat zijn de voornaamste uitdagingen op vlak van duurzaamheid voor Pluto?

De Close The Loop-sessies hebben ons in eerste instantie doen stilstaan bij wat duurzaamheid voor Pluto betekent. Dat was een eerste, belangrijke stap. Het heeft ons geholpen ons verhaal scherper te stellen. Wat we verkopen aan onze klanten zijn duurzame stukken, in die zin dat ze zo kwalitatief, comfortabel en tijdloos zijn, dat onze klanten zich er zo goed in voelen dat ze er geen afscheid van willen nemen, tot ze tot op de draad versleten zijn. We moeten dat verhaal over kwaliteitsvolle nacht- en vrijetijdskledij met een lange levensduur dan ook communiceren. We moeten aantonen waarom ons product zo kwaliteitsvol is, zowel naar onze klanten als naar aankopers. Dat staat hoog op mijn todo-lijst. De grootste uitdaging hierbij is de juiste partner vinden die het Plutoverhaal kan aanscherpen en vertalen naar de juiste boodschap die we via hangtags, verpakkingen, website en social media zullen verspreiden.

Daarnaast hebben we gekeken naar het product zelf. Wat zijn de belangrijkste grondstoffen en hoe kunnen we deze zo duurzaam mogelijk maken? We werken voornamelijk met Europese partners, zowel voor onze grondstoffen als onze fabrikanten. Na gesprekken die we recent met hen hadden, bleek dat zij al vrij ver staan op vlak van duurzaamheid. Zij investeren continu om het productieproces zo duurzaam mogelijk te laten verlopen, gaan op zoek naar duurzame grondstoffen, werken met zonne-energie, zetten in op recuperatie van water, produceren zo weinig mogelijk afval. Er gaat ook veel aandacht naar hun personeelsbeleid. Ze hebben verschillende certificaten die hun duurzaam beleid onderlijnen en worden op constante basis door externe partijen gecontroleerd. Dankzij Close The Loop zetten we nu ook in op een code of conduct, die we aan het afstemmen zijn met onze fabrikanten. Dat luik wordt door een van onze medewerkers opgevolgd.

Daira, SS23, Pluto

Daira, SS23, Pluto

Nicky, SS23, Pluto

Nicky, SS23, Pluto

Hoe ga je ervoor zorgen dat de ideeën in de praktijk vertaald geraken?

Heel binnenkort schakelen we over op gerecycleerde polybags. Dat zijn iets minder mooie verpakkingen, maar door er de boodschap ‘Ik zie er misschien minder mooi uit, maar ik ben wel mooier voor de planeet!’ op te kleven, lossen we dat op en communiceren er bovendien over. We zijn ook een traject opgestart om alle kartonnen dozen te hergebruiken. 

De twee stoffen waarmee we het meeste werken in onze kledij bestaan uit 100% katoen. We bekijken momenteel de mogelijkheden om over te schakelen op biologisch katoen. Tot op heden hebben we nog geen gelijkaardige kwaliteit gevonden binnen dezelfde prijsklasse, maar we bekijken dit samen verder met onze leveranciers.

Iets waar we al even mee bezig waren, is waste management: wij streven naar zo weinig mogelijk stock van grondstoffen en afgewerkte producten. In eerste instantie produceren we enkel wat verkocht is. Daarnaast streven we ernaar om niets weg te gooien. Zo zijn er ontwerpers die met het restmateriaal van Pluto werken. We geven restjes ook weg aan liefdadigheidsorganisaties zoals Bruzelle.

Daarnaast willen we binnen het bedrijf een inspanning doen: zo schakelden we over van plastic waterflessen naar drinkbussen die gevuld worden met kraanwater. We printen zo weinig mogelijk, en wanneer dat toch nodig is, doen we dat op gerecycleerd papier of papier dat we hergebruiken. Voor onze elektriciteit werken we voortaan met een duurzame leverancier. Voor al deze kantoorgerelateerde zaken is ook een medewerker verantwoordelijk gesteld. We hopen daarmee een bepaalde bewustwording te creëren en organiseren hiervoor ook brainstorms om collega’s te betrekken.

Heb je iets geleerd van de ervaringen van de andere deelnemers?

Uit de gesprekken met de andere bedrijven leerde ik dat inzetten op duurzaamheid als modemerk een evolutie is. Je moet prioriteiten oplijsten en daarmee aan de slag gaan. Ik had steeds het gevoel dat het een enorme berg was en dat het toch nooit voldoende was wat we deden, waardoor projecten ook niet werden gestart. Maar op een gegeven moment moet je starten, dingen realiseren en daarover communiceren. Ik vind het daarbij zinvol om te kijken naar datgene wat het dichtste bij het DNA van je merk ligt, om van daaruit te vertrekken.

Ik vond het ook heel inspirerend om te zien hoe een merk als Wolvis, waarbij duurzaamheid eigenlijk al diepgeworteld zit, actie onderneemt. Zo organiseert het merk workshops om mensen aan te sporen zelf stukken te herstellen. Het is belangrijk om ook je klanten mee te nemen en hen aan te sporen zorg te dragen voor hun kledingstukken. Bij Pluto zouden we dat kunnen doen door meer en betere toelichting te geven rond hoe zorg te dragen via duidelijke was- en drooginstructies.


