Vandaag bestaat een collectie uit het juiste evenwicht tussen key pieces en basisstukken: stukken die het beeld van de collectie bepalen en stukken die voldoen aan de noden van de markt. Verkoopanalyses vormen onder meer de basis van een collectieplan en een goed uitgedachte en gebalanceerde collectie zorgt dan weer voor een goede verkoop. Tina Debo, jarenlang merchandisingverantwoordelijke van Kipling; Monique Vugs, allround creative consultant en designer en Astrid Regout, CEO van rue blanche, delen hun tips voor een goede merchandising en collectieplanning.

De tips van Tina Debo

1. Merchandising moet gedragen worden door verschillende departementen

In grotere bedrijven is er voor merchandising een aparte afdeling voorzien, die zich tussen het design- en het salesteam bevindt. Binnen een bedrijf moet de merchandisingafdeling haar taak niet helemaal alleen uitvoeren, maar beroep doen op andere departementen voor info, data en resultaten. Die constante interactie zorgt niet alleen voor een gezonde competitiviteit, maar ook voor een gezonde samenwerking. Iedereen kijkt namelijk met andere ogen naar hetzelfde product. Dat is een belangrijke gedachte om in het achterhoofd te houden: trek bijvoorbeeld samen op businesstrip en leer daar van elkaar. Wanneer de merchandisingafdeling rekening moet houden met een vooropgestelde financiële target, kan ze samen met het designteam overleggen hoe dit best naar hun afdeling vertaald kan worden.

2. Maak een Pareto-analyse en hou steeds je salescurve in het oog

Het is steeds interessant voor je bedrijf om een Pareto-analyse uit te voeren: met hoeveel items van mijn collectie haal ik 80% van mijn omzet? Op die manier schep je voor jezelf een goed beeld van welke stuks de meeste omzet leveren en waar precies die bestsellers zitten. Toch is het daarbij belangrijk je salescurve niet uit het oog te verliezen. Het absolute cijfer van je bestseller kan misschien wel het hoogste zijn, maar zal toch jaar na jaar dalen. Het is dus belangrijk te weten wanneer je hierop moet inspelen.

AW 2018, rue blanche

AW 2018, rue blanche

De tips van Monique Vugs

3. Bekijk je collectieplan als een puzzel

Welke zijn daarbij de vaste stukken? Je begint altijd met het bepalen van je doelgroep en het type van de collectie. Voor wie maak je de collectie? Vraag je dan ook af wat je variabelen zijn. Begin daarbij met een actuele research en ga dieper in op je doelgroep. Wat gebeurt daar nu en vooral: wat draagt mijn doelgroep momenteel? Ga daarna aan de slag met de analyse van het resultaat. Hoe is de doorverkoop bij de winkels? Probeer niet enkel de wholesalecijfers, maar ook steeds de finale verkoopcijfers te analyseren. Misschien verkocht iets niet goed door een fout pasmodel of door een foute timing? Hou ook de langetermijnvisie in het achterhoofd. Wil je je merk verjongen, een nieuwe lijn ontwikkelen of je op een nieuwe doelgroep richten?

4. Zorg dat je collectie een verhaal heeft

De enige manier om je te onderscheiden van de talrijke modelabels is een verhaal dat de klant aanspreekt. Dat verhaal moet er staan van het begin tot het einde. Je story en mood moeten zich vertalen naar je stoffenkeuze, maar ook naar je prints en kleurgebruik. Deel het met de merchandising- en salesafdeling zodat zij ideeën kunnen ontwikkelen over hoe het verhaal in de winkel kan verteld worden en hoe het verder naar de klanten kan gecommuniceerd worden.  

AW 2018, rue blanche

AW 2018, rue blanche

De tips van Astrid Regout

5. Het salesteam is de link met de klant

Het creatieve aspect binnen het bedenken van je collectie wordt vaak aanzien als het leukste aspect, maar toch mag het designteam nooit vergeten geregeld nieuwe ideeën of plannen af te toetsen bij het verkoopteam. Organiseer bijvoorbeeld een presentatie of een workshop waarbij de nieuwe collectie wordt voorgesteld aan de salesmedewerkers. Wat denken zij van elk stuk? Zien zij het verhaal? Het team is je link met de klant, zij kennen hen het best. Probeer daar tijdens het bedenken van je collectie rekening mee te houden.

6. Zorg voor een goede operationele planning

Een goede operationele planning is belangrijk om je merchandising goed uit te kunnen oefenen. Er zijn verschillende deadlines bij het ontwikkelen van een collectie, maar ook momenten waarop je nog kan beslissen om veranderingen door te voeren.