In deze adviesrubriek bundelen we vragen van ondernemers uit de design- en modesector, met telkens het antwoord erop van een van onze adviseurs.

Lien Van de Kelder: Hoe ga ik op zoek naar een duurzame stof voor beddengoed?

Hallo, 

Ik zou graag gebruik maken van jullie netwerk in de textielsector om een duurzame stof te vinden die moet dienen om beddengoed te maken. Mijn prototypes zijn bijna klaar, nadien reis ik naar Portugal om fabrieken te gaan bezoeken. Ik zou die trip zo efficiënt mogelijk willen maken en aan de hand van jullie kennis en expertise denk ik dat dat beter zou lukken. 

Dank! Lien Van de Kelder

Dag Lien,

We helpen je hier graag mee verder. 

Algemene info over de verschillende soorten duurzame materialen kan je op de website van Close The Loop, ons platform voor duurzame mode, terugvinden. Je kan er een database met voorbeelden vinden. Check zeker de tabs leveranciers en online sourcingplatformen voor concrete suggesties. 

Maar het kan slim zijn om te starten met de vraag wat duurzaam voor jou en jouw product betekent. Een zeer sterke en kwalitatieve stof die een lange levensduur garandeert; een lage impact op het milieu tijdens productie en gebruik zoals waterverbruik; een ethisch geproduceerd materiaal in goede arbeidsomstandigheden; een lokaal geproduceerde stof zodat de logistieke voetafdruk minimaal is; een gerecycleerd materiaal waardoor er geen nieuwe grondstoffen ingezet moeten worden; een materiaal dat zich goed leent tot recyclage en hergebruik op het einde van de keten. Idealiter combineert jouw stofkeuze een aantal van deze eigenschappen. Elk seizoen zijn er nieuwe innovaties maar kiezen voor een monovezel is bijvoorbeeld al een goede eerste stap omdat deze best geschikt zijn om te recycleren. Je kan veel meer lezen over dit topic op onze Close The Loop-website (met een hoofdstuk rond grondstoffen en vijf voorgestelde strategieën). 

Daarnaast raad ik je ook aan de Close The Loop Planner even in te vullen. Zo heb je ineens een goed zicht op alle elementen van je onderneming en hoe je duurzamer aan de slag kan gaan, wat de quick wins zijn en langetermijnstrategieën om naartoe te werken.  

Even terug naar het sourcen van materialen en je bezoek aan fabrikanten. Weet dat je ook overeenkomsten kan maken met de fabrikanten zelf en dat zij, op aanwijzingen van jouw keuze rond samenstelling en kwaliteit, zelf het materiaal voorzien. Zo koop je een afgewerkt product bij hen en ligt het werk, maar ook de investering en het risico bij hen. Dit kan eventueel een eenvoudigere opstart betekenen.

Maak er zeker goede afspraken rond. Wie doet wat wanneer? Hoe werk je best samen met een productiepartner? Duik even in dit hoofdstuk in onze ondernemersgids waar je ook een template kan vinden voor een raamcontract. 

Veel succes alvast met deze eerste stap en koppel gerust even terug na je trip.

Groeten, Ann Claes

Hoe gaat het ondertussen met Lien?

Uiteindelijk koos Lien voor 100% linnen (veel minder water en minder pesticiden dan katoen) en een mengeling tussen biokatoen en tencel (van Europese houtpulp). Daarnaast heeft ze de code of conduct van de fabriek opgevraagd om een garantie te krijgen over de arbeidsvoorwaarden en certificaten van de stoffen. Ze legt momenteel de laatste hand aan de webshop voor haar eerste collectie beddengoed.

 

Nousjka Daniëls: Hoe maak ik een overeenkomst rond naamsvermelding?

Hallo,

Ik werd gecontacteerd door een borduurster met de vraag om een reeks illustraties voor een zomercollectie te maken, die ze onder haar eigen label zou borduren op t-shirts en verkopen. Ik werk niet met commissie, dus alle winst uit de verkoop is sowieso voor haar. Ze betaalt mij enkel voor mijn prestatie van uren.

Nu hebben we een conflict in verband met credits. Ik wil dat mijn naam ergens vermeld staat in die t-shirts (een extra borduursel of een etiket met 'merknaam x Nousjka Daniëls'). Zij vindt dat niet nodig, omdat ze mij al betaalt.

Wat is hierin gebruikelijk of wat is een mogelijke oplossing?

Bedankt alvast!

