In deze podcast praten we met Inti Calfat en Dirk Verheye, die het regieduo Norman Bates vormen. Samen maakten ze Into the Night​de allereerste Belgische Netflix-serie, die nu wereldwijd te streamen is. Daarnaast hebben ze veel ervaring in de reclamewereld en met fictie in eigen land, zoals de één-reeks Over Water. Wij hadden met hen een boeiend gesprek over hun inzichten en ervaringen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Dirk Verheye en Inti Calfat Norman Bates

Dirk Verheye en Inti Calfat © Toon Aerts

Into the Night is geschreven en gecreëerd door Jason George en geïnspireerd op de roman The Old Axolotl van Jacek Ducaj. De zesdelige reeks werd geregisseerd door Norman Bates en geproduceerd door Entre Chien et Loup.


Luister hier naar de podcast:



Into the night, de eerste Belgische Netflix-serie! Wat doet dat met jullie?

Dirk: We zijn enorm fier. Voor een platform van meer dan 150 miljoen kijkers werken, dat is echt spannend. De trailer kreeg al gigantisch veel views van kijkers van over de hele wereld. Je merkt dus wel het verschil tussen een mondiale en lokale productie.

Inti: De cast was ook heel divers. We werkten met acteurs uit Italië, Turkije, Frankrijk en ook enkele Belgische acteurs. Dat maakte deze productie heel bijzonder, zo hoorden we elke dag verschillende talen op de set.

Waarover gaat de serie eigenlijk?

Inti: In de reeks duik je in een nieuwe wereld waarin zonnestralen plots dodelijk zijn voor mensen. Om te overleven kaapt een groepje mensen een vliegtuig, om de zon te ontlopen. Je wordt als kijker als het ware meegezogen in het leven van die mensen en hoe zij proberen te overleven.

Into the Night Norman Bates

Into the Night

Into the Night komt uit tijdens de coronacrisis. Welke impact heeft de crisis op jullie job?

Inti: Veel projecten zijn uitgesteld of afgelast. In de filmwereld weet niemand wanneer we terug kunnen opstarten. Momenteel richten we onze energie op de zaken die wel mogelijk zijn zoals voorbereidingen en besprekingen van toekomstige projecten. Bovendien keken we er hard naar uit om de lancering van de serie samen met de acteurs en de crew te vieren tijdens de première. Jammer genoeg is die dus in het water gevallen. We voeren nu alle promotie via digitale weg, interviews gebeuren via calls en online meetings.

Hoe is Netflix eigenlijk bij jullie terechtgekomen?

Inti: Dat is een goeie vraag. Volgens mij heeft de reeks Over Water ons op de kaart gezet en heeft onze ervaring in de reclame de doorslag gegeven. 

Dirk: Ik denk dat Netflix ook op zoek was naar regisseurs die de internationale stijl goed kunnen neerzetten. Bovendien kwamen onze achtergrond en kennis van visuele effecten in reclame van pas. Zo moesten we drie weken lang filmen in een vliegtuig dat nog gebouwd moest worden. Onze technische bagage was daarbij absoluut belangrijk. 

Hoe is Norman Bates ontstaan?

Dirk: We hebben allebei een andere achtergrond, ik heb filmschool gestudeerd terwijl Inti een academische achtergrond heeft. We hebben elkaar ontmoet toen we voor televisie werkten. Ik maakte toen veel commercials terwijl Inti vooral muziekvideo’s maakte. Wat meteen opviel, was dat we beiden hetzelfde doel voor ogen hadden, namelijk film en fictie maken. We waren heel ambitieus en wilden die carrière op een internationaal vlak uitbouwen. Op een bepaald moment werkten we allebei aan dezelfde opdracht. Het klikte meteen en toen kwam het idee om samen te gaan werken.

Inti: Ik herinner me nog dat we ons heel gefrustreerd voelden. Dirk had een passie voor commercials en ik voor muziekvideo’s, maar die opdrachten waren niet voldoende om te kunnen overleven. Daarom hebben we alles op alles gezet om samen te werken.

Inti Calfat en Dirk Verheye Norman Bates

Inti Calfat en Dirk Verheye © Toon Aerts

Hebben jullie elk jullie eigen specialisaties?

We zien elkaar eigenlijk als een tweekoppig monster.

Inti: Wat Dirk kan, moet ik ook kunnen en andersom. Samen proberen we alles voor te bereiden, vervolgens voert de ene de taken uit, de andere gaat dan weer monitoren. Het is eigenlijk een kwestie van controleren en loslaten. Zo moet je soms een stuk van je ego opzij kunnen zetten.

Dirk: Na bijna tien jaar samenwerken voelen we elkaar heel goed aan. Vaak begrijpen we wat de ander wil zeggen, puur via oogcontact.

Inti: Voor mij is het moeilijkste je energie op peil te houden. Zo zijn er projecten die niet doorgaan, andere dan weer wel. Er zijn overwinningen en tegenslagen. Je moet blijven kloppen op allerlei deuren en blijven doorgaan, zelfs als je verschillende keren wordt afgewezen. Je moet ook heel veel balletjes tegelijk in de lucht houden. 

Dirk: Daarom is het net zo goed om er als duo door te gaan. We verdelen onze energie en als er tegenslagen zijn, kunnen we die samen opvangen. 

Gingen jullie in het prille begin op zoek naar opdrachten?

Ons motto? “Werk een beetje harder dan de rest.”

Dirk: Zeker, dat was vroeger het geval, maar is nu nog steeds zo. Dat geldt ook voor regisseurs met een grote naam. We moeten onze contacten onderhouden, nieuwe contacten opzoeken, mensen eraan herinneren dat we bestaan. Bovendien komen er steeds nieuwe spelers bij. Het is heel belangrijk dat je jezelf voortdurend opnieuw uitvindt. Jezelf continu in vraag stellen, is de boodschap.

