Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
Nieuwe mensen bereiken op sociale media wordt steeds moeilijker. In de marketingmix kan je vandaag niet om social ads heen. Social advertising is een vorm van online marketing waarbij je advertenties plaatst op socialemediaplatforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok. Met die advertenties kan je heel gericht specifieke doelgroepen bereiken. Maar hoe creëer je een succesvolle campagne? In dit artikel geven we je negen tips om aan de slag te gaan met social advertising.
Het is belangrijk om eerst te bepalen wat je precies wil communiceren en wat het doel is. Wil je meer merkbekendheid en meer mensen die je post liken? Of wil je je sales boosten of meer leads genereren? Of wil je meer likes, comments en shares?
Het is belangrijk om uit te zoeken wat je doel precies is, aangezien dat bij elk platform de allereerste stap is. Hier gebeurt ook al de eerste filtering van mensen die je advertentie te zien krijgen. Het gekozen platform zal je advertentie namelijk vooral laten zien aan mensen die de door jou gewenste actie zullen ondernemen.
Elk kanaal heeft zijn eigen campagnedoelstellingen en daaraan zijn ook advertentiedoelstellingen gekoppeld. Bij Meta kan je bijvoorbeeld kiezen tussen de volgende campagnedoelstellingen: awareness, traffic, engagement, leads, app promotion en sales. Binnen elke campagnedoelstellingen kan je vervolgens kiezen wat het specifieke doel is van je advertentie. Dat kunnen bijvoorbeeld link clicks (traffic), video views (awareness), conversion (engagement) of conversation (leads) zijn.
Behalve het doel van je advertentie is het even belangrijk om je ideale doelgroep te bepalen. Het is heel aanlokkelijk om je advertentie aan zo veel mogelijk mensen te tonen, maar voor een effectieve advertentie ga je beter zo specifiek mogelijk te werk.
Beslis eerst en vooral op welk platform je je doelgroep het best zal bereiken met het gekozen doel in je achterhoofd. Wil je een webinar promoten? Dan zijn advertenties op Pinterest en Snapchat geen goed idee, maar kies je beter voor LinkedIn of Facebook. Heb je een collectie met een bekende influencer uitgebracht, dan kies je best voor Instagram of TikTok.
Op TikTok is de grootste groep gebruikers tussen 20 en 29 jaar oud. Facebook heeft niet exact een niche of doelgroep waarop het inspeelt, maar is wel heel populair bij gepensioneerden. Hoe ouder de doelgroep, hoe belangrijker Facebook is voor die groep. Instagram heeft een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. De populariteit ervan neemt af met de leeftijd, maar Instagram wordt wel steeds populairder bij de oudere groepen. LinkedIn richt zich vooral op het bedrijfsleven. De grootste leeftijdsgroepen hier zijn dan ook 20 tot en met 39 jaar en 40 tot en met 64 jaar. Snapchat is vooral populair bij jongeren tussen 15 en 19 jaar.
Denk zeker ook eens na over leeftijd, woonplaats en mogelijke interesses van je doelgroep. Met de Meta Ads Manager, waarmee je advertenties kunt opzetten voor Facebook en Instagram, kan je hier enorm ver in gaan, maar het laat je gelukkig ook wel weten wanneer je je doelgroep te klein of te groot hebt gemaakt en de advertentie niet de beste resultaten zal kunnen halen.
Om je budget onder controle te houden, moet je kiezen of je impressies of engagement (interactie) wil. Impressies zijn het totale aantal weergaven van je post. Als je advertentie bijvoorbeeld duizend impressies heeft, betekent dat dat je advertentie duizend keer op een scherm is verschenen. Engagement verwijst naar de interactie van de gebruiker die de post ziet, met je post. Voorbeelden van engagement zijn onder andere een comment plaatsen, een post leuk vinden of een post opslaan. In veel gevallen betaal je op basis van cost per thousand impressions (CPM) of cost per click (CPC). Als je elke keer betaalt als iemand je advertentie ziet (impressies), kan je je boodschap breed verspreiden. Maar als je betaalt voor engagement, wil je alleen dat mensen die echt geïnteresseerd zijn interactie hebben met je advertentie. Je wilt niet betalen voor interacties die niet relevant zijn voor je doelen. Zowel engagement- als impressiecampagnes kunnen enorm waardevol zijn voor je bedrijf. Je hoeft alleen maar te kiezen wat het beste aansluit bij je bedrijfsdoelen, zodat je alleen betaalt voor nuttige resultaten.
Het doel, het platform en de doelgroep zijn gekozen! Nu is het tijd om na te denken over de plaatsing en vorm van je advertentie. Die keuze heeft een enorme impact op de visuals voor je advertentie. Het format van een story is bijvoorbeeld helemaal anders dan het format dat je nodig hebt om een carrousel te maken. Ook hier moet je je steeds afvragen of de plaatsing en de vorm in lijn liggen met het vooropgestelde doel van de advertentie.
Idealiter zou je hier lezen hoeveel budget je moet uitgeven om de perfecte resultaten te halen. Spijtig genoeg bestaat daar geen magische formule voor en bestaat er een vrijwel oneindig spectrum aan budgetten. Dat betekent dat je zowel met een budget van 10 euro als met een van 2.500 euro aan de slag kan om een advertentie op te zetten. De kosten van een advertentie hangen immers af van verschillende variabele factoren, zoals doelgroeptargeting, advertentieplaatsing, campagneduur, het concurrentievermogen van je branche en de tijd van het jaar.
Bij de meeste kanalen kan je kiezen hoe je je budget verdeelt. Je kunt kiezen tussen lifetime budget of daily budget. Een lifetime budget is het maximale bedrag dat je bereid bent te besteden aan een campagne gedurende de volledige periode dat je advertentie loopt. Een daily budget is het maximale bedrag dat je per dag aan een campagne wilt besteden.
De organische content die je post, kan ook een grote rol spelen bij je ads. Sommige van je organische posts zullen goed presteren bij je huidige volgers, andere niet. Hou goed bij welke posts worden aangeklikt, geliket of gedeeld. De goed presterende posts zijn de beste kandidaten voor je volgende advertenties.
Het aantal gebruikers van sociale media is de laatste jaren wereldwijd gestegen tot een record van 4,9 miljard mensen. 99% van hen gebruikt een tablet of smartphone om verbinding te maken met sociale media, 78% doet dat uitsluitend vanaf hun telefoon en amper 1,32% vanaf een desktop. Durf dus verder te kijken dan louter naar de tekst en visuals van je advertentie. Is bijvoorbeeld de landingspagina waar je de mensen naartoe wilt sturen mobile friendly?
Net zoals het belangrijk is om je doelen te bepalen voordat je een advertentiecampagne start, is het nuttig om tijdens en na de campagne de resultaten te meten. Zo weet je of je je doelstellingen hebt bereikt. Ze laten zien wat werkt en wat niet, zodat je in de toekomst je advertenties kan optimaliseren. Let bijvoorbeeld op je click through rate (CTR) of je cost per view (CPV) om je budget te optimaliseren, maar hou zeker ook factoren als reach en engagement rate goed in de gaten.
Socialemediaplatforms zijn helden in het veranderen van hun algoritmen. Daardoor is het perfect mogelijk dat een type advertentie dat eerst heel goed werkte, op een bepaald moment niet meer dezelfde resultaten heeft. Het socialemedialandschap is continu in beweging. Wees daarom niet bang om je ads (en je organische content) na een bepaalde tijd eens op te frissen.
Heb je nood aan persoonlijk advies in verband met sociale media en social advertising? Stel je vraag aan onze communicatieadviseurs.
Cookies opgeslagen