De tijd dat TikTok een app was voor jongeren waar alleen dansjes op werden gedeeld is lang voorbij. TikTok is tegenwoordig het perfecte platform om je merk op een andere manier in the picture te zetten en een community op te bouwen. Maar met miljoenen dagelijkse gebruikers kan het best een overweldigende jungle lijken. In dit artikel onthullen we 8 tips om succesvol aan de slag te gaan met TikTok. We nemen je mee door de wereld van trending sounds, hashtags, editing en meer.

TikTok heeft momenteel meer dan 1,5 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Daarmee is TikTok de meest gedownloade app ter wereld. 90% gebruikt de app dagelijks en opent deze zelfs meermaals per dag. Ongeveer 36% van die gebruikers is tussen de 18 en 24 jaar oud, waarmee het de grootste groep gebruikers op TikTok is. Maar dat betekent niet dat jouw doelgroep niet aanwezig is op TikTok. Iedereen van Gen Alpha tot Boomers is tegenwoordig aanwezig op TikTok en het aantal gebruikers blijft elke dag groeien.

1. Entertainment eerst, de rest is voor later

TikTok is eigenlijk best een vreemde eend. Hoewel het platform vaak wordt opgenomen in de lijst met socialmediakanalen is het dat niet. TikTok is voornamelijk een entertainmentplatform. Zij zeggen zelf ook dit: “We’re not a social platform like Facebook, but an entertainment platform like YouTube.” Behandel de content die je post op TikTok ook als entertainment. 

Het doel van TikTok is om mensen zo lang mogelijk op het platform te houden. Probeer ze daarom dus niet te verwijzen naar een ander platform of website. Prikkel de aandacht met je content en zorg dat je op die manier top of mind (en top of de For You-pagina) blijft. Onrechtstreeks zullen ze wel de weg vinden naar je website. 

TikTok-content kan je onderverdelen in twee blokken. Trending content en original content. Trending content vertrekt vanuit een trending sound (een clip of audio die viraal gaat) of trend. Dit is content die je moet maken en posten wanneer de trend of sound nog hot and happening is. Bij dit type content moet je dus snel schakelen met filmen en posten, maar het zal je wel veel views en bereik opleveren. Original content is content die origineel en eigen is aan je bedrijf of merk en niet specifiek leunt op een trending sound. Dit type content kan je op elk moment inzetten. Welk type content moet je dan maken? Het is aangeraden om (zeker in het begin) gebruik te maken van beide types. Trending content gaat ervoor zorgen dat meer mensen je video te zien krijgen en je dus vaker op hun For You-pagina zal verschijnen en bij original content zal je iets meer de persoonlijkheid van je bedrijf of merk kunnen laten zien. 

Merken als Morobé en Gofluo spelen op een leuke en eigenwijze manier in op TikTok-trends. Ze gaan niet met alle trends aan de slag, maar kiezen voor trends die ze op een authentieke manier kunnen vertalen naar hun merk of product.

Bent Fierens en Jordy Arthur zijn dan weer hele mooie voorbeelden van hoe je kan groeien op TikTok zonder die trends en hoe je content kan maken die echt 100% authentiek is. Bent neemt je mee achter de schermen van zijn leven als productontwerper. Hij legde zo zijn deelname aan Milan Design Week met Belgium is Design van A tot Z vast aan de hand van vlogs. Jordy geeft andere modeontwerpers tips, laat zijn eigen designs zien en geeft een inkijk in zijn leven als ontwerper en content creator.

@jordyarthur_ Im not a leather expert, but these are some useful things I have learned with time ♻️ #sewingtips#fashiondesigner#sewing♬ original sound - Jordy Arthur

3. TikTok is het nieuwe Google

Niet Google, maar TikTok is tegenwoordig de populairste zoekmachine bij jongeren. En net zoals bij Google heb je ook bij TikTok ‘search engine optimization’. TikTok SEO is de praktijk van het optimaliseren van je videocontent op TikTok om hoger te ranken in de zoekresultaten en meer zichtbaar te worden voor je doelgroep. Dit kan je helpen meer views, likes, volgers en engagement te genereren. Door je video's te optimaliseren voor SEO vergroot je de kans dat ze worden gevonden door gebruikers die op relevante hashtags of keywords zoeken. Je video's bereiken ook de mensen die het meest geïnteresseerd zijn in je content, wat kan leiden tot meer engagement? en conversies?