Hebben jullie het gevoel dat jullie als duo sterker staan?

Inti: Als duo sta je stabieler. Zo kwam er bijvoorbeeld veel bij kijken toen we voor de eerste keer buitenlandse opdrachten kregen. Je moet allerlei zaken regelen: vergaderen, scouten, voorbereiden,… De tijd die je in het buitenland bent, kost geld. Als je alleen bent, kan je je ook eenzaam gaan voelen. Er is bovendien niemand die je pusht om verder te gaan. Voor ons is het fijner om samen zo’n ervaring te beleven.

Jullie werk bestaat vooral uit commerciële opdrachten en fictie. Is die combinatie een bewuste keuze?

Inti: In het begin was dat geen bewuste keuze. We startten in de reclamesector en zijn daar een beetje ingerold. De reclamesector is aangenaam om voor te werken: er zijn veel opdrachten, je verdient goed en de ene opdracht leidt tot de andere. Daardoor verloren we fictie een beetje uit het oog. Gelukkig is fictie toch nog op ons pad gekomen. Reclamevideo’s maken we doelbewust nog steeds, ze zorgen ervoor dat we een frisse mindset blijven behouden en dat we kunnen experimenteren en innoveren. Bovendien zorgt dat werk voor financiële onafhankelijkheid.

Dirk: Daarnaast is het verschil in tijdspanne enorm. Een fictiereeks maken neemt al snel een jaar tijd in beslag, terwijl een reclamespot een maand werk vraagt. Het is ook fijn om tussen de grote producties door even thuis te zijn en te kunnen werken aan kleinere opdrachten. Bovendien neem je ervaringen van commerciële opdrachten mee in fictieprojecten en andersom. Het blijven andere disciplines, maar ze hebben zeker raakvlakken.

Into the Night Norman Bates

Into the Night

Hoe proberen jullie je positie te behouden of te verbeteren?

Dirk: We proberen onszelf steeds opnieuw uit te vinden. Dit doen we door onszelf continu in vraag te stellen. Door dingen anders aan te pakken, door niet in een routine te vervallen.

Er zijn ook heel veel online tools beschikbaar waarmee je als filmmaker nu kan opvallen. Wij werden bijvoorbeeld zelf ooit opgemerkt door een Londense producent op het platform Vimeo. Zo gaat de bal dan aan het rollen, maar dat kan evengoed gebeuren door bijvoorbeeld een prijs te winnen op een kortfilmfestival. 

Nu zijn we bezig aan een paar eigen projecten, wat maakt dat we zelf kunnen bepalen onder welke voorwaarden deze gemaakt worden.   

Hoe verschillend is een internationale productie van een Belgische productie?

Inti: De moeilijkheden zijn uiteindelijk dezelfde. Je probeert je visie door te trekken en te vertalen op alle niveau’s. Als je in het buitenland filmt, komen er wel meer uitdagingen bij kijken. Een vliegtuig dat in een studio is gebouwd realistisch laten overkomen, zoals voor Into the Night, is nooit vanzelfsprekend. Wanneer je werkt met buitenlandse acteurs met een diverse achtergrond, maakt dat het ook wel complexer. 

Het grootste verschil voor ons was de samenwerking met een Amerikaanse showrunner, voor wie het proces heel belangrijk was, wat zorgde voor een heel aangename samenwerking. Netflix gaf ons bovendien heel veel vrijheid en vertrouwen.

We dachten dat Netflix ons continu op de vingers zou kijken, maar het tegendeel was waar.

Dirk: Opvallend was ook hoe belangrijk Netflix de eerste 15 minuten in een serie vindt. In Vlaamse producties dient de eerste aflevering toch vooral om de personages te leren kennen. Netflix zet alle grote middelen in om de kijker tijdens dat eerste kwartier volledig mee te krijgen in het verhaal. Daar hebben we ook bij Into the Night heel veel aandacht aan besteed.

Inti: Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken bij de kijkers. Als het hen niet boeit, dan zappen mensen gewoon weg. 

Dirk: Door de komst van onder meer Netflix zien we dat de lengte van series meer is gaan fluctueren. Netflix is niet gebonden is aan adverteerders waardoor cliffhangers voor een reclameblok niet nodig zijn. De enige cliffhanger bevindt zich op het einde van de aflevering. 

Inti: Door het online aanbod is het lineair kijken bovendien volledig achterhaald. 

Dirk: Jongeren kijken nu waar en wanneer ze willen. Op de bus, tijdens een lunchpauze,… Daarom is het meer dan ooit belangrijk om iedereen mee te krijgen in je verhaal. Begrijp me niet verkeerd, een serie moet natuurlijk geen no-brainer worden.

Hebben jullie nog tips voor beginnende regisseurs?

Dirk: Ik heb twee gouden tips: neem risico’s en houd vol. Wij zijn bijvoorbeeld gestopt met onze daily job om onze droom achterna te gaan. Vervolgens zijn we door een aantal moeilijke fases gegaan die noodzakelijk waren om te staan waar we nu staan.

Inti: Werk hard en onthoud dat niemand op jou staat te wachten. Kijk waar er gaten zijn en tracht deze op te vullen met iets dat bij jou past. Stel daarnaast jezelf voldoende in vraag.


Meer weten over het werk van Norman Bates? Neem een kijkje op normanbates.tv


Beluister de podcasts van Flanders DC

Je kan deze podcast beluisteren via Apple PodcastsSpotifySoundcloud of via jouw favoriete podcastapp. 

Wil je geen enkele 'Flanders DC'-podcast missen? Abonneer je dan gratis. 

 

 

 

Het overzicht van onze podcasts vind je ook hier op onze website.