Van 24 tot 28 maart 2022 trekt Flanders DC opnieuw naar de beurs Maison&Objet in Parijs, samen met Wallonie-Bruxelles Design Mode (WBDM). Onder de noemer 'Belgium is Design' presenteren elf jonge Belgische designmerken hun nieuwe producten op een gemeenschappelijke stand.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

De januari-editie van de Parijse designbeurs Maison&Objet werd door corona uitgesteld en vindt nu plaats van 24 tot 28 maart 2022. Belgium is Design brengt op een groepsstand het werk van elf ontwerpers en bedrijven. Ana Maria Gomez, Havani en Pascale Risbourg waren er twee jaar geleden ook al bij. Er is ook heel wat textiel terug te vinden met Christoph Broich Home Project, Design for Resilience, Fabric Fabrik en Kim Vande Pitte. Atelier Luxus, Luminello, Pierre-Emmanuel Vandeputte en Stan Editions vervolledigen de lijst. In dit artikel laten we de Vlaamse deelnemers aan het woord.

1. Christoph Broich Home Project

Christoph Broich nam op eigen houtje deel aan de september-editie van Maison&Objet. Christoph Broich Home Project biedt een eigentijdse kijk op interieurdesign. Elk kussen, elke plaid en sporthanddoek wordt gemaakt volgens een voortdurend evoluerend en instinctief artistiek proces. Een spel van gelaagde stoffen, thermofixe plooien en levendige kleuren creëren experimentele ontwerpen. Elk stuk wordt zorgvuldig met de hand gevouwen, gefixeerd en bedrukt, en net de kleine imperfecties maken ze onberispelijk. De handdoekencollectie is sneldrogend en antibacterieel en een lichtgewicht voor onderweg.

Sports Towel Box, Christoph Broich

Sports Towel Box, Christoph Broich

Handarbeid en uniciteit zijn belangrijke aspecten in jouw werk. Produceer je zelf?

We bedrukken alles zelf en willen dit ook in de toekomst blijven doen. Het stikwerk wordt uitbesteed aan een maatwerkbedrijf. We zullen zeker nooit gaan voor digitale druk, want tijdens het bedrukken ontstaan steeds nieuwe creaties. Dat is te belangrijk in ons ontwerpproces.

Je komt uit de modesector. Zie je essentiële verschillen tussen de mode- en designsector?

In de modewereld wordt gewerkt met collecties die seizoensgebonden zijn. Design daarentegen is blijvend. Dat trekt ons erin aan. Graag willen we ontwerpen voor de projectmarkt en ideeën ontwikkelen in samenwerking met anderen.

Wat heb je geleerd van je deelname in september?

De ligging van onze stand was in september niet goed, omdat deze niet aan de rode loper lag, wat toch heel belangrijk is. We hadden ook ingezet op de verkoop van onze kussens, maar dat was een verkeerde keuze. Intussen weten we dat we eerder op de projectmarkt moeten mikken.

2. Fabric Fabrik, Katrijn Respeel

Fabric Fabrik is een product- en textielontwerpstudio die werd opgericht door Katrijn Respeel in 2021. De objecten van Fabric Fabrik belichamen een combinatie van kunst en design. Speelse en kleurrijke ontwerpen, opgepikt uit het dagelijkse leven, worden getransformeerd tot levendige, kleurrijke designobjecten. Alle tapijten, krukjes en ingelijste werken worden handgetuft en afgewerkt in Katrijns atelier in Gent. De tapijten en ingelijste werken worden gemaakt in een oplage van tien. Op maat gemaakte, unieke stukken zijn ook een optie.

Stool Rugs, Tapit Pool, Fabric Fabrik

Stool Rugs, Tapit Pool, Fabric Fabrik

Je bent opgegroeid in een creatief gezin. Jouw vader, Rudi Respeel, is ontwerper. Was er een andere optie in jouw leven dan ontwerpen?

Waarschijnlijk niet. Ook mijn zus en broer zijn creatief bezig. Als kind werden we regelmatig ingeschakeld in het atelier van mijn vader. Ik heb kunsthumaniora gedaan, later studeerde ik vrije kunsten aan het KASK in Gent. Met de tijd is het accent verlegd naar het ontwerpen. Ik volgde een cursus meubelstofferen, waar ik leerde stikken en werken met textiel.

Waarom de keuze voor handtuften?

