Een nieuw product in de pijplijn? Nieuwe markten op het oog? Een uitbreiding die zich opdringt? De kmo-groeisubsidie van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) helpt ook creatieve bedrijven die op zo’n kantelpunt staan. Ze kunnen strategische kennis in huis halen om zich te heroriënteren en krijgen tot de helft van de kost van een aanwerving of een externe consultant terugbetaald. Wij spraken twee creatieve ondernemers — Ruben Opheide van SCHAAP Tailors en Jo Peters van Deusjevoo — die de kmo-groeisubsidie gebruikten om een stevige groeispurt in te zetten.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Kleine en middelgrote ondernemingen kunnen jaarlijks maximaal 50.000 euro subsidie ontvangen via de kmo-groeisubsidie van VLAIO: 25.000 euro voor een advies van een of meerdere externe dienstverlener(s) en 25.000 euro voor de aanwerving van een strategisch profiel. Het steunpercentage is vastgelegd op 50% van de totale advies- en/of loonkost. Om in aanmerking te komen voor de kmo-groeisubsidie subsidie moet het projectbedrag minstens 20.000 euro zijn.


SCHAAP Tailors: “Maatkleding zit in de lift: vakmanschap komt altijd boven drijven”

Als prille twintiger ontwierp Ruben Opheide zijn eigen collectie golfkleding. Die bleek een opstapje naar echte maatkleding. Naar vakmanschap. Naar SCHAAP Tailors. Naar duurzame, kwalitatieve ‘slow fashion’ – letterlijk: reken anderhalf uur voor het nemen van je maten, het kiezen van de stof en het samenstellen van je unieke stukken – als tegengewicht voor de giganten van de fast fashion.

“Ik ben in de leer gegaan bij Luc Windey, een van de laatste meesterkleermaker die ons land rijk is. Hij heeft me intensief begeleid en heeft me de kneepjes van het vak geleerd. Ik was ontzettend hongerig naar kennis, ik heb mijn ogen en oren de hele tijd wijd opengehouden.”

“Maatkleding heeft een interessant businessmodel voor een beginnende creatieve ondernemer: je begint pas te werken als je kledingstuk al verkocht is. Geen dure stock, niet elk seizoen een nieuwe collectie.”

Ruben Opheide,

SCHAAP Tailors

In 2014 zag Ruben O Tailors het licht. Met een crowdfundingcampagne haalde Ruben Opheide 24.000 euro op en de trein was vertrokken. “Ik ben begonnen met broeken en zo ben ik rustig gegroeid naar volledige kostuums. Maatkleding heeft een businessmodel dat bijzonder interessant is voor een beginnende creatieve ondernemer: je begint pas te werken als je kledingstuk eigenlijk al verkocht is. In tegenstelling tot retailers heb je geen stock nodig en moet je niet elk seizoen met een nieuwe collectie naar buiten komen.” Minder risico’s dus voor jonge, hongerige starters. Minder kans om – pun intended – je broek te scheuren.

Modern gentlemen

De maatkleding sloeg aan bij de modern gentlemen die Ruben Opheide voor ogen had. “Mijn publiek is verrassend breed. Voor drukbezette zakenlui die niet graag shoppen, is maatkleding de ideale oplossing. Ze moeten één keer tijd maken om hun maten te laten nemen (lacht). Als ze dan een beetje in vorm blijven en hun maten dezelfde blijven, kunnen ze nieuwe stukken gewoon vanop afstand bestellen. Trouwers zijn ook een belangrijke doelgroep, net als mensen met speciale maten die nergens hun gading vinden.”

Ruben Opheide en Koen Van Weverberg, SCHAAP Tailors

Ruben Opheide en Koen Van Weverberg, SCHAAP Tailors

“En dan zijn er natuurlijk ook de liefhebbers van het pure vakmanschap, de mensen die zweren bij duurzame stukken en die er niet hetzelfde als al de rest willen bijlopen. Kwaliteit gaat boven kwantiteit voor hen. En daar willen ze ook voor sparen.”

Stroomversnelling

Vorig jaar belandde Ruben O Tailers op een kantelpunt. De kmo-groeisubsidie liet Ruben Opheide toe om een versnelling hoger te schakelen. “Ik ben klein begonnen. Zonder klanten, zonder referenties, met beperkte kosten. Maar de sneeuwbal is beetje bij beetje groter geworden. Eerst was ik al blij dat ik een beetje fatsoenlijk kan leven van Ruben O Tailors, maar ik voelde dat er meer groei in zat.”

“Toen ik hoorde over de kmo-groeisubsidie, ging ik ervan uit dat alleen grote ondernemingen die fors groeien een beroep konden doen op dat soort van subsidies." 

“Dat ook eenmanszaken hun groeistrategie op die manier een kickstart kunnen geven, was een aangename verrassing. Ik heb de groeisubsidie gebruikt om Koen Van Weverberg mee aan boord te halen. Hij kent de sector door en door en heeft een groot netwerk van relevante contacten in ons wereldje. De kmo-groeisubsidie heeft voor een stroomversnelling gezorgd.”

Maatkleding in de lift als industrie

De eenmanszaak werd een tweemanszaak, Ruben O Tailors werd omgedoopt tot SCHAAP Tailors. “Maatwerk is arbeidsintensief, je kan dat niet zomaar schalen.

“Om extra omzet te draaien, heb je extra handen nodig. Nu we met twee aan de kar trekken, kunnen we veel sneller groeien." 

Niet alleen commercieel – meer klanten, meer verkoop, meer omzet – maar ook op technisch vlak. Meer R&D om innovatie te combineren met traditie.”

