Wat is de modesector?

voor

Bij ondernemen in de mode denk je waarschijnlijk spontaan aan het runnen van een modelabel, maar de sector telt nog tal van andere soorten ondernemingen die elk een onmisbare schakel vormen in het grotere geheel van de modeketen.

    Modebedrijven vallen uiteen in grofweg twee groepen: 

    • modemerken
    • ondersteunende schakels: bedrijven die helpen om de collecties van de merken te realiseren en te vermarkten, zoals fabrikanten, fotografen, pr-agenten, vertegenwoordigers, journalisten, winkeliers,...


    De segmenten

    De modemerken omvatten op hun beurt vier segmenten met elk hun eigen ecosysteem en manier van werken:

    • onafhankelijke ontwerpers (Independent Designer Labels): bijvoorbeeld Dries Van Noten, A.F. Vandevorst, Christian Wijnants, Simple kids, Morobé,…
    • luxemerken en concerns (Luxury Brands & Groups): voornamelijk internationale conglomeraten zoals LVMH, dat merken als Louis Vuitton tot zijn portfolio mag rekenen – weinig tot geen Vlaamse spelers
    • premium of middensegment (Higher Streetwear): met o.a. Vlaamse bedrijven als Essentiel, Rue Blanche, Just in Case, Nathalie Vleeschouwer, Bellerose,…
    • kledingketens (Fashion Retail Chains): voornamelijk internationale ketens, maar ook enkele Vlaamse spelers: JBC, e5 mode, Lola Liza,…

     

    Uitdagingen en tendensen

    Hoewel een modelabel beheren uiteraard iets helemaal anders is dan bijvoorbeeld een (online)winkel runnen, krijgen alle modeondernemingen te maken met dezelfde conventies die de volledige keten sinds jaar en dag typeren, maar ook compliceren. Die conventies staan steeds vaker ter discussie. De sector maakt dan ook een boeiende tijd door, waarin veel ruimte is voor nieuwe concepten en kruisbestuivingen.

     
    Conventies die de modesector typeren...… worden in vraag gesteld.

    Het klassieke seizoenensysteem wordt vaak gehanteerd. Dit wil zeggen dat de wintercollectie in februari/maart en de zomercollectie in september/oktober gepresenteerd worden, om respectievelijk eind juli en september in de winkels te hangen.

    Via social media gaan beelden van modeshows meteen de wereld rond. Een half jaar later hangt alles pas effectief in de winkels, en is de consument ze vaak al beu gezien. Er wordt daarom gezocht naar manieren om presentatie en verkoop dichter bij elkaar te brengen.  

    Collecties moeten voorgefinancierd worden. Modemerken schieten de ontwikkeling en productie van hun collectie dus quasi volledig voor. Dit brengt een groot risico met zich mee voor starters.

    Starters of kleine spelers doen steeds vaker een beroep op crowdfunding om hun collectie te financieren. Ze beperken het risico door pas in productie te gaan als er genoeg interesse is. 
    De macht om merken en collecties te maken of kraken ligt voor een heel groot deel in de handen van aankopers, journalisten en influencers.

    De consument krijgt meer macht. Je hoeft niet bij een belangrijk magazine te werken om je visie op mode te delen: een blog of Instagram-account volstaan. 

    Lees in deze pdf alles over 'Het landschap' in mode.

    Download de pdf

    Events en workshops

    De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.