Tijdens de eerste lockdown ben ik beginnen punchen met de hand. Met een holle punchnaald, waar je draad doorheen loopt, duw je het garen door de stoffen ondergrond. Zo ontstaat er aan de achterkant een klein lusje. Op zoek naar efficiëntere methodes ontdekte ik het handtuften, en ik raakte eraan verslaafd. De kostprijs van een toestel is vrij beperkt. Voorlopig doe ik nog alle tuftwerk zelf. Op termijn ben ik misschien wel verplicht om beroep te doen op grotere ateliers in Europa. Maar ik wil hoe dan ook alle prototypes zelf blijven maken. Het directe contact en het kiezen van de kleuren is zo belangrijk.

Waar hoop je binnen een jaar te staan?

Ik wil zeker uitbreiden. Momenteel bevindt mijn atelier zich op zolder. Ik wil graag een groot kunnen huren, dat ik kan delen en waar ik kan samenwerken met andere creatievelingen. Ik geef nu ook workshops, waarvoor ik ook ruimte nodig heb. Mijn klanten zijn momenteel vooral particulieren. Die ontdekken mijn werk via Instagram en op de website van Ik Koop Belgisch en ik heb ook mijn eigen webshop. Mijn werk ligt ook in winkels in Gent en in Amsterdam. Ik verwacht van Maison&Objet vooral reacties van winkels, maar sta ook open voor projecten.

3. Havani, Frederic Haven

Papillon Ellips Table Calatorao Sintered Stone Silk, Havani

Papillon, Havani

Twee jaar geleden bracht Frederic Haven onder de naam Havani een collectie luxueuze designtafels uit. Het Belgische bedrijf, zelf gespecialiseerd in natuursteen, heeft de krachten gebundeld met lokale familiebedrijven, die elk al generaties lang gespecialiseerd zijn in een bepaald materiaal. Elk tafelonderdeel wordt met de hand geproduceerd. Deze methode biedt niet alleen de hoogste kwaliteit, maar maakt het ook mogelijk om elke tafel op maat samen te stellen met een uitzonderlijk aantal materiaal-, kleur- en afwerkingscombinaties. Zelfs de vorm en afmeting van de tafels kunnen aangepast worden aan elke ruimte. De tafels zijn geschikt voor zowel binnen- als buitengebruik.

Hoe is Havani geëvolueerd?

De tafels zijn een pak mooier geworden, we hebben ze verfijnd. We werken nu met een speciale messinglak en gebruiken exclusievere materialen. Oorspronkelijk was bijna alles gemaakt in kwartssteen. We profileren ons steeds meer als steenexperten. We gaan nu ook een nieuw model met keramische platen lanceren, voor een iets lager segment. Maar we blijven ons in de communicatie enkel richten op het topsegment.

Hoe liep de verkoop in tijden van corona?

Door de crisis kon het plan niet uitgevoerd worden. We zijn er economisch op achteruit gegaan, met een omzetdaling van 40%. Maar na alle investeringen in de voorbije twee jaar kunnen we toch spreken van een winstgevend bedrijf. We verkopen vooral via architecten. Onze tafels staan in een vijftal winkels. Oorspronkelijk werkten we vooral B2B, maar door de lockdown was dat niet meer mogelijk. Daarom richten we ons voor de verkoop nu meer op particulieren, die we onder meer bereiken via Google. Door een update van de Iphone geraakte onze publiciteit niet langer bij ons doelpubliek via social media. Beurzen zijn daarom voor ons ook heel belangrijk.

Was je tevreden over jouw eerste deelname twee jaar geleden?

Door onze aanwezigheid op Maison&Objet bereikten we klanten in België, Spanje, Frankrijk en Italië. Later volgden er ook in Nederland en Duitsland. Vooral Papillon is een voltreffer, het iconische model van Havani.

4. Luminello, Sven Algoet

Teola, Luminello

Teola, Luminello

Teola, Luminello

Sven Algoet ontwerpt en maakt nu al tien jaar verlichting onder de naam Luminello. De zaak is het verhaal van een jongen uit een klein dorp, die grote dromen had en zijn eigen weg wilde gaan. Luminello onderscheidt zich door de keuze van duurzame materialen met een lange levensduur: koper, messing en borosilicaatglas (ook wel Pyrex genoemd) zijn grondstoffen die nauwelijks slijten. De ontwerpen worden gekenmerkt door een strakke, eenvoudige en elegante stijl, waarbij de natuur een enorme bron van inspiratie is.

Op je veertiende ontwierp je jouw eerste lamp. Toch ben je pas veel later beginnen ontwerpen en produceren vanuit jouw eigen merk?

