Met Wright. is het Belgische modelandschap weer een parel rijker. Ontstaan uit het Gentse confectiebedrijf CN Fashion, hanteert het merk een strategie waarbij het product centraal staat. Het anonieme designteam ontwerpt tijdloze, maar sprekende stukken voor de internationale vrouw. Gaetan Goesens, export en brand manager bij Wright. gaf ons een woordje uitleg bij de why's en how's van het piepjonge merk, waarvan de eerste herfst- en wintercollectie sinds augustus 2017 in de winkels ligt.

De keuze voor een eigen label

Al drie generaties lang produceert CN Fashion stukken voor binnen-en buitenlandse merken uit het midden- en hoge segment. Wright., het oud-Engelse woord voor ambachtsman, belichaamt de essentie van het merk omdat het de enorme technische knowhow erachter benadrukt. "Er worden kosten noch moeite gespaard om de ideale match te vinden tussen snit en stof, waardoor we een heel hoge value for money kunnen aanbieden," vertelt Goesens ons. Wright. staat dus echt voor hidden, understated luxe. Dankzij het in handen hebben van de productie heeft het label een erg grote flexibiliteit en een goede band met de leveranciers. Daarmee hebben ze één van de grootste struikelblokken bij het opstarten van een eigen merk overwonnen.

A/W 2017, Wright.

A/W 2017, Wright.

Werken met anonieme designers

"Bij de opstart hebben we bewust gekozen om met mensen te werken die in dezelfde waarden geloven als het merk."

"Nathalie de Nil (oprichtster Wright., nvdr) stelde zorgvuldig een team van experten uit verschillende vakgebieden samen zodat ze complementair kunnen werken. Van het tekenen van elke collectie tot de creatie van campagnes, van merkpositionering tot partnerships met winkeliers, elk lid van de studio brengt zijn of haar expertise naar de tafel. Zo voelen we minder beperkingen waardoor een sterk product naar voren wordt geschoven." Dankzij deze methode ontstaat er wel wat mysterie rond het merk, wat Wright. verwelkomt. Het verhaal van Maison Martin Margiela vinden ze bijvoorbeeld erg aantrekkelijk. "Tegenwoordig concentreren mensen zich jammer genoeg te vaak op de persoon achter een merk in plaats van het product zelf", zegt Goesens. "Het nadeel van een anoniem designteam is natuurlijk dat mensen erg nieuwsgierig zijn, ze willen weten wie de ontwerpen heeft gecreëerd."

Doelgroep

Ondanks de Belgische roots heeft Wright. niet enkel het vrouwelijke publiek als doelgroep. De collecties van Wright. bestaan uit stukken voor de vrouw die uit eender welke hoek van de wereld afkomstig is en zich op een hedendaagse manier wil kleden. Er wordt heel veel gereisd om inspiratie op te doen. Dankzij de tijdloze, holistische en utilitaire insteek bij Wright. is het resultaat een collectie die men jarenlang kan liefhebben. "Het zijn stukken die leven en die kunnen blijven leven," zegt Goesens. "Binnen acht jaar moet het stuk nog altijd relevant zijn en moet de klant het nog steeds graag zien."

A/W 2017, Wright.

A/W 2017, Wright.

Criteria voor verkooppunten

De kwaliteit en persoonlijkheid van het label vertaalt zich in het aantal en de gekozen verkooppunten, onder andere L'héroïne in Brugge, Twiggy in Gent, Pure in Kortrijk en Hiptique in Antwerpen.

"We willen geen overdosis Wright. op de markt en we willen niet op iedere hoek van de straat leven."

"Het voordeel hiervan is dat je een langetermijnsamenwerking met de winkel en vertrouwen met de klant opbouwt. Zowel de klant als de stockist beseft heel goed dat kwaliteit primeert over kwantiteit. Dit is een dubbele win voor ons: het product wordt in een mooie omgeving geplaatst, waar het het best tot zijn recht komt maar we weten ook dat het daar goed zal verkopen. We zoeken echt naar duurzame samenwerkingen." Wright. heeft geen ambitie om een eigen webshop te beginnen, maar de multimerkenwinkels met wie ze samenwerken, zoals bijvoorbeeld Manufactuur en Story To Line, kunnen er wel voor kiezen om de producten online te verkopen. Wel zet Wright. zelf sterk in op social media, voornamelijk op Instagram.

Scope en ambities van Wright.

"Het probleem is dat je snel rond bent als je bovenstaande strategie hanteert in België. Daarom was het de opzet om meteen internationaal te gaan en hebben we het eerste seizoen op Paris Fashion Week getoond", stelt Goesens. Het volgende seizoen wordt in Kopenhagen geshowd. Momenteel zijn Nederland, Duitsland en Scandinavië belangrijke regio's om te veroveren. Ondertussen is het eerste verkooppunt in Duitsland een feit. Ze focussen sterk op grote steden zoals Berlijn, München, Hamburg, Frankfurt en Keulen. Maar ze zijn ook al naar Seoul in Zuid-Korea geweest en kijken ernaar uit om mensen vanuit de hele wereld te kunnen kleden.

Kmo-groeisubsidie

"Ikzelf, Gaetan, ben aangenomen als export en brand manager en projectvormgever. De structuur die het label lanceert, wilde Wright. in de markt zetten en daarom is de kmo-groeisubsidie aangevraagd." De groeisubsidie is een initiatief van de Vlaamse overheid voor kmo's die een strategische groeisprong willen realiseren, zoals het inkopen van advies of het aanwerven van een strategisch medewerker. "Wat betreft het papierwerk en het aanvragen van de subsidie is alles heel vlot en professioneel verlopen. Het speelt waarschijnlijk ook een rol dat er een juist en volledig dossier is voorgelegd geweest. Het beleid is tevreden dat ze iemand konden aannemen die anders misschien te duur zou zijn. De groeisubsidie heeft zeker geholpen bij de lange voorfinanciering die gepaard gaat met het starten van een label. Alle hulp is daarbij welkom."

A/W 2017, Wright.

A/W 2017, Wright.