Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
Beurzen zijn de place to be om jouw product of dienst in de kijker te zetten, te netwerken en een vinger aan de pols te houden van jouw sector, zowel binnen als buiten Europa. Het aanbod aan internationale beurzen is groot en de kostprijs is behoorlijk hoog.
Designbeurzen vallen grofweg uiteen in twee soorten: promotiebeurzen (B2B) en verkoopbeurzen (B2C), die elk ook nog eens hun eigen soort publiek trekken. Kies dus de beurs die het best aansluit bij wat je designactiviteit op dat moment nodig heeft.
Geen idee waar je moet beginnen? Een website zoals Expodatabase geeft een volledig overzicht per domein, maar wie geen zin heeft om zich door het hele aanbod te worstelen, kan zich beperken tot ons beknopter lijstje van de belangrijkste beurzen voor Vlaamse designers.
Maison&Objet (Parijs):
beurs voor kleinere interieurobjecten, zoals servies, accessoires, textiel, papierwaren, speelgoed,... — de editie in januari focust ook op meubels
echte verkoopbeurs: noteer bestellingen
niet geschikt puur om promotie te voeren
twee keer per jaar: in januari en september; de editie in januari focust op meubels, de septembereditie eerder op accessoires
kostprijs: ca. 360 euro/m² (+ 500 euro inschrijvingsgeld)
M&O and More is een betalend onlineplatform waar je als bezoeker achteraf nog prijzen en catalogi kan opvragen
Sinds 2018 is er een nieuwe indeling van de secties. Design was voorheen te vinden in de NOW-hal, momenteel in Today; Signatures is de beste selectie.
Een plaats op de rode loper is iets duurder, maar trekt duidelijk meer bezoekers
Milaan:
Salone del Mobile
Milan Design Week
Tortona: mooie industriële plek. Na enkele jaren van dalende belangstelling, nu opnieuw trendy, met onder andere de komst van Ventura Future.
Ventura: zeer goed voor jonge ontwerpers, maar ontransparante kosten en contracten. Vanaf 2017 wordt niet langer Lambrate als locatie gebruikt. In de plaats zijn er Ventura Centrale en Ventura Future.
IMM Cologne:
één van de oudste en grootste meubelbeurzen
150.000 bezoekers, 1250 exposanten
na jaren van achteruitgang, lijkt er nu toch beterschap te komen
randprogramma in de stad: Passagen; wel vrij beperkt
100% Design (Londen):
London Design Fair (Londen):
vroeger Tent / Brand London
elk jaar in september
550 exposanten uit 36 landen
29.000 bezoekers
uitgegroeid tot de belangrijkste designbeurs
Designjunction (Londen):
Collect (Londen):
jaarlijks, nu eind februari
koopbeurs voor ambachtelijk werk
heel veel keramiek en glas
een beetje zoekend naar locatie, van Saatchy Gallery via V&A naar Somerset House
Dutch Design Week (Eindhoven)
Design Miami:
Art Elysées (Parijs):
Internationale Handwerksmesse (München):
Première Classe (Parijs):
Ambiente / Tendence (Frankfurt):
Beurzen bieden heel wat mogelijkheden om te netwerken, visibiliteit voor je werk en onderneming te genereren, feedback te krijgen of een mooie deal te beklinken. Maar het vraagt ook een hele investering om op zo’n beurs aanwezig te zijn. Dankzij onze gouden tips haal je er het maximum uit.
Bereid je goed voor. De beste manier om je tijd te verdoen en je geld te vergooien is zonder plan van aanpak naar een beurs te gaan en ‘wel te zien hoe het loopt’. Leg je doelstellingen op vooraf vast. Wil je pers ontmoeten, of ga je vooral om je netwerk uit te breiden? Plan zoveel mogelijk afspraken op voorhand in, maar laat ook wat ruimte voor een onvoorziene lunchmeeting. Via LinkedIn kan je reeds de eerste contacten leggen. Neem zeker ook je visitekaartjes en portfolio mee.
Meet je doelstellingen. Leg jezelf meetbare objectieven op, bijvoorbeeld: leg drie nieuwe perscontacten, praat met vijf uitgevers. Zo kan je achteraf makkelijk zien of je beurs succesvol was, en waar je in de toekomst aan moet werken.
Ga nooit zomaar in op een aanbod. Als iemand je onmiddellijk een deal voorstelt, is het waarschijnlijk een slechte deal. Laat het voorstel bezinken voordat je een beslissing neemt.
Wees proactief. Op een stand staan is niet voldoende om op te vallen. Spreek mensen vriendelijk aan, trek de aandacht met een banner, deel snoepjes of drinken uit (check wel even wat toegelaten is op de beurs).
Maak je demo niet te lang. Niet alleen jij, maar ook je bezoekers willen hun tijd zo efficiënt mogelijk besteden.
Hou contact en volg op. Of je nu iemand tijdens de lunch, op een feestje of in het toilet hebt ontmoet, een ontmoeting is maar een begin, dus zorg ervoor dat je in touch blijft. Noteer op de visitekaartjes die je krijgt wat de persoon in kwestie voor jou kan betekenen en neem de volgende dag meteen terug contact op.
Zet jezelf in de kijker. Jouw zichtbaarheid op internationale beurzen heeft een enorm effect — als Belg in Milaan loop je bijvoorbeeld meteen in de kijker. Probeer jouw aanwezigheid ook te laten vermelden in overzichten zoals de Belgian Design Map van Belgium Is Design.
Spreek de pers op tijd aan (bv. vijf maanden op voorhand voor de echt grote beurzen) en organiseer eventueel samen met een aantal andere ontwerpers een persconferentie of een mailing. Zo sta je als ontwerper sterker en trek je meer aandacht.
Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in design.
Download de pdfDe creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.
Cookies opgeslagen