Ik ben opgegroeid in de middle of nowhere, waar zelfs geen bakker of beenhouwer was. Toen was design studeren geen optie. Nu is alles veel toegankelijker. Na een opleiding elektronica heb ik twintig jaar in dienst gewerkt. Toen BTicino, een Italiaanse fabrikant van schakelaars en domotica waar ik toen al tien jaar werkte, werd overgenomen, kreeg ik het aanbod te vertrekken met een dikke enveloppe. Ik wist dat er geld nodig was om een bedrijf op te starten. Het leek mij het ideale moment. Nog steeds investeren we onze winst in het bedrijf om te kunnen blijven groeien.

Wat heb je in die tien jaar geleerd?

Bij het ontwerpen vertrek ik steeds vanuit het technische, een logische keuze vanuit mijn achtergrond. Een goede montage en gemakkelijke plaatsing zijn belangrijk. Duurzaamheid blijft een belangrijk aspect. Koper, messing en Pyrex zijn materialen die niet vergaan. Veel producenten zijn overgestapt naar het gebruik van aluminium, die nu produceren in China of andere Aziatische landen. Al onze toeleveranciers zijn Europees. Eerlijkheid is belangrijk voor consumenten. We trekken duurzaamheid ook door naar verpakkingen en drukwerk. Alles is handgemaakt en lakken of verven gebruiken we niet. De kleur van de armaturen wordt bekomen door het ambachtelijk bewerken van messing met een oxiderende laag. We gebruiken kunststoffen enkel wanneer de wetgever dit voorschrijft. We hebben trouwens net met een klant een duurzaamheidscharter ondertekend. Vorig jaar hebben we slechts één retour gehad, waarschijnlijk te wijten aan een verkeerde plaatsing. Dat zegt veel over de kwaliteit van onze producten.

Wat verwacht je van Maison&Objet?

Momenteel is onze export te verwaarlozen. We hebben wel al enkele projecten gehad in Frankrijk en Nederland. Onze producten werden gepresenteerd in een winkel in Luxemburg. Voorlopig mikken we op een heel divers publiek, zowel de projectmarkt als retail zijn welkom. We zijn klaar voor Maison&Objet. We hebben een nieuwe catalogus en ons online platform is volledig verfijnd. Alle producten zijn leverbaar, met een stock van drie maanden.

5. Stan Editions, Stan Verstraete

Stan Editions, opgericht door Stan Verstraete, is een jong designmerk dat verfrissende producten ontwikkelt, al dan niet in samenwerking met andere ontwerpers en creatievelingen. Het eerste product, Candl Stacks, is het resultaat van de zoektocht naar een nieuwe manier om kaarsen te gebruiken. Geïnspireerd door het toenemende aanbod van ‘sculpted candles’, ontwikkelde Stan Editions tijdens de eerste lockdown een kaarsensculptuur: een toren van kaarsen die kan worden gestapeld, uiteengehaald en op eindeloos veel manieren terug opnieuw kan worden opgebouwd.

Candle Stacks, Stan Editions

Candle Stacks, Stan Editions

Stan Editions vind je in heel wat winkels in België en ook enkele in het buitenland. In welke markten zie je groei?

Graag zouden we onze entree maken op de Duitse en Nederlandse markt. Japan is ook een doel. We verdelen onze producten momenten in de VS, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. We zien onze producten vooral in designwinkels, concept stores en museumshops. Alles wordt momenteel ook op verkoopplatformen aangeboden. Maar de diverse producten zien we in de toekomst ook in heel diverse winkels aangeboden worden.

Hoe kwam je eerste product tot stand?

Van opleiding ben ik handelsingenieur, ik ben afgestudeerd aan Solvay in Brussel. Ik zie mezelf dan ook eerder als ondernemer dan designer. Met ons eerste product wil ik aantonen dat ik weet hoe producten vermarkt moeten worden. Stan Editions is tot stand gekomen in samenwerking met mijn moeder Isabelle Vermast. Zij is de creatieve kracht achter communicatiebureau Canjotto, dat actief is in design, mode en de culturele sector. Ze heeft oog voor kleur en vorm en weet dit te matchen met het commerciële luik. Ze helpt me ook met de communicatie.

Zijn er al plannen voor volgende producten?

We gaan nu een nieuw product lanceren in keramiek. Het is een samenwerking met een kunstenaar en een fabrikant in Portugal. Een ander project is een lamp, waarbij we enkel gaan optreden als verdeler. Het samenwerken met jonge ontwerpers inspireert, we vullen elkaar aan. Ik denk graag na met designers. Maar ik verkoop ook heel graag.


Bezoek je Maison&Objet? Kom dan zeker eens langs op de stand van Belgium is Design! Je vindt ons in hall 7 - Signatures / stand A40-B39.