Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
25 maart 2024
5 minuten leestijd
Ook toen ze nog in de retailsector werkte, was maatadvies al de sterkte van Tessa Wardenburg. Intuïtief matchte ze de klant met de juiste maat en het geschikte model, maar ze zag ook steeds meer de gebreken van de universele maattabellen. Om dat systeem om te gooien, begon ze met de ontwikkeling van SCIMM, een tool die webshops helpt om nauwkeuriger maatadvies te geven, via data over de lichaamsvormen en voorkeuren van de klant.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Ik heb 15 jaar in de retailsector gewerkt, waaronder 10 jaar bij Closed in Antwerpen. Daar verhoogde ik de omzet door naar de klantmorfologie te kijken. Ik kende de klanten en de collectie door en door, waardoor ik wist welke jeans bij welke klant zou passen. Als je een brede taille hebt, heeft het bijvoorbeeld geen zin om een mum jeans te dragen. Het concept ‘fit’ was mijn secret to success: als een kledingstuk niet goed past, komen klanten namelijk niet terug. Bovendien begon ik de maatlabels uit de kleding te knippen. Mensen houden namelijk erg vast aan hun maatje 27 of 38, terwijl dat vaak niet klopt, of toch zeker niet voor elk kledingstuk.
De gemiddelde Belg heeft maat 42, maar de bestverkochte jeansmaat is 27. Daar zit duidelijk iets fout.
Ondertussen was ik doorgegroeid tot regiomanager, waardoor ik zelf de inkopen kon doen. Het menselijk contact bleef wel belangrijk. Ik wilde minstens een maand zelf in de winkel staan om te zien welke klanten er naartoe kwamen. Zo is de morfologie van klanten in Knokke anders dan die in Antwerpen, waardoor je het aanbod moet aanpassen. Het begon pas echt te kriebelen toen ik overschakelde naar maatwerkbedrijf Van Gils. In plaats van klanten te troosten omdat ze nergens in pasten, maakten we kleding voor hun unieke lichaam. In die periode begon ik me ook te verdiepen in het ontstaan van maattabellen. Honderd jaar geleden werd alle kleding op maat gemaakt en was er nog een relatie tussen de maker en de drager. Rond de jaren 50 begonnen we pasvormen vast te leggen om de mode-industrie op te schalen. Daardoor is zowat alle kleding nu gebaseerd op drie mannen en vrouwen: small, medium, large.
Ik werd heel gelukkig van tailoring – toen Van Gils in 2020 failliet ging, begon ik zelfs mijn eigen maatwerkbedrijf: Wardenburg Bespoke Tailors. Tegelijkertijd zag ik een breder probleem in de mode-industrie. Doordat die kleding produceert voor de ‘gemiddelde’ persoon, wordt de helft van de collecties niet verkocht. Je kan die materialen wel proberen te recycleren, maar is het niet beter om in te grijpen aan het begin van de cyclus?
Aanvankelijk dacht ik dat de oplossing lag in de verandering van het maatsysteem. Ik wilde de brug tussen de ontwerper en de klant herstellen, en de maattabellen afstemmen op echte lichaamsvormen. Toen bedacht ik dat onze maat vaak verschilt: in de ene trui heb je een medium en in de andere een small. Het leek me dus beter om een tool te ontwikkelen die bij een specifiek kledingstuk aangeeft welke maat bij jou past; een soort matchmaker tussen de klant en een kledingstuk.
Mijn start-up werd geselecteerd door Imec.istart en via hen kwam ik in contact met ingenieur Yannis De Cleene, die SCIMM’s medeoprichter en CTO werd. Hij bouwde eerder al apps zoals Itsme en Payconiq by Bancontact, dus had de juiste ervaring om toegankelijke technische oplossingen te bedenken. Als start-up ontwikkel je een concept alvorens er inkomsten binnenkomen, dus de financiële middelen kwamen in de eerste plaats van Imec.istart, VLAIO en van mijn eigen investeringen via Wardenburg Bespoke Tailors. Zo begonnen we in 2023 een Shopify-plugin te ontwikkelen (een tool die merken kunnen toevoegen aan hun webshop, red.). Daarmee geven we webshops een matching tool, die maatadvies geeft op basis van de productafmetingen in plaats van een standaard maattabel. De back-end is intussen klaar en nu werken we samen met de eerste merken om de tool te installeren en te optimaliseren.
