Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
2 juli 2018
4 minuten leestijd
De zomer is het ideale moment om bij te lezen. Uiteraard kan je dan in ons magazine terecht, maar wij vroegen een aantal ondernemers uit de creatieve sector ook om hun favoriete boek. Van een journalist tot een boekdesigner en een uitgever: allemaal mensen die bezig zijn met verhalen schrijven, vormgeven en verkopen.
“Ik kocht Hunger van Roxane Gay vlak nadat het uitkwam vorige zomer. Roxane Gay is een Amerikaanse schrijfster, journaliste, columniste en — bovenal — feministe. Ik volgde haar online artikels al een tijdje en ben fan van haar schrijfstijl en inzichten. Ik had nooit erg gelet op hoe ze eruitziet. Toen bleek dat ze met Hunger een autobiografisch boek had geschreven waarin ze de oorzaken en gevolgen van haar zwaarlijvigheid met de wereld deelt, was ik meteen geprikkeld. Het lijkt me een enorm moeilijk onderwerp om zo open en eerlijk over te zijn. Ik heb zelf geen problemen met mijn gewicht en eigenlijk ook nooit echt gehad. Maar ik probeer mogelijke 'blinde vlekken' die ik heb, aan te pakken door te lezen en bij te leren. En wat heb ik veel van dit boek geleerd! Ik ben mezelf en mijn eigen vooroordelen een paar keer tegengekomen. Ik heb naar de wereld gekeken door de ogen van iemand die letterlijk haar pijn meesleurt overal waar ze gaat. Het boek is een eye-opener, een mokerslag, én schitterend geschreven.”
"Doorheen de jaren ben ik als boekontwerper steeds meer overtuigd geraakt van de objectwaarde van een boek. Een boek kan een pièce unique zijn door zijn architectuur, keuze van formaat en bindwijze, materialiteit, tactiliteit en de manier waarop informatie wordt verwerkt en gebundeld. Een mooi voorbeeld hiervan is de Neubau Forst Catalogue, Urban Tree Collection for the Modern Architect & Designer van Lars Müller Publishers. Dit boek archiveert in 432 pagina’s honderden gedetailleerde silhouetten en digitale detourages van bomen, die weggehaald zijn uit hun Berlijnse context. De bomen zijn uitzonderlijk mooi en eigenzinnig geschikt in de bladspiegel en opgenomen in een index. De typografie is actueel, krachtig en informatief. De softcover is bekleefd met linnen met daarin een blinddruk van de titel gestanst. Doorheen de tijd rafelt het linnen uit aan de snee; dat bezorgt het boek een mooie, organische en kwetsbare patine. Zoals een goede designklassiekerzetel ook moet ‘doorgezeten’ zijn vooraleer hij echt tot zijn recht komt. Een must in de bibliotheek van elke boekfetisjist."
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
"Aan een uitgever vragen welk zijn favoriete boek is, is zoals aan een ouder vragen welk kind hij of zij verkiest. Een koekoeksjong op het lijstje zetten is dan al helemaal kindermoord. Uit eigen stal is Nomad van de Nederlandse fotograaf Jeroen Toirkens voor mij het bijna perfecte fotografieboek. Esthetisch, doorleefd, gedocumenteerd, geen één-nachtsijs. Maar misschien niet ideaal voor vakantie en helaas uitverkocht! Daarom raad ik graag iets anders aan, iets licht verteerbaar. Ik ben iemand die streeft naar verandering, ik geloof niet in stilstaan, in herhaling. Panta Rhei. Vandaar dat ik kies voor Whatever you think, think the opposite. Een klein boekje van Paul Arden vol anekdotes en oneliners die je heel even uit je lood slaan, maar je sterken in de overtuiging dat ‘anders’ ook ‘beter’ kan zijn. Het start met het wereldrecord van Dick Fosbury en zijn ‘Fosbury Flop’. De Steve Jobs van het hoogspringen dus. Misschien is dit boekje wel dat duwtje dat sommige mensen nodig hebben om hun ‘sprong’ te wagen."
"Als je professioneel en privé omringd wordt door duizenden kunst- en architectuurboeken, is het niet gemakkelijk om er één uit te pikken. Dus zocht ik naar een bijzonder boek, een publicatie die me nauw aan het hart ligt. Sheila Hicks: Weaving as Metaphor vormgegeven door de Nederlandse grafisch ontwerpster Irma Boom is voor mij zo’n boek waarbij er een onwezenlijk perfecte symbiose van vorm en inhoud tot stand kwam. Het is een wit boek met harde kaft, de kartelige bladsnee rondom doet denken aan de structuur van witte geweven dweilen, of aan een wit gekaleide baksteen. Binnenin onder meer een tekst van Arthur Danto en dan per pagina de afbeelding van een weefsel van Sheila Hicks. Achteraan werden alle werken nog eens opgesomd in postzegelformaat. Het boek maakt de verbinding tussen twee onconventionele en gedreven persoonlijkheden, waar ik veel bewondering voor heb. Deze publicatie werd een tactiel, poëtisch maar ook industrieel boeksculptuur dat in 2007 op de Leipzig Book Fair tot het mooiste boek van de wereld werd gekozen."
“Het boek The World of Apartamento: ten years of everyday life interiors is nog niet uit, maar ik vind het nu al fantastisch. Iedereen die Apartamento Magazine niet kent, moet dit boek in huis halen. Het viert de tiende verjaardag van het tijdschrift en bevat de beste en meest inspirerende verhalen van het afgelopen decennium. De impact van Apartamento Magazine op mijn kennis en smaak binnen de creatieve sector kan moeilijk overschat worden. Door Apartamento kwam ik voor het eerst in contact met Tauba Auerbach, Omar Souleyman, Trix en Robert Haussman, Esther Mahlangu, Jim Walrod, Nathalie Du Pasquier, Peter Shire, Jack Pierson, Alec Roth en Raymond Pettibon: stuk voor stuk kunstenaars, fotografen, designers of andere creatieven die ik tot op de dag van vandaag erg bewonder en die mij inspireren. Het formaat, de ingetogen schoonheid, de foutloze schrijfstijl, de nonchalante coolness, de verrassende interviews, de nieuwe inzichten en de onvergelijkbare humor maken dit magazine — en dus ongetwijfeld ook het boek — onweerstaanbaar.”
Cookies opgeslagen