België telt bijzonder veel steengoede ontwerpers en vernieuwende designmerken. En ze maken fascinerende meubel- en interieurstukken, maar ook brillen, juwelen, serviesgoed, wandtapijten,... Zestien ontwerpers, collectieven en merken staan te trappelen om tijdens Design September hun nieuwste werk te tonen in Brusselse vitrines. Met het #ikkoopbelgisch-parcours biedt Flanders DC een gratis tentoonstelling in de Dansaertwijk aan. Doorheen het parcours ontdek je niet alleen nieuwe designstukken, maar je leert ook winkels, galerijen en horecazaken kennen die geloven in Belgisch design, ondernemerschap en authenticiteit. We zetten enkele van de deelnemers in de schijnwerpers.

Tania De Bruycker bij Seymour Kassel Records

Tania De Bruycker vormt samen met haar partner Erwin Clauws het ontwerpersduo MdSt. Tania en Erwin draaien al heel wat jaren mee in de designwereld. Nadat ze een opleiding binnenhuisarchitectuur en beeldhouwkunst volgde, startte Tania eind jaren 80 als designer en interieurarchitect. Van 1997 tot 2009 runde ze het Centrum Goed Werk, een galerie voor toegepaste kunst, vooral gericht op keramiek en glas. Daarnaast was ze actief als journaliste en curator. Sinds een aantal jaar werkt ze onder het label MdSt en creëert ze voornamelijk houten objecten, vaak gebaseerd op een strenge, lineaire en grafische beeldtaal.

Tania De Bruycker,

ontwerper

Daarnaast maakte MdSt de jongste jaren vooral sculpturale voorwerpen met een gebruiksfunctie, als een persoonlijke reflectie over ethisch wonen en leven vandaag. Met een uitgepuurde sobere lijnvoering worden ogenschijnlijk eenvoudige beelden toonbeelden van beklijvende ruimtelijkheid. De vormgeving met haar intrigerende en eerlijke ruwheid vertaalt de snelheid en de onrust van onze samenleving om ze vervolgens om te buigen tot een nieuwsoortig classicisme, met een uitstraling van rust en contemplatie.

Op Design September toont MdSt geen ruw artistiek werk, maar heel functionele bijzettafels. Bijzettafels die er uitzien als bijzettafels. De twee houttinten worden hier opgezocht om lichtheid, asymmetrie en beweeglijkheid te evoceren. Net als het ledlampenduo Ourobouros of de liggende lamp Icoon behoort het tafeltje Re tot de grafische serie. 

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

RE, MdSt

Het tafeltje RE is een zeer dynamisch ontwerp door het gebruik van twee verschillende houtsoorten. Twee zijkanten zijn 47 graden naar binnen afgezaagd, de andere twee 47 graden naar buiten. Het is ook de bedoeling om dit ontwerp uit te voeren in een grotere versie als eettafel, waarbij het blad in notelaar zal contrasteren met koperkleurige grove poten. Daarmee zal MdST voor het eerst een symbiose op de markt brengen van de twee ontwerprichtingen die ze volop hanteert.

RE, MdSt

RE, MdSt

RE, MdSt

Gaat MdSt industriëler ontwerpen? Nee, het handmatige karakter blijft nadrukkelijk aanwezig en vormt vaak de inspiratiebron voor het vloeiendere werk dat industrieel kan vervaardigd worden. Het hanteren van slechts één soort 'stijl' of 'expressiemethodiek' is volgens MdSt trouwens heel vaak een gevolg van de marktvraag, van een economisch model. Daarom maken Tania en Erwin zowel meubels die door bedrijven kunnen vervaardigd worden, als unica en werken in kleine oplage waarvan er een aantal in Parijs en Megève bij Galerie Armel Soyer getoond worden.

MdSt heeft nog steeds een zestigtal andere ontwerpen in haar schuif liggen. Veel van haar creativiteit krijgt ook een bestemming in hun Franse vakantiewoning, dat een Gesammtkunstwerk moet worden, een samengaan van verschillende bouw- en meubelstijlen. Een samenhang van strak, volgens de gulden snede, grafisch, ambachtelijk en sculpturaal. Functioneel en artistiek. Dat is het wezenlijk karakter van MdSt.


Delphine Bekaert bij PJ Mares

Delphine Bekaert had van jongsaf een passie voor tafelen. Ze schuimde brocantemarkten en vintagewinkels af op zoek naar leuke spullen. Na negen jaar samen met Jan Hoet Jr de Hoet Bekaert Gallery in Gent gerund te hebben, besloot ze het over een andere boeg te gooien. Ze trok zich terug in Puglia, in de laars van Italië.

Delphine Bekaert,

ontwerper

Daar begon Delphine zelf haar keramiek te maken, zonder enige opleiding, op een korte cursus met enkele vriendinnen na. Ze kocht een kleine oven en ging aan de slag. De eerste 50 stuks waren voor de vuilbak, maar daaruit leerde ze wel. Zonder opleiding voelt ze zich veel vrijer, alles leerde ze door zelf te experimenteren. Ze kneedt haar objecten in de klei en de pigmenten maakt ze ook zelf. Intussen leidde ze zelf twee vrouwen uit het dorp op die haar ‘s ochtends helpen in het atelier.

