Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
21 november 2017
7 minuten leestijd
De Belg staat internationaal bekend om zijn bescheidenheid. Een mooie eigenschap, maar soms mogen we ook eens ons trotse kloppende hart tonen voor het talent uit eigen land. Met de gloednieuwe Belgian Fashion Awards willen Flanders DC, Le Vif & Knack Weekend en MAD samen de Belgische modesector in de bloemetjes zetten.
De jury bestaat uit vertegenwoordigers van Flanders DC (Nathalie De Schepper en Ann Claes) en MAD (Elke Timmerman en Alexandra Lambert), modejournalisten (Anne-Françoise Moyson, Ellen De Wolf), de hoofdredactrices van Le Vif Weekend en Knack Weekend (Delphine Kindermans en Ruth Goossens) en belangrijke stemmen uit de modewereld (internationale inkopers: Pascaline Smets, Aude Gribomont en Geert Bruloot, Allison Mc Greal (oprichtster The Fabric Sales en A/MG Suits), international fashion editor Angelo Flaccavento en Elisa De Wyngaert (curator Mode Museum Provincie Antwerpen).
Dries Van Noten en Ann Claes (Flanders DC) © Fille Roelants
Uit een studie van Creamoda blijkt dat twee op de drie landgenoten geen enkel Belgisch modemerk kent.
Opvallend is dat bijna de helft van de ondervraagden wel de voorkeur geeft aan Belgische merken. De doorslaggevende argumenten om Belgische mode te kopen, zijn voornamelijk het ondersteunen van de eigen economie en de kwaliteit van Belgische merken. Ook associeert de overgrote meerderheid Belgische mode met stijl, draagbaarheid en duurzaamheid.
Meer zichtbaarheid creëren voor Belgische mode is dus een strijdpunt van Flanders DC. Al sinds 2015 zet de organisatie lokaal talent in de kijker aan de hand van hun 'Ik Koop Belgisch' campagne. Met stickers op de winkelruiten en de hashtag #ikkoopbelgisch zetten ze Belgische mode in de spotlight. Sinds kort hebben ze ook een Franstalige luik 'J'Achète Belge' (#jachetebelge) toegevoegd om in gans het land de winkelende landgenoten op weg te helpen.
Raf Simons © Fille Roelants
Internationaal staat Belgische mode op de kaart als avant-garde, professioneel en met een eigen unieke visie. Flanders DC, Le Vif Weekend, Knack Weekend en MAD vonden het daarom hoog tijd om de verschillende aspecten van de Belgische modesector in de kijker te zetten aan de hand van zeven awards. De Belgian Fashion Awards zijn de eerste Belgische modeprijzen van dit niveau. "Een keer per jaar, tijdens de uitreiking van de Belgian Fashion Awards, mogen we het uitschreeuwen dat we trots zijn", laat Nathalie De Schepper van Flanders DC optekenen.
Dat er zeven prijzen worden uitgereikt is geen toeval. Er zijn immers heel wat verschillende aspecten waarin de Belgen uitblinken in de mode. "De modesector is een kruispunt van creativiteit en ondernemerschap. Elk aspect van deze sector verdient een spotlight, als erkenning vanuit de sector zelf alsook vanuit het grote publiek", aldus Ann Claes van Flanders DC.
De modewereld is niet de simpelste. Het is vaak hard knokken om er te geraken.
Dat bevestigt ook Alexandra Lambert van MAD: "Er zijn zoveel Belgen in deze sector met een uitzonderlijke carrière, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is, denk maar aan de hobbelige parcours van heel wat modeontwerpers."
Alexandra Jacmin, Alexandra Lambert (MAD) en Ségolène Jacmin © Fille Roelants
De Belgische talenten worden internationaal gelauwerd en mogen vaak prijzen mee naar huis nemen. Waarom dan nog Belgische prijzen eraan toevoegen? "De ontwerpers en mensen uit de sector appreciëren het initiatief van de Belgian Fashion Awards heel erg. Erkenning uit eigen land doet deugd", vertelt Ellen De Wolf, moderedacteur bij Knack Weekend.
"Het voordeel van prijzen op nationaal niveau is dat de impact veel groter is. En dat verdient de sector ook. Twee keer per jaar vullen we een volledig nummer over Belgische mode. Dat we genoeg materiaal hebben om uit te kiezen — en zelfs darlings moeten killen in het selectieproces — is een luxe. We hebben zoveel talent in ons land, dus is het niet meer dan normaal dat we hen belonen met prijzen", vult ze aan.