Voordat we roepen dat we impact kunnen hebben, wilde ik het eerst zelf uitproberen.
Ik wilde bewijzen dat je kleding kan produceren op grote schaal én op maat. Ik heb in het verleden al maatkleding gemaakt voor de Voetbalbond, maar nu was het de bedoeling om een confectiecollectie te ontwerpen waarbij de maten afgestemd waren op de lichaamsgegevens van de federatie. Die personalisering is belangrijk, want als ik met het standaard Belgische maatsysteem had gewerkt, had ik maar 18% van de groep kunnen bedienen. Door alle maten in te scannen en die te groeperen in clusters, kon ik werken met een maattabel op maat van de voetbalbond, waardoor 86% tevreden was.
Verder deed die ervaring me inzien dat niet alleen maten, maar ook persoonlijke voorkeuren een grote rol spelen. De ene wil een strak T-shirt, voor de andere mag het wat wijder zijn. Als je de maat van een klant wilt weten, moet je dus niet alleen naar diens exacte afmetingen kijken, maar vooral naar wat die graag koopt en draagt. Dat betekent ook dat er geen quick fix is voor het maatsysteem, want die voorkeursdata kunnen we pas doorheen de tijd verzamelen.
De huidige apps scannen je lichaam en linken dat aan een standaard maattabel, maar elk merk meet een beetje anders. Bovendien gebruiken die tools geen data van elk specifiek kledingstuk. SCIMM pakt het anders aan door de hele collectie van een merk op te meten en te digitaliseren. Zo kunnen we nauwkeuriger maatadvies geven. Daarnaast hechten we veel belang aan klantfeedback. In een winkel stelt de verkoper ook vragen over waarom een kledingstuk niet goed zit. Via een geavanceerd systeem stelt SCIMM vast wie de kopers zijn, welk product ze hebben gekocht en waarom ze iets terugsturen. Daardoor kan het steeds beter laten zien welke kledingstukken bij de specifieke klant passen, bijvoorbeeld een medium van het ene hemd en een large van het andere.
Doordat ze SCIMM op hun webshop gebruiken, kopen klanten vaker de juiste maat, wat minder retourzendingen en kledingafval oplevert.
Duurzaamheid is voor mij een grote drijfveer, al weet ik dat veel producenten daar niet van wakker liggen. Wat hen wel kan overhalen, is de grotere merkloyaliteit van en een verbeterd inzicht in de klant. SCIMM monitort het consumentengedrag en adviseert zo strategische aanpassingen van het maatlabel. Dat leidt tot hogere verkooppercentages.
In deze beginfase focussen we vooral op de productiekant. We richten ons op merken, die de Shopify-tool kunnen installeren. Maar op termijn wordt SCIMM ook beschikbaar voor de klant. Net zoals Itsme willen we een app zijn die je bij meerdere digitale platformen kan activeren. Zo zullen klanten met SCIMM kunnen inloggen bij hun favoriete webshops en meteen een selectie te zien krijgen van wat hen past. Privacy blijft wel belangrijk: je afmetingen en voorkeuren worden opgeslagen in de algemene tool en toegepast op het maatadvies in elke webshop, maar we delen geen metadata met de webshops en je kan op elk moment je gegevens uit alle platformen halen. Bovendien krijgen de merken geen informatie door van elkaar, zoals bij bankapps. Maar dat zijn dus toekomstplannen.
Via SCIMM hoop ik bij te dragen aan de industrie, maar Wardenburg Tailors is mijn passie. Bovendien is SCIMM nooit volledig af – de app blijft bijleren door nieuwe data te verzamelen – terwijl een pak in acht weken klaar is. Dat geeft instant voldoening. Én een inkomen om weer in de start-up te blijven investeren.
Cookies opgeslagen