Beurzen

voor

Beurzen zijn de place to be om jouw product of dienst in de kijker te zetten, te netwerken en een vinger aan de pols te houden van jouw sector, zowel binnen als buiten Europa. Het aanbod aan internationale beurzen is groot en de kostprijs is behoorlijk hoog.

Designbeurzen vallen grofweg uiteen in twee soorten: promotiebeurzen (B2B) en verkoopbeurzen (B2C), die elk ook nog eens hun eigen soort publiek trekken. Kies dus de beurs die het best aansluit bij wat je designactiviteit op dat moment nodig heeft.

Geen idee waar je moet beginnen? Een website zoals Expodatabase geeft een volledig overzicht per domein, maar wie geen zin heeft om zich door het hele aanbod te worstelen, kan zich beperken tot ons beknopter lijstje van de belangrijkste beurzen voor Vlaamse designers.



De voornaamste buitenlandse interieurbeurzen

Maison&Objet (Parijs):

  • beurs voor kleinere interieurobjecten, zoals servies, accessoires, textiel, papierwaren, speelgoed,... — de editie in januari focust ook op meubels
  • echte verkoopbeurs: noteer bestellingen
  • niet geschikt puur om promotie te voeren
  • twee keer per jaar: in januari en september; de edtitie in januari focust ook op meubels
  • M&O and More is een gratis onlineplatform waar je als bezoeker achteraf nog prijzen en catalogi kan opvragen
  • kostprijs: 310 euro/m² (+ 500 euro inschrijvingsgeld)
  • design was voorheen te vinden in de NOW-hal, momenteel wordt een nieuwe opdeling opgemaakt

Milaan:

Salone del Mobile 

  • de belangrijkste meubelbeurs ter wereld
  • 330.000 professionele bezoekers (waarvan 67% internationaal)
  • 2.400 exposanten
  • elk jaar in april
  • strenge selectie van exposanten
  • Salone Satellite voor ontwerpers tot 35 jaar, ook met selectie (deadline eind augustus)
  • dé plaats om primeurs te tonen

Milan Design Week

  • tijdens het Salone del Mobile, op vele diverse locaties in de stad
  • vooral voor promotie, minder voor verkoop
  • een centrale locatie is cruciaal (hoe goedkoper de locatie, hoe meer je zal moeten investeren in promotie)
  • kruip niet op een verdieping, maar zorg voor een plek op een gelijkvloers
  • aan te raden zones:
    • Tortona: mooie industriële plek, wel dalende belangstelling de laatste jaren
    • Ventura: zeer goed voor jonge ontwerpers, maar ontransparante kosten en contracten
      (Vanaf 2017 wordt niet langer Lambrate als locatie gebruikt. In de plaats zijn er Ventura Centrale (vanaf 2017) en Ventura Future (vanaf 2018).)
    • ​Brera: oude stadskern met veel winkels en kleinere presentaties, heel interessant
    • Isola Design District en Porta Venezia zijn andere designdisctricten die door de minder centrale ligging minder volk trekken
  • een vermelding in de Interni-gids (2.000 euro) helpt je om gevonden te worden

​Tresor (Basel):

  • voor hedendaagse, toegepaste kunst
  • sinds 2017
  • elk jaar in september
  • zowel voor gevestigde waarden als jonge beloften en voor galerieën voor toegepaste kunst

100% Design (Londen):

  • oudste en grootste designbeurs in Verenigd Koninkrijk
  • elk jaar in september, tijdens het London Design Festival
  • 30.000 bezoekers
  • vooral gericht op (interieur)architecten en de Angelsaksische markt

Tent/Super Brands (Londen):

  • elk jaar in september
  • 400 exposanten
  • 25.000 bezoekers

Designjunction (Londen):

  • gegroeid vanuit een vereniging van jonge ontwerpers
  • elk jaar in september
  • 26.000 bezoekers
  • heel sterk op het vlak van media (40 partners!)

