Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
25 november 2021
5 minuten leestijd
trofee Wouter Hoste © Jérôme Van Belle
De winnaars van de Belgian Fashion Awards werden bekendgemaakt tijdens Fashion Talks in de Handelsbeurs in Antwerpen. De prijzen werden voor de vierde maal georganiseerd en zetten opnieuw gevestigd en veelbelovend talent uit de Belgische modesector in de kijker. Ontdek hier de winnaars in de verschillende categorieën.
Een veertienkoppige internationale jury deelde onder leiding van juryvoorzitter Chris Dercon, die aan het hoofd staat van de Grand Palais in Parijs, maar liefst zeven prijzen uit. Naast de Belgische kunsthistoricus zaten onder meer ook modeontwerper Christian Wijnants (BE), Pascale Mussard (FR) en Vena Brykalin van Vogue Ukraine in de jury. De awards zelf zijn dit jaar een creatie van de Antwerpse ontwerper en keramist Wouter Hoste. Elke winnaar ontvangt een uniek exemplaar.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Walter Van Beirendonck heeft de afgelopen veertig jaar een indrukwekkende internationale carrière uitgebouwd. Het buitenbeentje van de Antwerpse mode staat bekend om zijn kleurige collecties, zijn unieke kijk op schoonheid, spectaculaire modeshows en de manier waarop hij sociaal belangrijke onderwerpen verwerkt in zijn ontwerpen. Van Beirendonck studeerde aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en is een van de Antwerpse Zes. Sinds 2007 staat hij ook aan het hoofd van die modeafdeling.
“Walter Van Beirendonck spreekt een internationaal publiek aan. Vooral zijn standpunten over politiek, gender en gelijkheid wist hij ook in coronatijden een stem te geven via zijn ontwerpen. De laatste twee jaar was hij meer dan ooit présent op de internationale scène,” aldus het oordeel van de jury.
Lees het interview met Walter in ons magazine!
Nicolas Di Felice studeerde aan de Ecole Nationale Supérieure des Arts Visuels de La Cambre in Brussel en werd vervolgens assistent bij Nicolas Ghesquière. De Belgische ontwerper werkte tweemaal voor Ghesquière, eerst bij Balenciaga en daarna bij Louis Vuitton – waar hij het van junior tot senior designer bracht – met een tussenfase bij Raf Simons in zijn tijd bij Dior. In september 2020, zestig jaar nadat Courrèges zijn modehuis in Parijs begon, werd Nicolas Di Felice artistiek directeur voor het huis. Hij gaf een moderne twist aan de iconische minimalistische visie van Courrèges en creëerde een dialoog tussen het erfgoed van het huis en eigentijdse stukken zoals clubwear, trucker jackets, bomber jacks, broeken met vijf zakken en t-shirts.
De jury loofde hem voor het “onwaarschijnlijke en dappere werk dat hij de laatste twee jaar leverde. Het is niet eenvoudig een huis met een sterke stempel over te nemen en een eigen twist te geven.”
Benoît Bethume is art director, stylist en fotograaf. Na zijn studie aan La Cambre Mode(s) stapte hij af van het puur creatieve en focuste op image en brand identity. Hij werd hoofdredacteur van verschillende tijdschriften en speelde een vooraanstaande rol als consultant voor Belgische en internationale bedrijven als Christian Wijnants, Lacoste, Longchamp, Cartier, Prada, Kenzo, Véronique Leroy, Nina Ricci, Petit Bateau, Carven en Guillaume Henry. Bethume werkt ook nauw samen met ontwerpster Marine Serre. Hun laatste gezamenlijke avontuur is de film Amor Fati, over het existentialisme in de manier waarop we in het dagelijks leven met onze gevoelens omgaan.
“Naast zijn creatieve bijdrage is hij een van de zeldzame kritische stemmen in de mode-industrie,” aldus de jury.
Voor het eerst wordt ook een Changemaker uit de mode-industrie gevierd. Deze categorie werd in het leven geroepen om een stem te geven aan iemand die de industrie op een innoverende manier beïnvloedt. Die eer valt Resortecs te beurt. Het jonge Brusselse bedrijf tracht haar steentje bij te dragen aan een wereld die nood heeft aan innovatieve oplossingen. Dat doen ze door het recyclageproces op een industriële manier aan te pakken en dit o.m. door middel van de ontwikkeling van een hoogtechnologisch en gemakkelijk te recycleren garen.
Meryll Rogge studeerde mode aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Na haar bachelor werkte ze zeven jaar in New York als ontwerper voor de vrouwencollectie bij Marc Jacobs. Ze was ook vier jaar lang head of women’s design bij Dries Van Noten. In 2020, lanceerde Rogge haar herfst-wintercollectie tijdens de Paris Fashion Week. Meryll Rogges collecties zijn vermaard om hun vernieuwende stijl, gecombineerd met klassieke thema’s. De ontwerpster, die in België woont, werkt nauw samen met plaatselijke ambachtslieden om speelse stukken in exclusieve prints te maken.
“Het is lang geleden dat we zo een succesverhaal zagen voor iemand zo jong. Niet alleen heeft ze nu al een duidelijke signatuur, ze blijft zichzelf uitdagen.”
Naast een geldprijs van 5.000 euro, koopt het Mode en Kantmuseum van Brussel een silhouette van haar aan voor hun vaste collectie.
Lili Schreiber startte voor haar collectie met een denkbeeldig museum van kunstenaars die haar inspireren: Lynnette Yiadom Boyakje, Amy Sherald, Emma Amos, Meret Oppenheim en Claude Cahun. Dat leidde tot modulaire stukken, alles kan op een andere manier worden gedragen. De mannenbroeken worden een rok, een oversized mannenhemd een jasje, twee shirts vormen samen een bomber jacket, de snit en materialen gaan met elkaar in dialoog. Lili Schreiber legt de nadruk op inclusiviteit – stukken die vrouwelijk genoemd worden, gaan in dialoog met stukken uit de mannengarderobe.
Het Luikse modemerk Imprévu, opgericht door Justine God in 2016, gaat met de publieksprijs voor Fashion Brand of the Year lopen. De vrouwenmode van Imprévu is zowel ethisch als esthetisch, en oogt jong en dynamisch. Wie een stuk wil bemachtigen, moet snel zijn: maandelijks wordt een nieuwe limited edition lijn gelanceerd om overproductie tegen te gaan.
Modelabel Bernadette wint de UPR Prize van het gelijknamige PR- en communicatiebureau. Zij mogen een jaar lang op hun professionele back-up rekenen.
De Belgian Fashion Awards worden sinds 2017 jaarlijks georganiseerd door de organisaties Flanders DC, MAD Brussels en Wallonie-Bruxelles Design Mode (WBDM), en de magazines Knack Weekend en Le Vif Weekend. Deze awards werden in het leven geroepen om zowel in binnen- als buitenland de reputatie, de creativiteit en diversiteit van Belgische mode in de schijnwerpers te zetten. Hierbij willen we ook aandacht schenken aan wie achter de schermen werkt en een podium geven aan minder gekende namen en nieuw talent. Jaarlijks zijn de awards een momentum om Belgische mode te vieren, elkaar te ontmoeten en de banden binnen de hele creatieve sector aan te scherpen. Naast surrealistisch, bescheiden, hardwerkend, avant-garde en no-nonsense, tonen de organisators dat Belgische mode ook staat voor onafhankelijkheid, persoonlijkheid en duurzaamheid. Bij de Belgian Fashion Awards geven we de anders zo bescheiden Belgische modesector een stem.
Cookies opgeslagen