De mode- en textielindustrie behoren tot de meest vervuilende sectoren. Bovendien heeft de opkomst van fast fashion in de afgelopen decennia geleid tot een daling van de gemiddelde stof- en productiekwaliteit. Onderzoek toont echter aan dat als we de milieu-impact in de modesector willen verkleinen, het verlengen van de levensduur van kleding op korte termijn het grootste effect zal hebben. Hoe kan je als modemerk de levensduur van een kledingstuk verlengen?

Om het concept ‘kwaliteit’ concreet en meetbaar te maken, ontwikkelden onderzoeksorganisatie VITO, kledingmerk Xandres en Flanders DC een benchmarktool met technische richtlijnen. Want we hebben het hier wel degelijk over de fysieke levensduur: het aantal draag- en wasbeurten dat een kledingstuk kan meegaan voordat er wezenlijke slijtage of defecten ontstaan. 

De leidraad ‘Kledingontwerp voor lange levensduur’ biedt minimum testwaarden en meetbare richtlijnen die je als modemerk kan inzetten tijdens het design- en productieproces van hoogwaardige kleding. De tool dient als dagelijks werkinstrument en kompas om duurzamere keuzes te maken.

Leidraad ‘Kledingontwerp voor lange levensduur’

We delen graag hieronder een aantal tips waarmee je rekening kan houden tijdens het ontwerp-, aankoop- en productieproces.

1. Begrijp de behoeften van de consument

Uit onderzoek blijkt dat consumenten verwachten dat hun kledingstukken langer dan drie jaar meegaan, en soms zelfs langer dan vijf jaar. De meest voorkomende defecten waardoor mensen hun kleding afdanken zijn:

  • verkleuring
  • rafelen en verdunnen
  • vervorming door krimp en uitrekking
  • loskomende naden of naadverschuivingen
  • barsten en scheuren
  • opwolling
  • lage kreukbestendigheid
  • beschadigde prints
  • kapotte onderdelen

Door het profiel van jouw klanten te onderzoeken, kun je voorspellen hoe je kleding of textiel gebruikt zal worden en met welke intensiteit. Op basis daarvan kan je kiezen om te focussen op bepaalde karakteristieken van materialen om zo defecten te voorkomen.

Toptip: Om je consumentenprofiel te onderzoeken, kan je de volgende vragen stellen:

  • Waarvoor zal je kleding gebruikt worden? (binnenshuis of buitenshuis, sport of vrije tijd)
  • Is dat hetzelfde voor alle klantentypes? (bestaande klantentypes definiëren)
  • Wanneer voldoet kleding niet meer voor jouw klanten? (bij welke slijtage/defecten)
  • Welke kwaliteiten verwachten je klanten van de kledij? (functionele aspecten of het kledingstuk als expressie van het huidige modebeeld)

2. Ontwerp voor lange levensduur

Er zijn een aantal punten waarop je kan gaan letten tijdens het designproces zodat de levensduur van je kledij verlengd wordt en defecten voorkomen worden. Hieronder vind je enkele punten waarop je kan gaan letten, maar deze zijn niet absoluut. Kies waarop je inzet afhankelijk van het kledingtype en het vereiste gebruik. Voor het volledige overzicht per kledingtype kun je onze leidraad raadplegen.

  • Materiaalkeuze: Als je het profiel van je klanten goed kent (zie tip 1), kan je vervolgens de belangrijkste materiaalparameters bepalen. Denk bijvoorbeeld aan kreukbestendigheid, abrasiebestendigheid, barststerkte, scheursterkte of treksterkte. Op basis van deze parameters kun je zelf een materiaal selecteren dat voldoet aan de richtlijnen in onze tool.

  • Kleurstof: Kies een kleurstof die past bij het vezeltype en de toepassing. Polyesters hebben een ander proces dan bijvoorbeeld cellulose of katoen. Voor natuurlijke materialen kan je vezelkleuring overwegen. Als je geen of weinig informatie hebt over de gebruikte kleurstof, ga er dan over in gesprek met je leverancier, hetzelfde geldt trouwens voor de finishing (zie volgende punt). 

