Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
4 juni 2018
2 minuten leestijd
Crowdfunding is stevig in opmars in België. Vaak wordt het in de eerste plaats beschouwd als een interessante financieringsvorm, maar het is veel meer dan dat: met een effectieve crowdfundingcampagne lanceer je een uniek momentum voor je project en bouw je een waardevolle community op. Zeker de creatieve sector is bij uitstek een interessante sector om crowdfunding in te zetten.
Tijdens dit webinar laten we Gijsbert Koren aan het woord, hij is mede-oprichter van Douw&Koren, het eerste crowdfunding agency ter wereld. Zijn kantoor begeleidde sinds 2011 meer dan 450 crowdfunding campagnes. Gijsbert vertelt ons hoe crowdfunding werkt en welk stappenplan een succesvolle campagne kan volgen. Vanuit zijn ervaring en concrete voorbeelden geeft hij best practices mee. Je krijgt ook toelichting bij het door zijn agency ontwikkelde 'Crowdfunding Canvas'.
Opmerking: er zijn helaas enkele storingen in het geluid wanneer onze moderator aan het woord is. De spreker Gijsbert Koren is wel goed verstaanbaar.
Wat crowdfunding precies is, weten de meeste mensen intussen wel, maar welke vormen bestaan er en wat kan je er concreet allemaal uithalen? (spoiler: meer dan geld alleen!)
Hoe belangrijk is crowdfunding vandaag als financieringsinstrument? Wat voor een bedragen gaan er in om en welke vormen halen het meeste geld op?
Mode, design, games,… De creatieve sector weekt passie en enthousiasme los en leent zich daarom erg goed om crowdfundingprojecten op te zetten. In onderstaand fragment krijg je een aantal goede, inspirerende voorbeelden.
Hoe betrek je mensen het best bij jouw project? En wat zijn de belangrijkste drivers voor een ‘funder’ om een project te steunen? Hoe speel je daarop in?
Om je campagne vorm te geven, ontwikkelde Douw & Koren het crowdfunding canvas, een overzichtelijk schema dat je helpt om stil te staan bij de belangrijkste pijlers om een campagne op te bouwen. Je kan het Crowdfunding Canvas en aanvullende informatie downloaden.
Bij reward-based crowdfunding is het cruciaal om goed na te denken over je beloningen. In dit fragment deelt Gijsbert zijn ervaring over de aangeraden hoeveelheid rewards, welke bedragen doorgaans goed werken en hoe je rond die beloningen een campagne kan opbouwen in verschillende golven.
Er bestaan intussen ontzettend veel crowdfundingplatformen, zowel nationaal als internationaal. Waarop moet je letten bij de keuze van een geschikt kanaal?
In dit deel komen de vragen van de live deelnemers aan bod, onder andere over de meest geschikte periode om een campagne te lanceren en over de impact van een geslaagde campagne op andere financieringsbronnen.
Cookies opgeslagen