Groetjes, Nousjka Daniëls

Dag Nousjka,

Bedankt voor je adviesvraag. In principe heeft elke auteur recht op naamsvermelding, dat blijft zelfs zo als hij zijn rechten volledig overdraagt. Vaak worden er echter afspraken gemaakt hierrond: bijvoorbeeld enkel vermelding op bepaalde dragers, of zelfs dat er geen vermelding nodig is. In sommige gevallen is naamsvermelding niet haalbaar, en dan hoeft het niet. Stel bijvoorbeeld dat een grafisch vormgever een logo en huisstijl ontwerpt voor een bedrijf, dan zal het bedrijf die naam niet bij het logo of op andere huisstijlelementen opnemen. En als iemand oorbellen ontwerpt, zal het praktisch vaak moeilijk zijn om daar een naam op te plaatsen. Zie bijvoorbeeld hier voor meer info: https://www.charlotteslaw.nl/auteursrecht-naamsvermelding/

In jouw concrete situatie is er niets afgesproken, dus zou je de naamsvermelding kunnen eisen. Maar dat gaat de relatie met de klant natuurlijk niet ten goede komen. Kan je eventueel zoeken naar een compromis? Dat je naam bijvoorbeeld wel bij het artikel in de webshop wordt geplaatst, of wordt vermeld als de t-shirts in de pers zouden komen? Ik zag dat op Instagram al naar jou verwezen wordt. Hoe denk je zelf hierover?

Groet, Caroline Merckx

Hoe gaat het ondertussen met Nousjka en de creditkwestie?

Nousjka besloot uiteindelijk om twee voorstellen te doen en zo een compromis te sluiten. Het eerste voorstel was een vermindering van het verschuldigde bedrag op de factuur zodat de opdrachtgever kon investeren in nieuwe kledinglabels met Nousjka’s naam op. De tweede optie was om toch zonder credits te werken maar afspraken rond verspreiding te maken (max. één jaar, enkel binnen Europa). De opdrachtgever koos voor de eerste optie en heeft labels besteld en voorzien in de t-shirts. Uiteindelijk liep de samenwerking wel op zijn einde. Dat vond Nousjka destijds wel spijtig. Het leerde haar dat het zinvol is hierover op voorhand duidelijke afspraken te maken.


Maren Huysmans: Hoe start ik een crowdfundingcampagne op?

Beste Flanders DC,

Ik maak regenkledij om mee te fietsen, waarbij de nadruk ligt op kwaliteit, elegantie en praktisch comfort. Op warenhuys.be vind je mijn collectie. Vorig jaar verkocht ik een eerste batch aan jassen. Nu ben ik van plan een crowdfundingcampagne op te starten. Kan ik daarover wat meer informatie en tips krijgen?

Groeten, Maren Huysmans

Dag Maren,

Proficiat met je knappe eerste collectie! Voor dit type product lijkt crowdfunding me inderdaad een veelbelovend idee. De meeste succesvolle crowdfundingcampagnes vertrekken van een innovatief product en/of bedienen een duidelijke niche-doelgroep. In jouw geval lijken beide voorwaarden vervuld. Dit type elegante regencape voor fietsers zie je niet of nauwelijks in de reguliere markt, en de doelgroep van modebewuste mensen die voor hun woonwerkverkeer gebruik maken van een fiets lijkt me reëel (en groeiend). 

Een andere belangrijke succesfactor is of je erin kan slagen een sense of urgency op te wekken bij de backers: is het geloofwaardig dat zonder hun hulp het project niet of erg moeilijk van start kan gaan? In dit geval zou je dat gevoel kunnen bereiken door duidelijk te communiceren wat de opstartkosten zijn als onafhankelijk merk, en welke voorverkoop je nodig hebt om die te financieren. 

Om je crowdfundingcampagne grondig voor te bereiden, raad ik aan om gebruik te maken van het Crowdfunding Canvas. We kunnen deze tool samen doorlopen in een adviesgesprek als je wil. Het canvas helpt je stilstaan bij alle belangrijke aspecten van een goede campagne, door je vragen te laten beantwoorden over de cruciale succesfactoren. Het canvas geeft je ook een structuur om de communicatiestrategie te plannen op basis van je doelgroep(en). De marketing en de goede start van een campagne zijn absoluut cruciaal. De respons van backers op de eerste dagen laat je dus best niet aan het toeval over. Hiervoor kan je je eigen brede netwerk proberen te activeren. 

Heel veel succes! Simon Gryspeert

Hoe gaat het ondertussen met Maren en haar merk? 

Maren lanceerde effectief een succesvolle crowdfundingcampagne op het platform Kickstarter. Ze haalde 22.740 euro op dankzij de steun van 134 backers, die haar capes en regenbroeken in voorverkoop aankochten. De producten zijn nu in reguliere verkoop te verkrijgen via de webshop op warenhuys.be


Heb jij ook een vraag?

Geef ze door via onze site en een van onze adviseurs zal jou contacteren.