Beurzen

voor

Beurzen zijn de place to be om jouw product of dienst in de kijker te zetten, te netwerken en een vinger aan de pols te houden van jouw sector, zowel binnen als buiten Europa. Het aanbod aan internationale beurzen is groot en de kostprijs is behoorlijk hoog.

Designbeurzen vallen grofweg uiteen in twee soorten: promotiebeurzen (B2B) en verkoopbeurzen (B2C), die elk ook nog eens hun eigen soort publiek trekken. Kies dus de beurs die het best aansluit bij wat je designactiviteit op dat moment nodig heeft.

Door de coronacrisis is het beurslandschap heel wat veranderd. Door het zoeken naar alternatieven werd het belang van beursdeelnames in vraag gesteld. Sommige beurzen ondergingen belangrijke wijzigingen, overleefden de crisis moeilijk, andere events werden plots belangrijk.

Geen idee waar je moet beginnen? Een website zoals Dezeen geeft een volledig overzicht per domein, maar wie geen zin heeft om zich door het hele aanbod te worstelen, kan zich beperken tot ons beknopter lijstje van de belangrijkste beurzen voor Vlaamse designers.



De voornaamste buitenlandse interieurbeurzen

Maison&Objet (Parijs):

  • beurs voor kleinere interieurobjecten, zoals servies, accessoires, textiel, papierwaren, speelgoed,... — de editie in januari focust ook op meubels
  • echte verkoopbeurs: noteer bestellingen
  • niet geschikt puur om promotie te voeren
  • twee keer per jaar: in januari en september; de editie in januari focust op meubels, de septembereditie eerder op accessoires
  • kostprijs: ca. 360 euro/m²
  • M&O and More is een betalend onlineplatform waar je als bezoeker achteraf nog prijzen en catalogi kan opvragen. Nieuw is dat op dit platform rechtstreeks producten kunnen besteld worden.
  • M&O is onderverdeeld in secties. Voor design moet je vooral in de secties Today en Signatures zijn.
  • Een plaats op de rode loper is iets duurder, maar trekt duidelijk meer bezoekers

Milaan:

Salone del Mobile 

  • de belangrijkste meubelbeurs ter wereld
  • ca. 350.000 professionele bezoekers (waarvan 67% internationaal)
  • 2.400 exposanten
  • elk jaar in april
  • strenge selectie van exposanten
  • Salone Satellite voor ontwerpers tot 35 jaar, ook met selectie (deadline eind augustus)
  • dé plaats om primeurs te tonen

Milan Design Week

  • tijdens het Salone del Mobile, op vele diverse locaties in de stad
  • vooral voor promotie, minder voor verkoop
  • een centrale locatie is cruciaal (hoe goedkoper de locatie, hoe meer je zal moeten investeren in promotie)
  • kruip niet op een verdieping, maar zorg voor een plek op een gelijkvloers
  • aan te raden zones:
    • Tortona: mooie industriële plek. Na enkele jaren van dalende belangstelling, nu opnieuw in de belangstelling met locaties als de Superstudio, Opificio 31 en Base Milano
    • Brera: oude stadskern met veel winkels en kleinere presentaties, heel interessant
    • Isola Design District bestaat pas enkele jaren. Het is een ideale locatie voor jonge ontwerpers om aan een lage prijs een object te tonen.
    • Alcova bestaat sinds 2018 en is snel gegroeid. Mikt vooral op collectible en experimenteel design. Gaat steeds op zoek naar alternatieve locaties. 
    • 5VIE is een district, dicht bij het centrum met heel wat kleine galeries
  • een vermelding in de Interni-gids helpt je om gevonden te worden, maar is heel duur. Daarnaast zijn er de press kits van de verschillende Design Districts, variërend in kostprijs van 500 tot 2000€. Op de website van Fuorisalone kan iedereen zijn event gratis registreren.

IMM Cologne:

  • één van de oudste en grootste meubelbeurzen
  • 150.000 bezoekers, 1250 exposanten
  • hebben door Corona problemen gehad. Zal vanaf 2024 opnieuw in januari plaats vinden, maar de  verplaatste editie in juni 2023 was niet echt geslaagd.
  • randprogramma in de stad: Passagen; wel vrij beperkt

London Design Festival (Londen):

  • elk jaar in september
  • drie designbeurzen binnen dit festival: Material Matters, Design Diffusion (vroeger 100% Design) en de London Design Fair.
  • met de Brexit wel gedaald in internationale belangstelling

Collect (Londen):

  • jaarlijks, nu eind februari-begin maart
  • georganiseerd door de Crafts Council
  • koopbeurs voor ambachtelijk werk
  • heel veel keramiek, glas en juwelen in het toposegment
  • een beetje zoekend naar locatie, van Saatchy Gallery via V&A naar Somerset House

Dutch Design Week (Eindhoven):

  • grootschalig en internationaal
  • elk jaar in oktober
  • 100 locaties in de stad
  • 2.400 deelnemende designers

Light & Building (Frankfurt):

  • belangrijkste beurs in de verlichtingssector
  • jaarlijks in maart
  • meer dan 1500 exposanten

Stockholm Furniture Fair (Stockholm):

  • belangrijk voor de Scandinavische markt
  • jaarlijks in februari
  • vooral interessant voor kantoorinrichting en inrichting van de publieke ruimte
  • greenhouse is de sectie voor jong talent, maar zonder leeftijdslimiet.

