Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
24 mei 2023
9 minuten leestijd
Foto's © Alex Kolotoukhina
Tijdens onze Expertendag ‘Optimaliseer je communicatie’ deelden zeven experts hun kennis en tips. Thema’s als persaandacht, community building, merkstrategie, motion design en datagedreven, inclusieve en duurzaamheidscommunicatie kwamen aan bod. Kon je er niet bij zijn? Geen probleem: wij verzamelden de highlights van de dag.
Jonathan Moerkens, merkstrateeg en managing director bij Duval Branding, ziet identiteit als een van de bouwstenen van een merk. Bij het creëren van een betekenisvolle branding is een duidelijke strategie van cruciaal belang. Volgens Jonathan zijn er twee fundamenten waarop die strategie gebaseerd is.
Weet dat de klant vandaag de dag geïnformeerder is dan ooit, dus het blijft belangrijk om naar hem te luisteren. Zo combineer je de inzichten vanuit de buitenwereld met de eigenheid van je merk. Er willen zijn voor iedereen betekent eigenlijk dat je er voor niemand bent. Daarom is het altijd zinvol om je doelgroep te gaan vernauwen. Het waarom van je merk moet je daarom tot op het bot gaan uitspitten. Een ‘nominator’ zegt daarbij wat je doet, in de ‘tagline’ zit het waarom verwerkt. In alle touchpoints moet je ook hetzelfde communiceren. Maar als opstartend merk van bij het begin overal aanwezig zijn, lukt meestal niet. Daarom raadt Jonathan aan om in het begin te kiezen voor de kanalen waarop je op dat moment het meeste succes hebt.
Amélie Rombauts, journaliste en chef wonen bij Knack Weekend, gaf een heleboel tips mee over hoe je als design- of modeprofessional kan inzetten op (meer) persaandacht.
Digital strategists en growth marketeers Ángela Marín en Isabeau Duerinck van community-first agency oona gingen dieper in op hoe je data kan gebruiken om beter te communiceren met je doelgroep. Volgens hen is dat een proces, dat continu evolueert en bijsturing nodig heeft. En je hoeft helemaal geen digital wizard te zijn om te leren uit data! Data inzetten voor je communicatie gaat verder dan demografische cijfers. Het betekent actief luisteren naar je publiek. Zo zou je een online survey (met open vragen en een incentive als beloning) kunnen doen of focusgroepen kunnen organiseren, om hen beter te leren kennen en zo te weten te komen welke media ze volgen, welke topics hen aanbelangen en aan welke merken ze waarde hechten. Op die manier kan je je publiek in segmenten gaan onderverdelen, zodat je doelgericht boodschappen kan versturen. Je kan starten met het analyseren van je socialmediakanalen en de interactie daarop. Wat werkt en wat kan beter voor je volgende posts? Datagedreven communiceren vergt discipline, tijd en vooral consistentie. Grijp dus geregeld terug naar je data voor nieuwe inzichten.
Een heel concreet, makkelijk toe te passen en te vertalen voorbeeld in e-mailmarketing: wanneer 90% van je klanten bij jou een kostuum kopen ter gelegenheid van een feest, dan zou je bijvoorbeeld een jaar later een mailing kunnen uitsturen waarin je uitlegt hoe het kostuum kan gecombineerd met andere stukken. Of je zou twee weken na de aankoop een mailing kunnen met tips rond hoe je het pak schoon kan houden. Als je nadien merkt dat de traffic naar je site met 10% is gestegen, weet je dat dan een goeie zet was. In het begin kost het je wel wat tijd om zoiets structureels op te zetten, maar eens dat er is, kan je er wel vlot voordeel uithalen en bovendien is het uitsturen van een mailing gratis.
