Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
Crowdfunding is een relatief recent financieringsmodel waarbij je via een onlineplatform geld ophaalt voor je project bij het grote publiek. Waarom mensen je zouden sponsoren? Zij krijgen vaak een primeur of klein bedankje in ruil. Er bestaat ook een vorm van crowdfunding waarbij je ze een deel van de eventuele winst geeft. Het model is al flink ingeburgerd in de sociale sector en in heel wat creatieve disciplines (vooral muziek en film).
Zo pak je dit financieringsmodel aan: je contacteert een crowdfundingplatform met de vraag of ze je project willen aanbieden aan hun bezoekers. Het platform evalueert je voorstel en als het wordt goedgekeurd, verschijnt het in hun overzicht van projecten die op zoek zijn naar geld. Tijdens een vooraf bepaalde tijdsperiode kan al wie je project wil steunen een bedrag storten aan het platform. Je legt vooraf vast hoeveel geld je wil ophalen. Bereik je de vooropgestelde som binnen de deadline, dan is je project geslaagd en zal het platform je geld overmaken. De meeste platformen rekenen wel een percentage en/of bepaalde kosten aan. Klinkt mooi? Dat is het ook, maar onderschat niet hoeveel tijd en moeite het vraagt om je publiek te bereiken met zo’n crowdfundingproject!
Er bestaan vier soorten crowdfunding:
donation-based: het publiek schenkt geld zonder daarvoor iets terug te willen krijgen. Meestal wordt deze vorm van crowdfunding gebruikt voor projecten voor een goed doel en is het publiek gemotiveerd door de sociale of culturele context.
reward-based: het publiek schenkt geld en krijgt een reward of een niet-financiële beloning in ruil, zoals een nieuw gelanceerd product of gesigneerde items. Deze vorm van crowdfunding is de vaakst gehanteerde methode in de creatieve sector omdat het een aantrekkelijke manier is om de interesse voor je aanbod te testen. In zekere zin organiseer je een soort voorverkoop waarmee je de eerste productie kan prefinancieren, waarbij je meteen ook een prima aanleiding creëert om breed te communiceren.
lending-based: het publiek leent geld, maar krijgt dit later terug, samen met een eventuele vooraf bepaalde intrest. Waarom het publiek hiervoor zou tekenen? Er speelt meestal een combinatie van intrinsieke, sociale en financiële motivatie.
equity-based: dit is crowdfunding via aandelen. Het publiek, de investeerders, stoppen geld in je onderneming zonder de belofte op terugbetaling, maar krijgt hiervoor een aantal aandelen. Dit type investeerder handelt vanuit een financiële motivatie. Hij neemt een investeringsrisico, maar als alles goed loopt, zal hij delen in de winst en op termijn genieten van de meerwaarde van de aandelen.
Intussen schieten de crowdfundingplatformen dan ook als paddestoelen uit de grond. Wil je ze allemaal op een rijtje zien? VLAIO biedt een handig overzicht van zowel Belgische als internationale platformen.
Crowdfunding kan een interessante bron van alternatieve financiering zijn. Het vraagt een intensieve campagne om je publiek te bereiken, maar hierdoor kom je wel meteen te weten of je project aanslaat bij het publiek. Ook voor andere investeerders kan je campagne een parameter zijn die hen over de streep trekt. Ten slotte ontpopt zo’n actie zich vaak tot een succesvolle marketingcampagne.
De website van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FMSA) biedt een schat aan informatie over de Belgische wetgeving (zowel voor wie een crowdfundingproject wil opzetten als voor wie geld wil investeren via crowdfunding).
Het Crowdfunding Canvas kan je helpen bij de uitdagingen van het lanceren van een crowdfundingcampagne. Met dit handige schema teken je op één pagina de blauwdruk van je campagne uit. De acht vakken van het canvas helpen je om de acht cruciale beslissingen te maken die onmisbaar zijn voor een succesvolle campagne.
Met onderstaande tutorial leer hoe je het canvas vlot en correct kan gebruiken en ontdek je hoe je een sterke campagne kan opzetten.
Het canvas laat je nadenken over het waarom, hoe en de praktische kant van je campagne.
Als je het canvas ingevuld hebt, zullen de krijtlijnen van je campagne veel duidelijker worden. Maar het werk moet natuurlijk nog beginnen. Beschouw het Crowdfunding Canvas als een levend document, waaraan je blijft spijkeren om ideeën te noteren, maar ook als een leidraad om het overzicht te bewaren.
Lees in deze pdf alles over 'Financiering zoeken' in mode.
Download de pdfHet warm water opnieuw uitvinden heeft geen zin. En je hebt al genoeg andere dingen aan je hoofd. Laat je helpen door onze gebruiksklare documenten.
De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.
Cookies opgeslagen