Dat bevestigt ook Knack Weekend hoofdredacteur Ruth Goossens: "Belgische mode is ontzettend sterk internationaal geapprecieerd voor en achter de schermen. Het is raar dat we allerlei prijzen hebben voor verschillende sectoren, maar geen modeprijzen. Dat is heel erg zonde. Bijna alle magazines hebben beauty-prijzen en ook Belgisch design wordt beloond.
We wilden de mode-industrie uit eigen land dus op een hoog niveau in de kijker zetten.
Aangezien we twee keer per jaar een 'Mode, dit is Belgisch'-nummer uitbrengen, passen deze prijzen perfect bij ons DNA."
Het idee van de prijzen komt niet uit de lucht gevallen. "De vraag om Belgische modeprijzen in het leven te roepen lag al een ruime tijd op tafel. Dat er internationaal positief bericht wordt over de Belgische mode is natuurlijk leuk, maar dat mogen we hier in België zelf ook doen. We moeten niet te bescheiden zijn over onze modeprofessionals", licht Nathalie De Schepper toe.
"Vanuit Flanders DC vonden we het ook belangrijk om een publieksprijs uit te reiken. Het sluit goed aan bij de #ikkoopbelgisch campagne om de consument zelf te laten kiezen welk Belgisch merk zij willen belonen. En hopelijk ontdekken ze in de lijst met genomineerden nog nieuwe merken die ze nog niet kenden. Dat het lingeriemerk Marie Jo deze prijs in de wacht heeft kunnen slepen, is niet verbazingwekkend. Welke Belgische vrouw heeft er geen setje van Marie Jo? Het merk verenigt perfect het Belgische vakmanschap met vernieuwende innovaties.
Nathalie De Schepper (Flanders DC) en Marie Jo © Fille Roelants
Ook de Entrepeneur of the year award vinden we een erg belangrijke prijs.
Mensen die de zakelijke kant van mode onder de knie hebben, mogen ook eens in de bloemetjes gezet worden.
Komono is een verdiende winnaar. Ze hebben op enkele jaren tijd een bekend bedrijf weten uit te bouwen dat een erg sterk beeld neerzet. Ze zijn niet bang voor ondernemen in het buitenland en tonen doorzettingsvermogen. Hun roots mogen dan duidelijk Belgisch zijn, ze gaan voor world domination. Het is leuk om te zien hoe een democratisch bedrijf potten breekt internationaal," aldus Nathalie De Schepper.
Anton Janssens (Komono) en Ann Claes (Flanders DC) © Fille Roelants
"Dat een succesvol merk als Komono Belgisch is, weten niet alle Belgen. Wat zij hebben kunnen bereiken verdient erkenning", vult Ellen De Wolf aan.
Alle juryleden zijn het erover eens dat ook de professionals behind the scenes een erg positieve naam aan de Belgische mode geven. "We willen mensen die het al die jaren al goed doen eindelijk eens in eigen land belonen. En ook diegenen die vaak onzichtbaar blijven omdat ze achter de schermen werken een hart onder de riem steken. Iemand zoals Inge Grognard, die de Professional of the year award wint, heeft al sinds de tijd van de Antwerp Six een enorme impact op de mode. Ze kan als geen ander de visie van de modeontwerper waar ze mee samenwerkt omzetten in haar eigen werk", licht Nathalie De Schepper toe.
Inge Grognard en Ruth Goossens (Knack Weekend) © Fille Roelants
De juryleden willen niet alleen de modeprofessionals belonen met een prijs, maar ook consumenten aansporen om bij lokaal talent te kopen. Zeker de jonge garde heeft erg veel aan steun van de Belgische consument.
Elke Timmerman (MAD) en Rushemy Botter © Fille Roelants
"Ga shoppen bij het jonge Belgische talent. Toon hen dat je hen steunt. Awards alleen zorgen er natuurlijk niet voor dat je iets verkoopt, maar we hopen hen meer herkenbaarheid te geven via dit platform en zo de consument te inspireren. Uit onderzoek blijkt dat de Belgische consument graag Belgisch koopt, dus hoe meer naamsbekendheid voor de Belgische talenten, hoe beter voor hun financiële zekerheid en voortbestaan."
Wie weet helpen deze modeprijzen om onze trots over de Belgische mode wat vaker uit te drukken in woorden én in ons shopgedrag. Want bescheidenheid is heus niet altijd nodig.
Dit artikel verscheen eerder in Knack Weekend.
Cookies opgeslagen