  • Finishing-technieken: Na het maken van een stof kan je gebruikmaken van finishing-technieken. Die kunnen bevorderend zijn om bijvoorbeeld de vorm te fixeren, krimpen tegen te gaan of ontkleuring te voorkomen. 

  • Ritsen: Er kan veel verschil zitten op de kwaliteit van bijvoorbeeld ritsen. Check of jouw ritsen voldoen aan norm EN16732 en voorzie stevige bevestigingen. Overweeg knopen boven popnagels.

  • Constructie: Zorg voor stevige naadtechnieken, zoals 4-thread overlocking en top-stitching. Da zijn technieken waarbij je naden extra sterk maakt. Met 4-thread overlocking werk je de randjes mooi af aan de binnenkant zodat je naden niet gaan rafelen. Een top-stitch helpt je naad op de juiste plek te houden. Deze techniek wordt vaak gebruikt bij kwaliteitsvolle kledij voor een verfijnde afwerking.

  • Reserveonderdelen: Lever reserveknopen en onderdelen mee met duidelijke naairichtlijnen.

De Leidraad ‘Kledingontwerp voor lange levensduur’

3. Doe draag- en wastesten

Naast het maken is het ook belangrijk dat je je stoffen en kleding gaat testen.

Veelgebruikte methoden zijn hierbij draag- en wastesten. Bij het uitvoeren van draag- en wastesten is uniformiteit en consistentie van groot belang. Voor wastesten hoef je niet altijd een externe partij in te schakelen. Een gewone wasmachine kan tot op zekere hoogte ook al goede inzichten opleveren. Het is aangeraden wastesten uit te voeren, zowel op materiaal- als op productniveau. 

Toptip: Anticipeer op het verwachte wasgedrag van de consument door in je test tien graden hoger te wassen dan aangegeven op het wasvoorschrift.

4. Voorzie onderhoudsinstructies

Voorzie duidelijke onderhoudsinstructies in je kleding. Adviseer over wassen, drogen en eventuele reparaties. Dat helpt de levensduur van kleding te verlengen. Als een kledingstuk een speciale behandeling vereist of delicaat is, communiceer dat dan duidelijk naar de klant. Zo voorkom je onnodige afdanking. Kijk ook naar manieren om kleding een tweede leven te geven in plaats van het weg te gooien. 

Toptip: Europa voorziet de komende jaren de invoering van een digitaal productpaspoort (DPP) bij elk kledingstuk, waardoor het makkelijker zal zijn om onderhouds- en herstelopties mee te geven aan je klanten.

5. Repareer en hergebruik

Herstellen is een trend die steeds populairder wordt. Meer dan de helft van de mensen geeft aan hun kleding vaak te herstellen. Overweeg het aanbieden van reparatieservices als merk. Daarnaast kun je kleding die nog in goede staat, maar niet meer gewild is, hergebruiken of doneren.

Naast deze tips is het belangrijk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in duurzame mode. Vraag daarom feedback aan jouw leveranciers én jouw klanten. Daarnaast moet wel benadrukt worden dat kwaliteit niet hetzelfde is als duurzaamheid. Soms maak je bij ‘ontwerpen voor lange levensduur’ geheel andere keuzes dan bij ‘ontwerpen voor einde leven’ of ‘kiezen voor materialen met een lage impact op het milieu’. Bekijk het totaalplaatje en denk na over waarop je best de nadruk kan leggen in je duurzaamheidsstrategie.


Wil je meer te weten komen over dit topic?

Neem dan een kijkje op Close The Loop onder het luik ‘Ontwerp’. Daar vind je naast het kwaliteitskader nog andere belangrijke designprincipes en materiaalkeuzes die je kan overwegen in het kader van duurzaamheid.

Wil je meer te weten komen over hoe je objectief kwaliteit kan meten in de modesector? Bekijk dan ons webinar.