In de reeks 'Hoe gaat het met...?' laten we telkens iemand uit de design- of modesector aan het woord die een vraag over verleden, heden en toekomst beantwoordt. Vandaag: kunstenaar, regisseur en ontwerper Christophe Coppens.

"Voor velen blijf ik die hoedenmaker, terwijl ik al elf jaar geen hoed meer heb aangeraakt"

Christophe Coppens stond tot 2012 internationaal bekend als accessoireontwerper. Vandaag is hij een veelzijdig kunstenaar en ontwerper. Hij maakt beeldend werk, ontwerpt voor Natan, is regisseur en decor- en kostuumontwerper voor opera’s én richtte zopas zijn eigen creative agency op.

Christophe Coppens

Christophe Coppens © Nathalie Gabay

Christophe Coppens voor Galerie Zwarte Huis

Christophe Coppens voor Galerie Zwarte Huis

1. Wat is je mooiste verwezenlijking uit je professionele verleden?

Verwezenlijkingen zijn vluchtig, ik kijk zo weinig mogelijk achterom. Al mijn energie gaat naar toekomstig werk. Het werk dat komt, is altijd beter én urgent. Goede herinneringen blijken meestal gelinkt aan menselijke contacten en samenwerkingen. Of dat nu fabrikanten, ambachtslui, medewerkers in mijn atelier, zakelijke partners, verzamelaars of opdrachtgevers zijn, het zijn die ervaringen die blijven hangen.

Christophe Coppens voor De Munt

Christophe Coppens voor De Munt © Karl Forster

2. Hoe gaat het momenteel met jou op professioneel vlak?

Mijn werkveld is behoorlijk breed. Zo werkt mijn brein, dat is voor mij de enige manier. De voorbije drie jaar werkte ik aan nieuw werk in mijn atelier, het kinderparcours voor KMSKA,  een nieuwe expo in Galerie Zwarte Huis, een opera in De Munt (en een nieuwe, Turandot, voor 2024). Ik ben momenteel ook creatief directeur bij Natan ter gelegenheid van hun jubileumjaar. Daarnaast richtte ik onlangs samen met mijn partner creative agency SUPERSAUCE op. 

Door zo breed te gaan, is de perceptie van mijn werk niet altijd even duidelijk. Ik denk daar niet zo over na, voor mij is die puzzel duidelijk en logisch. Voor velen blijf ik echter die hoedenmaker, terwijl ik al elf jaar geen hoed meer heb aangeraakt. We leven trouwens in een tijd waarin we meer dan ooit onze eigen weg kunnen bepalen, zelf kunnen uitmaken wie we zijn en in welke mix we willen leven, ver van hokjesdenken en cultureel extremisme.

Christophe Coppens voor Natan

Christophe Coppens voor Natan

3. Waar wil jij staan binnen vijf à tien jaar?

Ten eerste is er mijn kunstpraktijk. Dat is geen bedrijf, dat ben ik als kunstenaar. Voor mij is dat het allerbelangrijkste, dat is levensnoodzakelijk. Daardoor is de ambitie eenvoudig: blijven werk kunnen maken vanuit vrijheid en onafhankelijkheid, zonder toegevingen en vrij van elke markt. Dat is natuurlijk een utopie, maar het is een dagelijks streven dat me drijft. Op korte termijn hoop ik snel een nieuw atelier te vinden, nu ik terug in België woon.

In de modewereld heb ik onlangs met plezier opnieuw de draad weer opgenomen, door de uitnodiging van Natan. Het voelt als thuiskomen, maar dan in een andere vorm, zonder eigen merk. We zien wel waartoe dit leidt, het smaakt alleszins naar meer.

Vervolgens hoop ik mijn operawerk als regisseur en ontwerper van decors en kostuums verder te kunnen zetten. Hiervoor doe ik steeds diepgaand onderzoek, dus een opera per jaar is het maximum. Dat trage proces is zeer aantrekkelijk. Voor mij is opera de meest complete kunstvorm waar al mijn activiteiten samenkomen, waar al mijn voorbije ervaringen en zijwegen een plaats krijgen.

SUPERSAUCE

SUPERSAUCE, creative agency van Christophe Coppens en Javier Barcala

Tenslotte is er de samenwerking met mijn partner Javier Barcala. We werken sinds dag één reeds samen, ondertussen achttien jaar. Hij aan mijn projecten en ik aan de zijne, maar steeds achter de schermen van elkaars werk. Pas dit jaar hebben we dat in een vorm gegoten en een gezamenlijke structuur opgezet. SUPERSAUCE is een creatieve studio waarbinnen we werken aan alle aspecten van creative en art direction, audiovisuele producties, evenementen, producten voor private en publieke culturele instellingen. We doen dat op het snijvlak van entertainment, kunst, mode, ambacht, muziek, design, storytelling en technologie. Deze onderneming staat in de startblokken, ik ben benieuwd waar ze ons zal brengen.