Jezelf of je onderneming voorstellen op je (nieuwe) website lijkt op het eerst gezicht misschien makkelijk, maar je denkt er toch best grondig over na. Op je website krijgt de bezoeker naast een voorstelling van je werk immers ook een (eerste) indruk van jou als persoon of van je bedrijf. Het is daarnaast een belangrijke pagina die vaak wordt bezocht. Waar hou je best rekening mee als je je about-pagina opmaakt? 

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

1. Zorg dat essentiële informatie aanwezig is

Wat moet een bezoeker snel te weten komen als hij nog niets over jou of jouw bedrijf weet? Potentiële klanten willen weten of ze aan het juiste adres zijn. Volgende zaken moeten zeker aan bod komen: Wie ben je? Wat doe je precies? Voor wie werk je, welke type van klanten is je doelgroep? Wat maakt je onderscheidend of wat typeert je? Naast deze informatieve gegevens zijn ook contactgegevens als e-mail, telefoonnummer en adres (eventueel met openingsuren) belangrijk. Bezoekers willen vaak weten waar je bureau is gevestigd.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Pjotr

2. Beschrijf of toon wie er achter het werk zit

Beschrijf of toon de mens(en) achter het werk. Elke klant wil graag weten met wie hij precies te maken heeft en dus potentieel zou gaan samenwerken. Wat vinden jij of je team belangrijk, waar halen jullie voldoening uit? Maak het persoonlijk. About-pagina's waarin niet naar iemand wordt gerefereerd, komen altijd wat abstract over. Schrijf de tekst ook in een activerende vorm, met een call-to-action erbij. Heb je een uitgebreid team, dan kan je ook een link maken naar een aparte pagina. Idealiter toon je de mensen ook met een profielfoto.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Vector BROSS.

3. Voeg extra achtergrondinformatie toe

Als je hebt aangegeven wie je bent en wat je doet voor wie, dan kan je ook nog een aantal extra zaken toevoegen, zoals studies, opleidingen, klanten, prijzen, persvermeldingen,... Een pluspunt kan ook zijn om klanten die tevreden waren over de afgelopen samenwerkingen, kort te citeren over hun ervaringen met jou. Voeg enkel zaken toe als ze een meerwaarde aantonen, zo niet laat je ze beter achterwege.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Stephanie Specht.

illustratie © Nina Vandeweghe

illustratie © Nina Vandeweghe

4. Integreer een call-to-action

Een call-to-action wil de bezoeker aanzetten een actie te ondernemen, namelijk contact met je opnemen, een offerte op te vragen,.. Zorg dan ook dat dat makkelijk via deze pagina gaat. Je kan hier ook je socialmediakanalen vermelden. Verstuur je regelmatig een nieuwsbrief, dan kan je hen hier ook aansporen om zich in te schrijven.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Made.

5. Structureer de inhoud

Afhankelijk van hoe uitgebreid je jezelf wil presenteren, kies je voor een aangepaste structuur binnen het design van je website. Hou je het liever eerder beknopt, dan kan je in een doorlopende tekst werken. Is de info die je wil plaatsen eerder uitgebreid, deel deze dan op in verschillende blokken. Op die manier krijgen bezoekers heel snel een idee over wat er allemaal te ontdekken valt over jou of je bedrijf.

Een goed voorbeeld vind je op de website van SSNN.

6. Ben je bewust van de eerste indruk

Mensen zijn in eerste instantie op zoek naar heldere informatie. De bezoeker krijgt vaak op deze pagina een eerste indruk van jou of je bedrijf, dus zorg dat het makkelijk leesbaar is in één oogopslag, maar ook dat het hele plaatje klopt en aansluit bij jouw eigen persoonlijkheid en stijl. Mensen gaan op zoek naar merken en bedrijven die aansluiten bij hun persoonlijke waarden en leefwereld. Je positioneert je ook aan de hand van de tone-of-voice: eerder formeel en high-end mik je op grotere klanten, eerder informeel en laagdrempelig spreek je kleinere klanten aan.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Eva Mouton.

7. Zorg dat de pagina steeds up-to-date is

Werk de pagina regelmatig bij wanneer dat nodig is. Niets is zo vervelend als je als potentiële klant of bezoeker merkt dat de pagina niet wordt onderhouden. Zo is het bijvoorbeeld te vermijden dat er medewerkers worden getoond, die er ondertussen niet meer werken. Zorg dus dat de pagina steeds up-to-date is. Dat klinkt wellicht evident, maar in de praktijk lukt dat niet altijd. Plan daarom desnoods regelmatig een moment in om te controleren of alles nog up-to-date is. Deze tip geldt uiteraard voor je volledige site.


Wie ben je als ondernemer, waar sta je voor en waar wil je naartoe? Het zijn geen gemakkelijke vragen om te beantwoorden, maar erover nadenken helpt je om focus te kiezen en keuzes te maken. Ga aan de slag met deze vier werkbladen