DELFIN

DELFIN

Haar label DELFIN wordt gekenmerkt door minimale vormen met een perfecte imperfectie. Dat maakt alles ook zo uniek. De witte klei dient niet alleen als canvas voor de vrolijke zomerse kleuren: grijs, roze en geel, maar ook voor het eten dat geserveerd wordt. Ze vindt het fijn dat ook mensen uit de keramiekwereld haar complimenten geven. Ze beschouwt zichzelf niet als een kunstenaar, maar een ontwerper van tafelgerei. Functionaliteit is belangrijk. De serviezen moeten stapelbaar zijn, in de vaatwas kunnen,… Het is zeker geen kunst, al kreeg ze ooit wel dit compliment. Een vergelijking met het werk van Walter Swennen, één van haar favoriete kunstenaars.

DELFIN

DELFIN

DELFIN

Haar verkoopsprijzen heeft ze bewust iets hoger gezet, het is immers een uniek product. De klant moet bewust kopen en het echt willen. Bovendien werkt ze soms uren aan een schaal, die uiteindelijk ook soms nog eens mislukt. Klanten moet soms twee maanden wachten op hun bestelling. Ze neemt dan ook nooit meer dan twee à drie bestellingen per maand aan. 

De DELFIN-collectie is momenteel enkel via haar persoonlijk te koop. Doordat alles handmade is, heeft ze graag contact met de persoon voor wie ze iets maakt, ook al mikt ze op een internationaal publiek. Via een webshop verkopen vindt ze zo onpersoonlijk. Elk stuk wordt uniek en met de hand gemaakt, waardoor alles kan besproken worden met de klant: maat, vorm en kleur. Elk stuk is anders.


Nathalie Van der Massen bij Stijl Women

Nathalie studeerde grafisch ontwerp maar na een toevallig bezoek aan het Textielmuseum in Tilburg raakte ze begeesterd door textiel. Haar eindwerk had al een link met textiel en een extra masteropleiding textielontwerp aan LUCA Gent was een volgende stap.

Na haar studies kreeg ze een opdracht van het Vlaams Architectuur Instituut voor een onderzoek in het kader van de tentoonstelling Ensembles over architectuur en ambachten. Ze werd uitgenodigd om zich door het archief van Bataille ibens te laten inspireren voor nieuwe ontwerpen. Ook voor dit project werkte ze samen met het Textielmuseum.

Nathalie Van der Massen,

ontwerper

Nathalie interesseert zich vooral in de structuren. Textiel maakt het mogelijk deze door middel van lagen weer te geven. Het zijn 3D-producten op microschaal. Textiel is voor haar geen decoratief element, maar een verrijking van de omgeving: het geeft zachtheid aan de ruimte. De integratie in de ruimte is primordiaal. Architectuur levert voor haar de juiste context voor textiel. Nathalies werk wordt gekarakteriseerd door het gevoel voor natuurlijke materialen. Haar werk is een verkenning van industriële productiemethodes en het potentieel ervan als autonoom, ruimtelijk en akoestisch element in de architectuur en omgeving. Ze staat open voor vormgeving in het algemeen, niet alleen grafisch en textiel.

Nathalie Van der Massen

Nathalie Van der Massen

Nieuwe samenwerkingen met architecten of opdrachten van privé-personen voor integraties in woningen genieten haar voorkeur. Ze lanceert ook een aantal stoffen, gebaseerd op haar project rond Bataille ibens en ook enkele limited editions. De productie gebeurt in België of Europa, wat de basiskwaliteit en duurzaamheid garandeert. Zowel logistiek als naar ontwikkeling geeft dit een groot voordeel. Maar Nathalie staat open voor alles. Ook op het lichaam kan textiel interessant zijn en dat is een evidentere keuze voor een carrière in de textielwereld. Ze volgde trouwens stages bij het Italiaans printbedrijf GdA en Christian Wijnants om deze richting open te houden. 

Tijdens Design September toont Nathalie twee ontwerpen bij Stijl. Fala is een stof gedistilleerd uit het onderzoek naar Bataille-ibens. Dit ontwerp is heel licht en transparant, waardoor de structuur en bindingen erg goed te zien zijn. Fala brengt ze in dialoog met Sverige, een divider of wandtapijt dat werd opgevat als een schilderij. Elk stuk van deze limited edition-reeks heeft een unieke compositie omdat de draden handmatig werden weggeknipt.


Andere deelnemende ontwerpers


Rondleidingen

Op donderdag 13 september organiseren Flanders DC en MAD Brussels twee gratis rondleidingen doorheen het parcours. Een deskundige gids geeft achtergrond bij de ontwerpen en de winkels. De rondleidingen zijn in het Nederlands en het Frans. De eerste rondleiding start om 18 uur, de tweede rondleiding om 19.30 uur. Na de rondleiding zijn de deelnemende locaties open tot 22 uur. De ontwerpers zijn aanwezig bij hun werk. Startpunt van de rondleiding: Stijl, Antoine Dansaertstraat 74, 1000 Brussel. De deelname is gratis, maar inschrijven kan hier.