Ruben Opheide is ervan overtuigd dat de markt voor maatkleding de komende jaren alleen maar groter zal worden. “De modewereld segmenteert sterker en sterker. Aan de ene kant heb je de H&M’s en de Primarks die nog altijd blijven groeien. Aan de andere kant heb je een tegenbeweging van consumenten die beseffen dat het model van fast fashion niet houdbaar is en die bereid zijn om te betalen voor duurzame, kwalitatieve kleding. Maatkleding zit in de lift als industrie. Uiteindelijk komt vakmanschap altijd boven drijven.”


Deusjevoo: “Productiviteit verzoenen met showbizz, dat kan alleen een decorbouwer”

Wat hebben de legendarische trappen in Blind Date, de interieurs in Familie en het decor van de nieuwe panelshow van Philippe Geubels (Is er een dokter in de zaal?) met elkaar gemeen? Ze zijn allemaal gemaakt door Deusjevoo, de uit de hand gelopen tienerdroom van oprichter/zaakvoerder Jo Peters.

“Toen ik veertien was, wist ik al dat ik de showbizz in wilde. Nadat ik ben afgestudeerd als regisseur ben ik in het piepkleine tuinhuis van mijn ouders – drie meter op vier – mijn eerste decors beginnen bouwen. Twintig jaar later is Deusjevoo een kmo met 26 medewerkers, die zowel in België als in Nederland massa’s werk heeft.”

“De concurrentie van het internet is zo groot dat mensen alleen nog maar buitenkomen als je ze iets onvergetelijks kan voorschotelen. Je krijgt maar een paar seconden om ze te overrompelen.”

Jo Peters,

Deusjevoo

Decors voor de showbizz blijven een van de pijlers waarop het succes van Deusjevoo gebouwd is. Maar het Limburgse bedrijf breidde zijn activiteiten doorheen de jaren stelselmatig uit, zegt Jo Peters. “We ontwerpen en bouwen ook beursstands en showrooms, dat is ons grootste segment. Veel van die beursstands waren voor de komst van Deusjevoo onderling inwisselbaar, elke stand was copy-paste van de vorige beurs. Wij hebben de lat in die markt even hoog gelegd als voor onze decors. Elke stand moest eruit springen.”

Decor tv-programma Millionair, Deusjevoo voor De Mensen

Decor tv-programma Millionair, Deusjevoo voor De Mensen

Design en research samenbrengen in unieke werkplekken

Naast de decors en de beursstands stortte Deusjevoo zich ook voluit op het inrichten van kantoren en werkplekken. Deusjevoo deed daarvoor een beroep op de kmo-groeisubsidie. “We willen design en research verzoenen”, legt Jo Peters uit. “Maar dat vraagt een aanpak waar we minder ervaring mee hebben, op een markt die toch anders in elkaar zit dan die van de decors of de beursstands. En we wilden niet gewoon meedraaien op die markt. We wilden ons echt onderscheiden met een origineel, innovatief product.”

Decor tv-programma Blind Date, Deusjevoo voor VTM

Decor tv-programma Blind Date, Deusjevoo voor VTM

“Met de steun van de kmo-groeisubsidie hebben we een productiemanager kunnen aanwerven. Die bracht nieuwe, strategische kennis binnen bij Deusjevoo rond projectmanagement en de aanpak van langdurige interieurprojecten. We hebben ook een beroep kunnen doen op de specifieke expertise van verschillende externe consultants. Om de juiste tools te ontwikkelen voor een uniek aanbod, maar ook om dat aanbod vervolgens in de markt te zetten.”

Dankzij de kmo-groeisubsidie hebben we van een geïmproviseerd product een matuur product kunnen maken.

Een volwaardige derde pijler voor Deusjevoo. VLAIO was in heel dat proces niet alleen een gids, maar ook een kritisch klankbord dat de sterktes en zwaktes van onze plannen haarfijn in kaart heeft helpen brengen.”

Dat traject loonde, want de werkplekken zijn ondertussen het snelst groeiende segment bij Deusjevoo. “Dat is intensief, want we kiezen altijd de moeilijkste weg.”

Als een bedrijf ons vraagt om nieuwe kantoren in te richten, gaan we op zoek naar de identiteit en de ziel van dat bedrijf.

Maar we werken ook samen met mensen als Theo Compernolle, een wereldautoriteit in de manier waarop ons brein werkt. We ontwerpen kantooromgevingen met heel veel respect voor wat het menselijk brein aankan (lacht). Productiviteit en showbizz verzoenen, dat kan alleen een decorbouwer.”

DNA van de decorbouwer

“We zijn en blijven altijd en overal decorbouwers. Dat zit in ons DNA. Of het nu om een decor, om een beursstand, om een showroom, om een kantoor of om een winkel gaat: mensen willen iets beléven. De concurrentie van het internet is zo groot dat ze alleen nog maar buitenkomen als je ze iets onvergetelijks kan voorschotelen. Je krijgt maar een paar seconden om een kijker, een bezoeker, een klant of een kandidaat-medewerker te overrompelen.”

“Daar zijn wij als decorbouwers van doordrongen. Als je naar een architect stapt, dan zijn alle ontwerpen van A tot Z in de eigen, herkenbare, persoonlijke stijl van de architect. Wij sleuren die rugzak niet mee. Wij vertrekken van het verhaal dat onze klant wil vertellen, wij hebben géén uitgesproken persoonlijke stijl. Wij kunnen volledig bevrijd onze creativiteit de vrije loop laten. Elk ontwerp is uniek, op maat van onze klant.”