Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
23 januari 2017
2 minuten leestijd
LNKnits © Ans Brys
Voor Ellen Kegels, oprichtster van het succesvolle Belgische breigoedlabel LNKnits, is trouw blijven aan je DNA de sleutel tot succes. Ze lanceerde ook al heel wat spin-offs, waaronder LNKids, LNDIY en LNHome en LNFairfood. Ellen aan het woord over over het gat in de markt en copycats.
“Ik heb heel wat onderzoek gedaan en mijn oorspronkelijke idee een aantal keer gepivoteerd vooraleer het uiteindelijk LNKnits is geworden.”
“Wanneer je vijf jaar geleden op zoek ging naar breigoed in wol, was je eraan voor de moeite. Je kon enkel synthetisch breigoed kopen, zowel in de goedkopere ketens als in de duurdere boetieks. Sporadisch zat er in een duurder stuk wel eens echte wol verwerkt, maar bijna altijd in combinatie met synthetisch materiaal zoals acrylic.”
“Mijn bedrijf is ontstaan vanuit mijn eigen honger naar kwalitatief breigoed. Met LNKnits startte ik het eerste breigoedlabel in België, vervaardigd uit honderd procent alpacawol. Alpacawol is heel zacht en zijdeachtig. Ik breide een hele collectie bij elkaar. Het resultaat: een luxueuze collectie van tijdloze mutsen, sjaals en truien die enorm enthousiast onthaald werd.”
“Doordat ik al een afzetmarkt had vóór LNKnits een echt bedrijf werd, wist ik dat mijn idee goed was en dat er effectief nood was aan mijn product. De marktvalidatie van je idee is heel belangrijk. Je wilt niet de fout maken om een product op de markt te brengen waaraan niemand nood heeft.”
“Copycats? Schakel dan meteen juridische hulp in en probeer de zaak niet in je eentje op te lossen.”
“Mijn idee voor duurzaam breigoed is succesvol door een combinatie van kwalitatieve producten, een consistent verhaal, maar vooral ook door hard te werken. Een minder leuk neveneffect: mijn idee werd al enkele keren gekopieerd. Ondanks de bescherming van mijn merknaam, logo en enkele modellen, is dat blijkbaar niet te vermijden.”
“Als je idee zomaar gekopieerd wordt, kan dat je emotioneel erg raken. Ik wil iedere (jonge) ondernemer op het hart drukken dat je hier echt je gevoel moet loskoppelen en de zaak zo rationeel mogelijk moet benaderen. Schakel meteen juridische hulp in en probeer de zaak zeker niet in je eentje op te lossen. Anders wordt de schade misschien wel groter of onomkeerbaar.”
Cookies opgeslagen