In de reeks 'Hoe gaat het met...?' laten we telkens iemand uit de design- of modesector aan het woord die een vraag over verleden, heden en toekomst beantwoordt. Vandaag: grafisch ontwerper Sara De Bondt.

"Het vak grafisch ontwerp gaat steeds sneller. Vroeger duurde een boek maken een half jaar, nu een paar weken"

Sara De Bondt is grafisch ontwerper. Ze publiceert, onderzoekt en doceert. Haar werk is typografisch en inhoudelijk gedreven. Ze werkt vaak samen met kunstenaars en stelde diverse tentoonstellingen samen. Ze woonde dertien jaar in Londen en keerde in 2015 terug naar België.

Sara De Bondt

Sara De Bondt

1. Wat is je mooiste verwezenlijking uit je professionele verleden?

Mijn carrière is een aaneenschakeling van toevalligheden. De keuze om in 2002 in Londen te gaan werken heeft waarschijnlijk het grootste effect gehad. Ik ben op de Eurostar gestapt met slechts één koffer en na dertien jaar teruggekeerd met een volle vrachtwagen.

Het oprichten van de uitgeverij Occasional Papers met Antony Hudek in 2009 was een keerpunt, omdat er hierdoor een heel ander luik van mijn praktijk is geopend, waar ik vandaag nog steeds heel veel inspiratie uit put. Sindsdien hebben we een 35-tal boeken gepubliceerd. In 2022 hebben we mijn publicatie Off the Grid: Histories of Belgian graphic design uitgebracht, over de geschiedenis van Belgisch grafisch ontwerp. Ik raad studenten steeds aan een structuur te maken die je toelaat om je eigen opdrachtgever te worden.

De tentoonstellingsgrafiek voor Radical Nature: Art and Architecture for a Changing Planet, 1969-2009 in de Barbican in Londen heeft een blijvend effect gehad omdat dit de eerste keer was dat ik op zoek ben gegaan naar de ecologische voetafdruk van grafisch ontwerp. Dat is iets dat steeds in mijn achterhoofd zit tijdens het ontwerpen. 

Off the Grid, boek

Off the Grid, boek

Off the Grid, expo

Off the Grid, expo

Voor de identiteit van de kunstbeurs Artissma 18 in Turijn hebben we voor het eerst met datavisualisatie gewerkt. Ik hou van het idee dat grafisch ontwerp ook inhoudelijk kan bijdragen aan de communicatie. Voor elk onderdeel van de huisstijl maakten we een andere statistiek: van informatie over de pers en communicatie tot het gender van deelnemende kunstenaars.

Tijdens de coronapandemie heb ik voor de Wellcome Collection in Londen aan In Plain Sight gewerkt, een tentoonstelling over kijken en zien. Hiervoor hebben we intens samengewerkt met blinden en slechtzienden om de belevenis zo toegankelijk mogelijk te maken, voorbij alleen kijken, met ook andere zintuigen zoals horen, voelen en ruiken. Ik zal nooit meer op dezelfde manier omgaan met tentoonstellingsgrafiek.

Radical Nature

Radical Nature

2. Hoe gaat het momenteel met jou op professioneel vlak?

Er staan een boel leuke opdrachten op de planning. Samen met Aslı Çiçek werk ik aan twee tentoonstellingen en catalogi voor ‘Europalia: Georgië’ die in oktober openen in Bozar en in het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis in Brussel. Verder ben ik bezig aan een nieuwe website voor het kunstencentrum The Showroom in Londen, een catalogus voor kunstenaar Gabriel Kuri in Museo Jumex in Mexico, een affiche voor de nieuwe film van kunstenaar Meggy Rustamova en de huisstijl van Triënnale Brugge 2024.

Occasional Papers bereidt drie boeken voor, waaronder eentje met de bekende Britse designcriticus Rick Poynor. Dit najaar hoop ik ook mijn doctoraat aan het KASK & Conservatorium / Universiteit Gent in te dienen. Bezig zijn met onderzoek was ontzettend verrijkend, maar het is tijd om af te ronden zodat er ruimte komt voor nieuwe projecten.

Artissima

Artissima

3. Waar wil jij staan binnen vijf à tien jaar?

Ik ben nooit een grote planner geweest. Voorlopig is mijn ambitie het neerleggen van mijn doctoraat. Daarna zien we wel. Het zou fijn zijn om een langdurige relatie met een nieuwe klant uit te bouwen of nog eens een tentoonstelling zoals Off the Grid in Design Museum Gent te mogen samenstellen. Het vak grafisch ontwerp gaat steeds sneller. Vroeger duurde een boek maken een half jaar, nu een paar weken. Ik weet niet welke impact artificiële intelligentie zal hebben, maar een bot mag alvalst de tekstcorrecties voor me komen uitvoeren (lacht).

In Plain Sight

In Plain Sight