Axel Van Den Bossche stortte zich na zijn opleiding tot industrieel ingenieur in ’87 op het ondernemerschap. Samen met zijn broer Serge namen ze de bloemisterij van hun moeder over en doopten het Serax, naar hun beide namen. In ‘92 kwam hun neef Frank Lambert het team versterken en 25 jaar na de start trok Serge zich terug uit het bedrijf. Dertig jaar later staat Serax internationaal bekend voor zijn meer dan 4.000 betaalbare designproducten in interieur, eet- en drinkgerei, verlichting en natuurlijk ook bloempotten. Het bedrijf kent een grote groei, zowel door productuitbreiding als door de overname van labels.

CEO Axel Van Den Bossche van Serax © Bart Kiggen

“Dat Serax nu in verschillende sectoren actief is, zijn allemaal toevalligheden die organisch gegroeid zijn. Maar je moet daar als bedrijf wel klaar voor zijn. Eerst en vooral moet je binnen je huidige domein sterk genoeg zijn. Je moet ook je processen op orde hebben, je marketing in een systeem hebben, je after-service moet binnen de 24 uur opgelost zijn. Heel je bedrijf moet vloeiend draaien en eigenlijk moet je zelfs beter zijn dan de anderen. Dan kan je bekijken of je de financiële slagkracht hebt om in nieuwe domeinen actief te zijn.”

“Als ondernemer moet je nieuwe projecten verwezenlijken om je omzet te verhogen en winst te maken, om die dan terug te kunnen investeren in nieuwe projecten.”

Soms gaat het fout, dat is dan pech. Hoe groter je wordt, hoe groter de fouten worden. Maar de impact van die fouten kan je beperken door geen al te grote risico’s te nemen, veel af te toetsen met mensen en veel in vraag te stellen.”

Uit de collectie van Serax © Bart Kiggen

“Wij hebben al een paar fusies en overnames achter de rug en dat zijn steeds samenwerkingen die organisch gegroeid zijn. Vanuit mijn passie voor het vak spreek ik veel met andere labels en designers. Je komt elkaar tegen, je leert elkaar kennen, en als die klik er is, bespreek je de mogelijkheden om samen te werken.”

“Samenwerkingen komen uit een gezamenlijke goesting en passie om dingen te doen.”

“Wij waren op zoek, zij waren bereid om te verkopen. Zo simpel is het. We kopen dan de stock en de productie over en nemen de marketing, het beheer en de verkoop op in ons beheer. Maar het label zelf blijft wel nog als apart merk opereren, en de designers blijven ook actief. Zo behoudt het bedrijf dat we overnemen zijn eigenheid maar kan het onder onze Serax-paraplu sneller groeien.”

“Die mogelijkheden zijn er ook alleen maar als je eigen label stevig op de rails staat. Fusies en overnames zijn investeringen, zowel in tijd als geld. Als je bedrijfsstructuur er is en je bedrijf kan op zichzelf opereren, dan kan je die middelen gaan vrijmaken.”

Muller Van Severen voor Valerie Objects

Muller Van Severen voor Valerie Objects

“Bij een fusie of overname is het wel belangrijk dat je rekening houdt met je imago en perceptie. Daar komt dus ook wel wat denkwerk bij kijken. Ons nieuwe merk ‘Valerie Objects’ is een samenwerking tussen ons en Veerle Wenes van galerie Valerie Traan, en positioneert zich helemaal anders dan Serax. Hiermee focussen we op het hogere segment door te werken met high-end designers. Er zijn maar tien winkels in België die deze producten in hun aanbod opnemen. Dat hoort echt niet thuis binnen het Serax-label.”

“Niet iedereen wil zich associëren met Serax. Daarom hebben we meerdere merken.”

“Maar dat wil niet zeggen dat een overname binnen dezelfde markt niet interessant is. De collecties van ‘Janssen en Co’ en ‘Colect’ passen wel binnen dezelfde markt als Serax en vormen dus een mooie aanvulling op onze eigen collecties. Ze blijven wel als apart label bestaan maar kunnen dankzij ons sneller groeien. We zorgen voor extra expertise, een internationale afzetmarkt, marketing- en productiesteun en meer financiële zekerheid. Voor ons is het een extra toevoeging aan ons assortiment, maar dan onder een ander label. Win-win.”