Zeventien jaar geleden richtte Yoeri Severy als student zijn eigen bedrijf op. Ondertussen groeide Yappa uit tot een team van 28 'Yappanezen' die digitale oplossingen bedenken, bouwen en boosten voor kmo's met een groeimindset. In deze video vertelt Yoeri hoe Yappa omgaat met haar personeel en welke impact dat zowel in het bedrijf als naar klanten toe heeft. 

Wil je meer artikels ontvangen? Schrijf je nu in op onze nieuwsbrief!

Bekijk de video hier: 

Yoeri Severy

Beluister hier de audioversie:



"Ik heb Yappa als student opgericht, de groei van het bedrijf verliep daardoor heel organisch. Pas in 2015 is er een omslag gekomen en zijn we beginnen nadenken over een groeisprong. Vanaf het moment dat je die ambitie hebt uitgesproken, begin je daarnaar te leven en plannen te smeden. Ons doel is om tegen 2020 de omzet te verdrievoudigen en het aantal werknemers te verdubbelen."

"Voor ons is transparantie heel belangrijk. Ons motto luidt: 'We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen'. Dat geldt zowel voor onze klanten als voor Yappa intern. De medewerkers van Yappa hoeven niet de beste vrienden te zijn, maar moeten wel goed weten hoe ze best met elkaar samenwerken. We hebben daar verschillende tools voor. Met Insights Discovery maak je elkaar duidelijk wat je persoonlijke voorkeursstijlen zijn, hoe je zelf graag wil dat mensen communiceren en hoe je zelf graag communiceert. Het gebruik van zo’n tool bevordert de samenwerking."

"Ik ben CEO, dat staat voor Chief Enabler Officer. Mijn voornaamste rol in de organisatie is om mensen te helpen groeien. Als we mensen helpen groeien in hun talenten en in hun ontwikkeling, dan zal de klant daar ook mee van profiteren. Doorheen de jaren heb ik geleerd dat je niet enkel mensen met hetzelfde persoonlijkheidstype mag aanwerven, al ben je daar initieel misschien toe geneigd. Het is belangrijk om hierin een goede balans te vinden."

Yappa

"Als er iemand net aangeworven is, dan krijgt hij of zij in de weken voor de eerste werkdag mails met meer informatie over de Yappacultuur, over onze gewoontes en meetings, maar ook over hoe je broodjes bestelt. Iemand die hier dus op zijn eerste dag toekomt, kent het bedrijf al een beetje. Elke nieuwe werknemer krijgt ook een peter toegewezen én krijgt een bingokaart met begrippen waarmee hij/zij te maken krijgt binnen Yappa. Wanneer je bingokaart vol is, ben je een volwaardige ‘Yappanees’."

"Om op de hoogte te blijven van hoe onze werknemers zich voelen op het werk, sturen we een tweewekelijkse enquête. De manier waarop we met onze medewerkers omgaan, heeft ervoor gezorgd dat we de groei van het bedrijf makkelijk hebben kunnen verteren de afgelopen jaren. Zelfs tijdens het proces van verandering hebben we voor de juiste mindset gezorgd. En dat heeft ons sneller richting de groei van het bedrijf geholpen."

"Mijn advies voor andere bedrijven: ga aan de slag met je missie en waarden. Als ondernemer of medewerker zijn die vaak duidelijk, maar niet uitgesproken. Hoe explicieter je deze maakt, hoe makkelijker het is om ze uit te dragen, zodat iedereen over exact hetzelfde spreekt."



Deze video werd geproduceerd door De Machine.

Het audioverhaal kan je beluisteren op het Flanders DC-podcastkanaal.