Collect (Londen):

  • jaarlijks (de beurs ging er in 2016 even tussenuit, maar is weer helemaal terug)
  • koopbeurs voor ambachtelijk werk
  • heel veel keramiek en glas

DMY (Berlijn):

  • elk jaar in juni
  • jong en alternatief
  • 300 standen
  • veel persaandacht

Dutch Design Week (Eindhoven)

  • grootschalig en internationaal
  • elk jaar in oktober
  • 100 locaties in de stad
  • 2.400 deelnemende designers

Design Miami:

  • de grootste en meest kwaliteitsvolle beurs voor 'design art' wereldwijd
  • elk jaar in december in Miami
  • elkaar in juni in Basel tijdens Art Basel
  • voor modern en hedendaags design

Art Elysées (Parijs):

  • sinds 2007
  • kunst en design
  • elk jaar in oktober
  • 100-tal deelnemende galerieën

Internationale Handwerksmesse (München):

  • jaarlijks in maart
  • Schmuck voor juweelontwerpers
  • Talente voor jonge ambachtelijke designers
  • gelijktijdig met de Munich Jewellery Week: hedendaagse avant-garde juwelen van gevestigde en opkomende ontwerpers van over de hele wereld, met uitgebreid randprogrammatie

Première Classe (Paris):

  • twee maal per jaar
  • accessoires: juwelen, schoenen, sjaals, handtassen, hoeden,...

Ambiente / Tendence (Frankfurt):

  • Ambiente (februari): 134.000 professionele bezoekers
  • Tendence (zomer): trekt heel way minder volk, ca. 20.000, goedkoper in prijs
  • vergelijkbaar aanbod met Maison&Objet

 

Beurstips

Beurzen bieden heel wat mogelijkheden om te netwerken, visibiliteit voor je werk en onderneming te genereren, feedback te krijgen of een mooie deal te beklinken. Maar het vraagt ook een hele investering om op zo’n beurs aanwezig te zijn. Dankzij onze gouden tips haal je er het maximum uit.

  • Bereid je goed voor. De beste manier om je tijd te verdoen en je geld te vergooien is zonder plan van aanpak naar een beurs te gaan en ‘wel te zien hoe het loopt’. Leg je doelstellingen op vooraf vast. Wil je pers ontmoeten, of ga je vooral om je netwerk uit te breiden? Plan zoveel mogelijk afspraken op voorhand in, maar laat ook wat ruimte voor een onvoorziene lunchmeeting. Via LinkedIn kan je reeds de eerste contacten leggen. Neem zeker ook je visitekaartjes en portfolio mee.

  • Meet je doelstellingen. Leg jezelf meetbare objectieven op, bijvoorbeeld: leg drie nieuwe perscontacten, praat met vijf uitgevers. Zo kan je achteraf makkelijk zien of je beurs succesvol was, en waar je in de toekomst aan moet werken.

  • Pitch perfect, door rekening te houden met wie je voor je hebt. De klemtoon van een pitch voor een journalist ligt anders dan die voor een uitgever of investeerder (de eerste is bijvoorbeeld geïnteresseerd in de beleving, de tweede in je verdienmodel). Zet wat beeldmateriaal op je smartphone, zodat je eventueel ook buiten afspraken kan pitchen.
  • Ga nooit zomaar in op een aanbod. Als iemand je onmiddellijk een deal voorstelt, is het waarschijnlijk een slechte deal. Laat het voorstel bezinken voordat je een beslissing neemt.

  • Wees proactief. Op een stand staan is niet voldoende om op te vallen. Spreek mensen vriendelijk aan, trek de aandacht met een banner, deel snoepjes of drinken uit (check wel even wat toegelaten is op de beurs).

  • Maak je demo niet te lang. Niet alleen jij, maar ook je bezoekers willen hun tijd zo efficiënt mogelijk besteden.

  • Hou contact en volg op. Of je nu iemand tijdens de lunch, op een feestje of in het toilet hebt ontmoet, een ontmoeting is maar een begin, dus zorg ervoor dat je in touch blijft. Noteer op de visitekaartjes die je krijgt wat de persoon in kwestie voor jou kan betekenen en neem de volgende dag meteen terug contact op.

  • Zet jezelf in de kijker. Jouw zichtbaarheid op internationale beurzen heeft een enorm effect — als Belg in Milaan loop je bijvoorbeeld meteen in de kijker. Probeer jouw aanwezigheid ook te laten vermelden in overzichten zoals de Belgian Design Map van Belgium Is Design.

  • Spreek de pers op tijd aan (bv. vijf maanden op voorhand voor de echt grote beurzen) en organiseer eventueel samen met een aantal andere ontwerpers een persconferentie of een mailing. Zo sta je als ontwerper sterker en trek je meer aandacht.

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in design.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.