Astrid Regout, Rue Blanche: “Het belangrijkste dat we kunnen doen, is meer verantwoordelijkheid creëren”

In 2015 nam Astrid Regout het modemerk Rue Blanche over, samen met haar zus Aude. Het merk werd 36 jaar geleden door haar moeder opgericht. Het merk focuste zich in eerste instantie op truien, breidde later uit tot breigoed en biedt nu volledige collecties aan. Haar moeder Marie-Chantal Regout voelde zich steeds minder comfortabel met het zakelijke luik. Daarom vroeg ze haar dochters om het bedrijf over te nemen. Aude houdt zich bezig met de communicatie en de online verkoop en Astrid is verantwoordelijk voor het management en de administratie.

Rue Blanche © Tine Claerhout

Rue Blanche © Tine Claerhout

Astrid en Aude Regout © Tine Claerhout

Astrid en Aude Regout © Tine Claerhout

Waarom hebben jullie deelgenomen aan de Close The Loop-sessies?

Anderhalf jaar geleden ben ik bevallen van mijn tweede zoon. Nadat ik moeder was geworden, bekeek ik alles om me heen met een andere blik. Ik stelde alles in vraag over opvoeding, de wereld en de toekomst van mijn kinderen. Ik begon na te denken over duurzaamheid, circulariteit en het feit dat de mode-industrie de tweede meest vervuilende industrie is. Je kunt het dagelijkse nieuws niet ontkennen. Ik kan er niet omheen dat ik deel uitmaak van die industrie, en ik wilde weten waar Rue Blanche staat als het gaat om duurzaamheid. We hadden wel al een paar dingen gerealiseerd op ecologisch vlak: zo verkopen we tijdloze stukken en brengen slechts twee collecties per jaar uit. Maar ik wilde ook weten in hoeverre we daarover konden communiceren. 

Later besefte ik dat de deur die ik opende niet zomaar een klein deurtje was, maar een deur waarachter zich enorm veel informatie bevindt. Het was behoorlijk overweldigend, maar ik vond dat ik me moest verdiepen in duurzaamheid en wat het betekent voor Rue Blanche. We hadden begeleiding nodig omdat we niet wisten waar we moesten beginnen of welke richting we uit moesten. Daarom besloten we deel te nemen aan de Close The Loop-sessies.

"Ik kan er niet omheen dat ik deel uitmaak van de mode-industrie, en ik wilde weten waar Rue Blanche staat als het gaat om duurzaamheid."

Astrid Regout,

Rue Blanche

Na deze sessies te hebben doorlopen, wat zijn de voornaamste uitdagingen op vlak van duurzaamheid voor Rue Blanche?

Omdat de sessies nog maar net zijn afgerond, moeten we het echte plan nog uitwerken.  Close The Loop richt zich op de zes fases in de levenscyclus van een kledingstuk. De belangrijkste voor ons gaat over de grondstoffen. In onze ogen kunnen we in die fase de meeste impact creëren. Het idee is nu om een plan op te stellen met timings en te bepalen wat haalbaar is voor het ontwerp- en productieteam.

We zullen een gids opstellen met de materialen die we kunnen gebruiken en de materialen die we kunnen uittesten. Zo willen we bekijken om meer te gaan werken met gerecycleerd polyester in plaats van gewoon polyester. Ook de kosten zijn een overweging in het proces. 

We willen ook werken aan een code of conduct die we door al onze leveranciers laten ondertekenen. Wat betreft het respecteren van de arbeidsomstandigheden moeten een aantal zaken nog worden geanalyseerd. Eigenlijk voelt het wel wat gerwrongen, want duurzaamheid past niet bij mode. Je verkoopt nog steeds een product. Het belangrijkste dat we kunnen doen is meer verantwoordelijkheid creëren. 

SS23, Rue Blanche

SS23, Rue Blanche

Hoe ervaarde je het groepstraject met de andere deelnemers?

Het was een zeer interessante mix van bedrijven van verschillende grootte, die verschillende manieren van werken hanteren. We maken allemaal deel uit van de mode-industrie, waarbij iedereen eigen doelen heeft. Er was geen angst dat de anderen met je concurreren of je ideeën zouden stelen. Iedereen was er om van elkaar te leren.

Hoe pak je de uitdagingen met het team van Rue Blanche aan?

We willen iedereen aan boord krijgen om die doelen te bereiken en ons daaraan te houden. Het is belangrijk dat het plan haalbare doelen heeft, zodat iedereen gemotiveerd is om ze uit te voeren. Ik hoop dat we enkele van de stappen die we zullen zetten, kunnen vieren. 

Hoewel duurzaamheid al een tijdje een hot topic is, blijven de technologische innovaties evolueren. Ik lees nu meer over het onderwerp en zoek naar duurzame programma's. Ook Europa staat op het punt een nieuwe regelgeving uit te brengen, dus dat volgen we zeker ook op.


Wil je meer info over komende Close The Loop-sessies? Contacteer dan simon.gryspeert@flandersdc.be.