3 Days of Design (Kopenhagen):

  • Niet echt een beurs, maar een event in het centrum van de stad dat snel aan belang wint. Ca. 260 exposanten. Vooral Scandinavische merken die deelnemen. Trekt toch een internationaal publiek. Elk jaar in juni

Design Miami:

  • de grootste en meest kwaliteitsvolle beurs voor 'design art' wereldwijd
  • elk jaar in december in Miami
  • elkaar in juni in Basel tijdens Art Basel
  • voor modern en hedendaags design

Internationale Handwerksmesse (München):

  • jaarlijks in maart
  • Schmuck voor juweelontwerpers
  • Talente voor jonge ambachtelijke designers
  • gelijktijdig met de Munich Jewellery Week: hedendaagse avant-garde juwelen van gevestigde en opkomende ontwerpers van over de hele wereld, met uitgebreid randprogrammatie

Ambiente / Tendence (Frankfurt):

  • Ambiente (februari): 134.000 professionele bezoekers
  • Tendence (zomer): trekt heel way minder volk, ca. 20.000, goedkoper in prijs
  • vergelijkbaar aanbod met Maison&Objet
  • vaak gratis standen te verkrijgen

Beurstips

Beurzen bieden heel wat mogelijkheden om te netwerken, visibiliteit voor je werk en onderneming te genereren, feedback te krijgen of een mooie deal te beklinken. Maar het vraagt ook een hele investering om op zo’n beurs aanwezig te zijn. Dankzij onze gouden tips haal je er het maximum uit.

  • Bereid je goed voor. De beste manier om je tijd te verdoen en je geld te vergooien is zonder plan van aanpak naar een beurs te gaan en ‘wel te zien hoe het loopt’. Leg je doelstellingen op vooraf vast. Wil je pers ontmoeten, of ga je vooral om je netwerk uit te breiden? Plan zoveel mogelijk afspraken op voorhand in, maar laat ook wat ruimte voor een onvoorziene lunchmeeting. Via LinkedIn kan je reeds de eerste contacten leggen. Neem zeker ook je visitekaartjes en portfolio mee.

  • Meet je doelstellingen. Leg jezelf meetbare objectieven op, bijvoorbeeld: leg drie nieuwe perscontacten, praat met vijf uitgevers. Zo kan je achteraf makkelijk zien of je beurs succesvol was, en waar je in de toekomst aan moet werken.

  • Pitch perfect, door rekening te houden met wie je voor je hebt. De klemtoon van een pitch voor een journalist ligt anders dan die voor een uitgever of investeerder (de eerste is bijvoorbeeld geïnteresseerd in de beleving, de tweede in je verdienmodel). Zet wat beeldmateriaal op je smartphone, zodat je eventueel ook buiten afspraken kan pitchen.
  • Ga nooit zomaar in op een aanbod. Als iemand je onmiddellijk een deal voorstelt, is het waarschijnlijk een slechte deal. Laat het voorstel bezinken voordat je een beslissing neemt.

  • Wees proactief. Op een stand staan is niet voldoende om op te vallen. Spreek mensen vriendelijk aan, trek de aandacht met een banner, deel snoepjes of drinken uit (check wel even wat toegelaten is op de beurs).

  • Maak je demo niet te lang. Niet alleen jij, maar ook je bezoekers willen hun tijd zo efficiënt mogelijk besteden.

  • Hou contact en volg op. Of je nu iemand tijdens de lunch, op een feestje of in het toilet hebt ontmoet, een ontmoeting is maar een begin, dus zorg ervoor dat je in touch blijft. Noteer op de visitekaartjes die je krijgt wat de persoon in kwestie voor jou kan betekenen en neem de volgende dag meteen terug contact op.

  • Zet jezelf in de kijker. Jouw zichtbaarheid op internationale beurzen heeft een enorm effect — als Belg in Milaan loop je bijvoorbeeld meteen in de kijker. Probeer jouw aanwezigheid ook te laten vermelden in overzichten zoals de Belgian Design Map van Belgium Is Design.

  • Spreek de pers op tijd aan (bv. vijf maanden op voorhand voor de echt grote beurzen) en organiseer eventueel samen met een aantal andere ontwerpers een persconferentie of een mailing. Zo sta je als ontwerper sterker en trek je meer aandacht.

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in design.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.