Wat is quality content? Hoe verbeter je je eigen content zonder daar al te grote budgetten tegenaan te moeten gooien? De uitdaging om inspirerende en interessante content te brengen én daarmee te scoren is groot. Tijdens dit webinar ontdek je waar het vaak misloopt en hoe het beter kan. Koen Denolf van contentmarketingbureau The Fat Lady deelt zijn tips en geeft voorbeelden waar je zelf mee aan de slag kan. 

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Koen Denolf is managing partner bij contentmarketingbureau The Fat Lady. Hij is bezig aan een nieuw boek over content marketing.

1. Intro

Content marketing bestaat als strategie al heel lang, maar is de voorbije jaren toch sterk veranderd. Er wordt vandaag meer content dan ooit gemaakt, dus er is heel veel concurrentie. Dit webinar is een pleidooi om mensen hun tijd niet te verspillen en ervoor te zorgen dat ze iets hebben aan je content. Gaan mensen het betreuren als je ermee stopt? Zo neen, verbeter dan je content. 

Content marketing: intro

Hoe weet je wat goede content is?

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Koen gebruikt het acroniem BRACES als check om te weten of je content goed genoeg is. Hoe meer Brave, Researched, Astute, Credible, Educational en Skimmable je inhoud is, hoe liever. Want je wil waarde brengen, en dat staat niet gelijk aan ‘voortdurend over jezelf praten’. Communiceer liever over je publiek, op die manier kan zelfs een bank heel interessante content maken. 

Content marketing: goede content

Bouw een eigen publiek op

Om succes te boeken met content marketing, helpt het om een eigen database en een kanaal op te bouwen waarmee je je doelgroep kan bereiken. Doe dit liefst op een eigen platform, bijvoorbeeld je website of nieuwsbrief, want bij externe kanalen zoals sociale media is je (niet-betalend) bereik ontstellend laag. Dat opgebouwde publiek kan je dan ook gaan betrekken in je content, want de meest waardevolle content komt van je klanten zelf. Dit kan bijvoorbeeld via reviews, maar ‘user generated content’ kan ook creatiever getriggerd worden. 

Content marketing: eigen publiek

Een marathon, geen sprint

Denk en werk op lange termijn, ook al wil je resultaten op korte termijn. Om succesvol te zijn moet je nu eenmaal een relatie opbouwen met je publiek. Dit kan door een programma op te stellen op maat van je niche, in een herkenbare stijl. Er zijn tal van voorbeelden van merken die een goed idee verwaarlozen door niet vol te houden, en gelukkig ook omgekeerd. 

Content marketing: een marathon, geen sprint

Waar haal je inspiratie?

Op zoek gaan naar invalshoeken is vaak een grote uitdaging. Een interessante optie is om in te spelen op hangende verhalen. Koen overloopt enkele voorbeelden, soms uit onverwachte hoek. Een andere optie is om te focussen op één aspect en/of één medium, en dit dan obsessief goed te doen, en zeker beter of anders dan de rest in je sector. Zo kan je het verschil maken. Ook persoonlijke communicatie, de geplogenheden van het platform volgen en veel experimenteren zijn succesrecepten. 

Content marketing: inspiratie

Denk als een uitgever

Content marketing kost tijd, en dus ook geld. Plan daarom goed, zodat je voldoende tijd kan voorzien én nuttig kan besteden. Meten is ook hier weten.

Content marketing: denk als een uitgever

Q&A

In de vragenronde kwamen nog een aantal interessante vragen aan bod: Hoe start je hier mee? Wat is het beste tijdstip om te posten? Kan je contentcreatie spreiden over een organisatie, of gebeurt dit toch best door één persoon? Hoe stel ik een contentkalender op? En hoe werkt content marketing samen met SEO? Bij die laatste vraag legt Koen het verhelderende verschil uit tussenhygiene content, hub content en hero content.

Content marketing: Q&A