Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
Beurzen zijn de place to be om jouw product of dienst in de kijker te zetten, te netwerken en een vinger aan de pols te houden van jouw sector, zowel binnen als buiten Europa. Het aanbod aan internationale beurzen is groot en de kostprijs is behoorlijk hoog.
Designbeurzen vallen grofweg uiteen in twee soorten: promotiebeurzen (B2B) en verkoopbeurzen (B2C), die elk ook nog eens hun eigen soort publiek trekken. Kies dus de beurs die het best aansluit bij wat je designactiviteit op dat moment nodig heeft.
Door de coronacrisis is het beurslandschap heel wat veranderd. Door het zoeken naar alternatieven werd het belang van beursdeelnames in vraag gesteld. Sommige beurzen ondergingen belangrijke wijzigingen, overleefden de crisis moeilijk, andere events werden plots belangrijk.
Geen idee waar je moet beginnen? Een website zoals Dezeen geeft een volledig overzicht per domein, maar wie geen zin heeft om zich door het hele aanbod te worstelen, kan zich beperken tot ons beknopter lijstje van de belangrijkste beurzen voor Vlaamse designers.
Maison&Objet (Parijs):
Milaan:
Salone del Mobile
Milan Design Week
IMM Cologne:
London Design Festival (Londen):
Collect (Londen):
Dutch Design Week (Eindhoven):
Light & Building (Frankfurt):
Stockholm Furniture Fair (Stockholm):
3 Days of Design (Kopenhagen):
Design Miami:
Internationale Handwerksmesse (München):
Ambiente / Tendence (Frankfurt):
Beurzen bieden heel wat mogelijkheden om te netwerken, visibiliteit voor je werk en onderneming te genereren, feedback te krijgen of een mooie deal te beklinken. Maar het vraagt ook een hele investering om op zo’n beurs aanwezig te zijn. Dankzij onze gouden tips haal je er het maximum uit.
Bereid je goed voor. De beste manier om je tijd te verdoen en je geld te vergooien is zonder plan van aanpak naar een beurs te gaan en ‘wel te zien hoe het loopt’. Leg je doelstellingen op vooraf vast. Wil je pers ontmoeten, of ga je vooral om je netwerk uit te breiden? Plan zoveel mogelijk afspraken op voorhand in, maar laat ook wat ruimte voor een onvoorziene lunchmeeting. Via LinkedIn kan je reeds de eerste contacten leggen. Neem zeker ook je visitekaartjes en portfolio mee.
Meet je doelstellingen. Leg jezelf meetbare objectieven op, bijvoorbeeld: leg drie nieuwe perscontacten, praat met vijf uitgevers. Zo kan je achteraf makkelijk zien of je beurs succesvol was, en waar je in de toekomst aan moet werken.
Ga nooit zomaar in op een aanbod. Als iemand je onmiddellijk een deal voorstelt, is het waarschijnlijk een slechte deal. Laat het voorstel bezinken voordat je een beslissing neemt.
Wees proactief. Op een stand staan is niet voldoende om op te vallen. Spreek mensen vriendelijk aan, trek de aandacht met een banner, deel snoepjes of drinken uit (check wel even wat toegelaten is op de beurs).
Maak je demo niet te lang. Niet alleen jij, maar ook je bezoekers willen hun tijd zo efficiënt mogelijk besteden.
Hou contact en volg op. Of je nu iemand tijdens de lunch, op een feestje of in het toilet hebt ontmoet, een ontmoeting is maar een begin, dus zorg ervoor dat je in touch blijft. Noteer op de visitekaartjes die je krijgt wat de persoon in kwestie voor jou kan betekenen en neem de volgende dag meteen terug contact op.
Zet jezelf in de kijker. Jouw zichtbaarheid op internationale beurzen heeft een enorm effect — als Belg in Milaan loop je bijvoorbeeld meteen in de kijker. Probeer jouw aanwezigheid ook te laten vermelden in overzichten zoals de Belgian Design Map van Belgium Is Design.
Spreek de pers op tijd aan (bv. vijf maanden op voorhand voor de echt grote beurzen) en organiseer eventueel samen met een aantal andere ontwerpers een persconferentie of een mailing. Zo sta je als ontwerper sterker en trek je meer aandacht.
Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in design.
Download de pdfDe creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.
Cookies opgeslagen