Marlou Browaeys, Dempsey Pauwels en Evelien Sommen richtten L’EDGE op in 2020. Intussen vallen hun edgy mannenschoenen met onconventionele lijnen en eigenzinnige kleurencombinaties in de smaak.

Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

L'EDGE © Louis Kerckhof

L'EDGE © Louis Kerckhof

Wie is L'EDGE?

  • het drietal leerde elkaar kennen aan de modeacademie van Sint-Niklaas
  • viel in 2020, 2021 en 2022 in de prijzen op de Global Footwear Awards
  • wordt gedragen door onder andere Gustaph, Bolis Pupul en Bazart

Het ruime aanbod dat je vindt bij vrouwen, willen wij weerspiegeld zien in de mannensector. Wij maken zelf onze patronages en integreren die in onze schoenen. Andere merken volgen bijvoorbeeld de klassieke brogues en passen daar hun branding op toe, maar zij maken niet de constructie van nul zoals wij. Wij vragen best veel vernieuwing bij onze fabrikanten omdat we met veel nieuwe designs afkomen die afwijken van de standaard.

© Ushua Goeminne

© Ushua Goeminne

We werken samen met Italiaanse, gecertificeerde toplooierijen. Deze zomer hebben we slippers op de markt gebracht, die in België werden geproduceerd. Idem voor onze accessoires. Onze schoenproductie houden we bewust in Europa. We kiezen ook altijd bewust voor leder omdat het een duurzaam product is.

© Jan De Wilde

© Jan De Wilde

De Belgen overtuigen blijft de allergrootste uitdaging. We doen ook redelijk veel export naar Amerika, binnenkort volgt Japan en nadien China. Die markten hebben geen overtuiging nodig. Een Belg is eerder conservatief en dient overhaald te worden. Dat vergt een gigantisch marketingbudget.

Bolis Pupul voor L'EDGE © Sze Wai Chan

Bolis Pupul voor L'EDGE © Sze Wai Chan

Een andere struggle is onze kapitaalkracht. Het ontwikkelen van een nieuw ontwerp vraagt veel geld. Net omwille van ons beperkte budget zetten we in op de modellen waarvan we denken dat die het supergoed zullen doen. We liggen nu in een aantal winkels verspreid over Vlaanderen, zijn actief via onze eigen webshop en Zalando en werken met een exportbedrijf. Onze ambitie is om zelf eigen flagships te openen. We willen wereldwijd een merk neerzetten dat zich kan meten met de allergrootste namen zoals Versace of Dolce & Gabbana.

© Ushua Goeminne

© Ushua Goeminne