Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
14 november 2017
2 minuten leestijd
Je eerste betalende klanten zijn een feit: je familie, vrienden en via via. Maar hoe ga je aan de slag als je zelf klanten wil vinden? Flanders DC organiseerde er onlangs een Lab over, met livestreaming. Voor wie het miste: ontdek hier de beste tips van Vincent Schroeven (Hurae), Pieter Lesage (Studio Dott) en Elize Van Laer (True North).
Vincent Schroeven vormt samen met Hannes Coudenys digital creative agency Hurae. Het internet is hun speeltuin. Zij gaan op zoek naar klanten op drie verschillende niveau’s.
Community building is één van de manieren waarop ze zelf actief aan klantenwerving doen. Ze hebben namelijk de Facebookgroep Hurae Shares opgericht, waarop ze content delen die ze zelf interessant vinden:
Daarnaast gaan ze regelmatig proactief naar klanten met ideeën die ze creëren los van een opdracht(gever). “Alle ideeën moeten de deur uit.”
Eigen projecten die ook echt succesvol blijken, vormen voor hen als het ware visitekaartjes. Zo is er Ugly Belgian Houses, een uit de hand gelopen project rond Belgische (flop)architectuur en Like my like, een boek dat Hannes schreef over social media strategieën. Ze zetten deze projecten initieel niet op om nieuwe klanten te werven, wel uit goesting. Het gevolg is wel dat als deze projecten aanslaan en groter worden, ze daardoor nieuwe klanten aantrekken.
Pieter Lesage is oprichter en CEO van Studio Dott, een designbureau dat ondertussen 25 werknemers telt. Ze zijn actief in productontwikkeling, interieur- en service design, branding, strategie en digitale toepassingen.
Voor Pieter zijn er een aantal belangrijke pijlers bij het verkopen van je diensten. Zo moet je voor prospectie echt tijd vrij maken en hoef je zeker niet de laagste prijs te bieden om uiteindelijk de opdracht te krijgen. Daarnaast is vertrouwen winnen superbelangrijk. Bekijk ze hier:
Dé manier om aan die klanten te geraken is netwerken. “Netwerken is niet gelijk aan verkopen. Een project moet je gegund worden.” De do’s en don't’s bij het netwerken volgens Pieter Lesage ontdek je in deze video:
Elize Van Laer is marketing- en salesverantwoordelijke bij True North, een adviesburau dat werkt voor retailbedrijven die hun klanten beter willen begrijpen en daarop inspelen. True Norh realiseert ook onderzoeken binnen de mode-, lifestyle- en interieursector.
Voor True North staat de klant in alle facetten van hun strategie centraal. Er zijn een aantal aandachtspunten die het bedrijf constant in het achterhoofd houdt tijdens het proces van 'een klant binnenhalen'. Ontdek er meer over in deze video:
Wil je nu meteen aan de slag en morgen je eerste potentiële klanten bereiken? Bepaal dan wie ze zijn, vergaar kennis, doe meer dan je kan en geef nooit op.
Daarnaast gaf Elize ook nog mee met welke tools en platforms True North werkt om klantenwerving en -opvolging vlot te laten verlopen. Check ze in dit filmpje:
De integrale presentaties kan je op Youtube bekijken:
Cookies opgeslagen