Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
28 maart 2017
2 minuten leestijd
Als consument word je overstelpt met informatie, waardoor je door het bos de bomen niet meer ziet. Het is alleen maar door middel van nieuwe producten, concepten en ervaringen dat je er als merk uit kan springen. Daarnaast is er ook zoiets als kruisbestuiving, en daar zet Nightingale, het experimenteel marketing agency onder leiding van Stijn Nachtergaele, hard op in.
Als merken willen opvallen, denken wij mee als bedrijf. In plaats van continu binnen dezelfde markt te opereren, proberen we linken te leggen tussen verschillende industrieën en disciplines. Zo zijn er heel wat goede concepten binnen food en design, die nog niet worden toegepast in de mode. Die hybride aanpak, waarbij we strategie aan pr, marketing, evenementen en concepten verbinden, is ons handelsmerk geworden. Daarbij proberen we offline media zoveel mogelijk aan online media te koppelen, omdat de twee elkaar versterken.
We focussen op alles wat progressief is. Dit wil zeggen dat we werken met nieuwe merken die toonaangevende producten, concepten, diensten of ideeën de wereld in willen sturen, of meer traditionele merken die willen loskomen van hun oude imago en de experimentele toer willen opgaan. In sommige gevallen doen we een volledige herpositionering van een merk, of we zorgen we voor een kruisbestuiving met als doel mensen te inspireren.
Naast vaste medewerkers hebben we ook freelancers. Groot zijn is niet van belang. Ik wil vooral mijn dromen kunnen realiseren en mijn visie uitbouwen met gelijkgestemden. Het is fijn om in team te werken en te kunnen terugvallen op vaste medewerkers. Alleen zo kun je nog betere dingen maken. Nightingale kent een vrij horizontale structuur, waarbij meerdere personen met een gespecialiseerde kennis aan één project samenwerken. We willen, naast de Benelux, nu ook de rest van Europa verkennen. Daarom hebben we onlangs een kantoor in Berlijn geopend.
Ik had dit zwaar onderschat. Goede mensen vinden en ze zichzelf laten ontwikkelen binnen het bedrijf is mijn grootste uitdaging als zaakvoerder. Alles is constant in beweging en moet voortdurend bijgestuurd worden. Bovendien moet je ook voldoende reizen, nieuwe dingen zien en ervaren, zodat je die beleving ook kan meenemen en vertalen naar je personeel. Wat we op dit moment meer nodig hebben, is structuur, zonder dat het een template wordt. Want naast efficiëntie moet er binnen het bedrijf ook nog voldoende ruimte zijn voor creativiteit.
Net zoals alle ondernemers: van het financiële luik. We hebben onlangs belangrijke beslissingen genomen, met een toename in personeel en oppervlakte als resultaat. Ik bekijk mijn job als een topwedstrijd, waarbij ik op alle onderdelen de maximumscore moet halen. Snel, goedkoop en kwaliteit, dat is wat klanten verwachten. Dit allemaal gemanaged krijgen, mijn personeel gemotiveerd houden en de juiste balans vinden tussen mijn persoonlijk en zakelijk leven, daar lig ik soms wakker van. Mijn medewerkers zeggen vaak: reflecteer, sta stil bij alles wat je hebt bereikt, en geniet. Dat laatste vergeet ik dikwijls. Ons bedrijf zit in een groeifase en ik denk alleen maar aan morgen. Maar als ik stilsta bij vandaag, mag ik best wel trots zijn op de projecten die we realiseren. Vooral als je bedenkt dat ik alles from scratch heb opgebouwd.
Dit interview werd afgenomen naar aanleiding van Antwerp.Works, het festival rond creatief ondernemen dat plaatsvond eind september 2016. Foto's © Bart Kiggen
Cookies opgeslagen