Freelance journalist Joppe De Campeneere (die/hen) vertelde waarom gendersensitieve communicatie ons allemaal ten goede komt, welke aandachtspunten hierbij zijn en hoe je het beter niet doet. Volgens Joppe is ‘genderneutraal’ een flopwoord: alles is niet grijs, het gaat net om het uitbreiden en bewust worden van bredere sociale constructies en verwachtingen die daarmee gepaard gaan. Die verwees daarbij naar de mei-editie van Vogue, die in het teken van toegankelijkheid staat. Dit heeft er onder meer voor gezorgd dat het magazine voortaan in braille beschikbaar is en online te beluisteren is, zodat ook mensen met een visuele beperking kunnen genieten van het magazine. De tips van Joppe:
Merijn van Velsen is lead designer bij Studio Dumbar/DEPT®, de Rotterdamse ontwerpstudio die werk maakt voor onder meer de Nederlandse Spoorwegen, Adidas, Spotify en Club Brugge. De studio telt 27 medewerkers en is actief sinds 77, wat het een van de oudste, zeer gerenommeerde ontwerpstudio’s van Nederland maakt. In zijn talk had Merijn het over de mogelijkheden van technologie en motion design in een snel veranderende wereld. Studio Dumbar/DEPT® heeft de digitale evolutie volledig omarmd. Volgens hem is static geen optie meer. Ieder merk heeft een eigenheid nodig waarmee je karakter creëert, en tegenwoordig verplaatst een merk zich van platform naar platform. Heel veel ontwerpstudio’s gaan ondertussen ook aan de slag met motion. Alles is digitaal en beweegt, je kan niet achterblijven. De studio richtte daarom een lab op waar maandelijks wordt geëxperimenteerd met motion. Naast motion wordt sound design ook steeds belangrijker. Hij gaf een aantal voorbeelden uit hun portfolio: werk voor D&AD, North Sea Jazz en het Design in Motion Festival.
Dimitri Barbe is oprichter van make sense, een bureau dat focust op duurzaamheidscommunicatie. Volgens hem wachten veel bedrijven tot ze de groenste leerling van de klas zijn, alvorens te communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen. Daarop wachten is onverstandig. De eerste stap is een duurzaamheidsscan in je bedrijf uitvoeren. Dimitri ziet tien thema’s (1. deugdelijk bestuur, 2. maatschappelijk engagement en betrokkenheid, 3. open communicatie en dialoog, 4. sociaal: hoe ga je om met medewerkers, onderaannemers, stakeholders, 5. risicobeheersing, 6. circulariteit, 7. energie, 8. impact op de leefomgeving, 9. procesopvolging, 10. transport en logistiek) om je bedrijf door te lichten. Welke thema’s zijn prioritair voor jouw bedrijf? In welke thema’s heb je al stappen gezet? De output kan een intern document zijn, maar je kan er ook een charter of duurzaamheidsrapport van maken dat je publiekelijk deelt. De tweede stap is daarover communiceren. De valkuilen hierbij zijn heel fragmentarisch communiceren(bijvoorbeeld over een label), in techniciteit vervallen of het teveel als een afzonderlijk thema beschouwen (door er een aparte tab op je site aan te wijden). Dimitri gaf drie pijlers mee die je in je duurzaamheidsboodschap best centraal zet:
Hoewel hij zelf alleen in zwart-wit schildert, geeft Kevin Kotahunyi met zijn platform Please Add Color sinds 2019 het kunstlandschap opnieuw kleur. Zijn platform streeft ernaar een sterke gemeenschap op te bouwen die toegang, betrokkenheid en kansen creëert voor multiculturele creatievelingen. Voor Kevin is het belangrijk om een gemeenschap te creëren met de juiste mensen, met als doel wederzijdse rolmodellen voor elkaar te zijn en elkaar te ondersteunen om hoger op de creatieve ladder te komen. Iemand met dezelfde bagage en achtergrond als jij stimuleert je om sterker te worden in wat je doet en waar je naartoe wil. Een community heeft naast veel passie en toewijding vooral ook discipline nodig. Het is niet iets dat uit zichzelf blijft voortleven. Je moet er actief mee aan de slag gaan. Er zijn veel losstaande platformen die streven naar meer vertegenwoordiging, maar de verbinding ontbreekt.
Hou onze agenda in de gaten voor onze volgende Expertendagen!
Cookies opgeslagen