Enkele tips voor het optimaliseren van je TikTok-video's voor SEO:

  • Gebruik relevante keywords
    Identificeer de keywords die je doelgroep gebruikt in hun zoekopdrachten. Gebruik deze keywords in je videotitels, beschrijvingen, hashtags en audio. Vermijd overbodig gebruik van keywords (keyword stuffing).
  • Kies de juiste hashtags
    Gebruik een mix van populaire, trending en niche-hashtags. Kies hashtags die relevant zijn voor je videocontent.
  • Optimaliseer je videotitels en beschrijvingen
    Voorzie pakkende titels die de aandacht trekken. Schrijf boeiende beschrijvingen die je videocontent samenvatten. Gebruik keywords in je titels en beschrijvingen.

4. Weg met instagrammable content. Echtheid heerst op TikTok

De tijd van de perfecte plaatjes en video's is echt voorbij. Het moet allemaal niet meer zo perfect zijn, het moet vooral heel echt aanvoelen. Oprecht zijn is een essentieel onderdeel van een connectie maken met je volgers, aangezien consumenten nu meer dan ooit op zoek zijn naar authentieke ervaringen, verhalen en merken. Echt zijn en authentieke inhoud creëren kan merkloyaliteit stimuleren en een diepere band creëren met je klant die veel verder gaat dan enkel de verkoop.

In plaats van de allermooiste foto’s te delen van een campagneshoot kan je bijvoorbeeld eerder de behind the scenes daarvan delen. Zo deelt het handtassenmerk Peterselie veel achter de schermen van hun designproces en fotoshoots en daarnaast ook de moeilijkheden die het ervaart. Check Peterselie op TikTok.

@peterselie.bruxelles Giving you some insights in our sustainable production system. Let me know if you have any questions

5. Mobile first!

Vergeet programma’s als Adobe Premiere Pro en Final Cut Pro. TikToks maak je met je smartphone dus het is ook heel logisch om die ook te bewerken met je smartphone. Je bespaart er heel veel tijd mee en met een app als CapCut kan je al heel uitgebreide edits maken. Je video bewerken in de app zelf wordt ook enorm geapprecieerd door TikTok. Zij zien dat je je video bewerkt in hun platform en boosten hierdoor je video, zodat deze meer mensen bereikt.

6. Persoonlijk vs business profiel

Op TikTok kan je kiezen tussen een persoonlijk en een business profiel. Met een persoonlijk profiel kan je alle sounds gebruiken, maar kan je geen advertenties plaatsen en kan je ook geen link toevoegen aan je profiel. Met een business profiel heb je een beperkte keuze aan (copyright free) sounds, kan je advertenties maken, een link toevoegen aan je profiel en meer insights ontvangen. Welk profiel kies je dan best? Dat is volledig aan jou en afhankelijk van de noden die jij hebt! 

7. Wees niet bang om te experimenteren en te switchen van strategie

TikTok gaat echt enorm snel. De ene week zijn vlogs enorm in, de andere week zijn carousels the new best thing. Wees daarom niet bang om soms je strategie te veranderen en het eens over een nieuwe boeg te gooien. Geef die nieuwe strategie steeds wel voldoende tijd om aan te slaan. Verwacht niet onmiddellijk miljoenen views, maar probeer vooral een gezonde, geleidelijke en organische groei vast te houden.

Zoals al besproken bij de tweede tip kan inspelen op trends een belangrijke strategie zijn om je kanaal te doen groeien, maar door net iets meer in te zetten op originele en bijna ‘tijdloze’ content geef je jezelf iets meer speling en moet je niet zo achter de trends aanhollen.

Rosie Antwerp bijvoorbeeld heeft hun ‘Get ready with Rosie’-reeks waarbij ze leuke outfits delen. Door niet specifiek deel te nemen aan een trend, maar gewoon trending muziek te gebruiken kunnen ze dit type content een langere tijd blijven inzetten. Check Rosie Antwerp op TikTok. 

8. Deel nooit Instagram Reels met een watermerk op TikTok

Heb je een leuke Instagram Reel gemaakt en wil je die graag ook op TikTok delen? Deel het dan nooit door het te downloaden op Instagram Reels. Hierdoor zal er een watermerk op je video staan en zal TikTok je video tegenhouden in het algoritme. Wil je toch een video op een ander kanaal posten? Download de video zonder watermerk op verschillende websites. Dit is trouwens ook van toepassing als je een TikTok-video wilt delen op Instagram. 


Volg ons en illustrator Niet Nu Laura op TikTok via @flandersdc & @nietnulaura.

Heb je nood aan persoonlijk advies in verband met TikTok of een ander socialmediaplatform? Stel je vraag aan onze communicatieadviseurs.