Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
23 maart 2020
12 minuten leestijd
Creativiteit redt de wereld. Omwille van de coronacrisis worden projecten, opdrachten en evenementen afgeblazen, maar de creatieve sector blijft niet bij de pakken zitten. Er duiken allerlei initiatieven en acties op, die het de komende weken aangenamer moeten maken, maar ook steun en hulp bieden aan de problemen die zich nu en binnenkort zullen voordoen. Heb jij naar aanleiding van de coronacrisis een initiatief of actie in, door, voor of over de creatieve sector op poten gezet, of zag je zelf een oproep passeren? Laat het weten via dit formulier, we berichten er dagelijks over op deze pagina en via social media, of geven ze door aan de relevante instanties.
Lees ook onze andere artikels naar aanleiding van de coronacrisis:
Na de open brief van verschillende CEO's van bedrijven die oproepen om lokaal te kopen, volgt nog een brief, deze keer van een aantal kleinere spelers in de modesector. Welke boodschap willen zij meegeven? Lees hun open brief hier en... koop lokaal. #ikkoopbelgisch
Tijdens het weekend van 27 — 29 maart brengt de Belgische startup community de Hack the Crisis-beweging naar België. Vanuit de tech- en start-upwereld werd een publiek platform opgericht om tot concrete oplossingen te komen tijdens een online hackathon 'Hack the Crisis'. Meer info vind je hier. Je kan een uitdaging voorstellen, deelnemen of als mentor of sponsor optreden.
De wekelijkse repetities van meer dan 1.200 muziekverenigingen liggen stil. VLAMO, de Vlaamse Amateurmuziekorganisatie, startte daarom met 'Samen solo met VLAMO', waarbij iedereen kan meezingen, -spelen of -dansen op de muziek van 'We zullen doorgaan!' van Ramses Shaffy. De partijen vind je op hun site. Vervoeg het grootste orkest van Vlaanderen: speel vanuit je voordeur, in je (voor)tuin, vanop je balkon of door je raam, en deel jouw filmpje met VLAMO via de hashtags #muziekvanuitmijnkot en #samensolosamensolidair.
Organisatie Kunstwerkt is benieuwd naar hoe de dagen van creatievelingen en kunstenaars er nu uitzien en vraagt zich af hoe deze vreemde tijd hun werk, ritme en aanpak beïnvloedt. Stuur hen een foto van hoe je atelier er vandaag uitziet of van het werk waar je nu aan bezig bent. Wekelijks zullen ze enkele kunstenaars in beeld brengen via hun online kanalen. De oproep vind je hier.
Open VRT, de community voor jong en digitaal talent, roept op om je creatieve uitlatingen met hen te delen. Wie weet levert het je wat extra zichtbaarheid op, want zij delen het beste artwork met hun netwerk.
Kunstenaarscollectief Zuidpark startte met een reeks op Youtube. Quarantaine TV is een ontdekkingstocht binnen het digitaal 'theater maken'. Er wordt geëxperimenteerd met vlogs en do-it-yourself homevideo’s. Elke avond brengen ze een aflevering, waarbij gebruik gemaakt wordt van het programma Zoom, waarmee je videoconferenties kan organiseren. Volg de afleveringen op Youtube.
Acteur Miki Beddeleem startte een Instagramaccount '@closer.distance': bezoek je vrienden tijdens deze crisis vanop een afstand en deel de foto's online met de hashtags #closerdistance en #socialdistancing.
Ook nog gespot: op de Instagrampagina '@wamoekdoen' verzamelt tv-presentator James Cooke tips om je dagen de komende weken op een leuke manier te vullen. Deel je eigen tips met de hashtag #wamoekdoen.
Productiehuis Caviar heeft haar Instagrampagina voor de komende periode omgedoopt tot 'Caviar Daily'. Ze brengen ons een dagelijkse portie inspiratie en creativiteit.
Ook kunstenaar Arne Quinze draagt zijn steentje bij: hij schenkt een schilderij aan AZ Jan Palfijn in Gent om de hulpverleners te bedanken voor hun werk tijdens deze coronacrisis. Het kleurrijke kunstwerk zal op een veilige manier naar het ziekenhuis gebracht worden. Lees er op zijn website meer over.
Modelabel Arte uit Antwerpen startte een design challenge om creatives en de community uit te dagen. Je kan je ontwerp voor een T-shirt insturen tot zaterdag 28 maart (20u). De twee beste designs worden uitgebracht en worden vergoed met een bon van 500 euro. De winst gaat naar een goed doel, gekozen door de winnaars. Meer info vind je op de Instagrampagina van Arte.
Radiomaakster Ruth Joos startte met het brengen van kortverhalen, gekozen en ingelezen door de mooiste stemmen uit de Vlaamse culturele wereld. Onder meer Jan Decleir, Wim Opbrouck, Joke Devynck, Koen De Bouw en Josse De Pauw brengen een greep uit prachtige kortverhalen. Elke avond om 22u op Radio 1 tijdens Zandman.
Door het coronavirus moest de kunsteducatieorganisatie Das Kunst noodgewongen de edities van de Kunstfabriek in de paasvakantie annuleren. Daarom creëert het das Kunst-team zelf geproduceerde video-workshops waarmee kinderen thuis aan de slag gaan. Op het einde van de week worden alle deelnemers verbonden voor een virtueel toonmoment op sociale media.
De websitebouwers van CCV hielpen om een gratis webshopmodule aan te bieden voor horecazaken. Op die manier kunnen ze op heel korte termijn toch hun gerechten online aanbieden.
Om de webverkoop van retailers in coronatijden extra te ondersteunen, slaan vier nationale regies de handen in elkaar. DPG Media, Var, IP Belgium en RMB bieden elke retailklant de mogelijkheid om na zijn ingeboekte radiospot een gratis eengemaakte 'concept tag-on' van 5 seconden toe te voegen. Meer informatie vind je hier.
Heb je zelf beschermmateriaal (maskers, handschoenen, schorten,...) en wil je dit aanbieden aan zorgverleners die hier nood aan hebben? Ben je een zorgverlener en heb je nood aan beschermmateriaal? Wil je zelf als koerier optreden? Dan probeert het platform Wij helpen mee van de Corona Denktank jou te matchen aan het beschermmateriaal dat hen aangeboden wordt. Deel je actie met de hashtags #wijhelpenmee, #wijhebbennodig en #maskermatch.
Laurens Mariën stelde een kleurboek samen met tekeningen van bijna 100 kunstenaars, van onder meer Willem Boel, Sarah Yu Zeebroek, Leda Devoldere, Broos Stoffels. Je kan je ingekleurde tekening terugsturen naar printathomecolorbook@gmail.com, zodat de kunstenaars ze ook te zien krijgen. Je kan hen steunen door hen te liken en te volgen, zodat je straks hun volgende voorstelling of expo niet hoeft te missen.
Jeugtheater Froefroe biedt bijna al hun voorstellingen online aan. Geef 'froefroe' in via deze link, en je komt terecht in hun archief. Daarnaast brengt theatergezelschap Tg STAN hun herwerkte voorstelling JDX - a publix enemy uit 2015 online, en er volgen nog meer voorstellingen. Danstheatergezelschap Peeping Tom laat je genieten van hun trilogie Le Jardin (2002), Le Salon (2004) en Le Sous Sol (2007). De Brusselse KVS zet dan weer de Odyssee in de schijnwerpers, via een zang op Facebook. De Munt heeft ondertussen ook verschillende producties online gezet. De AB biedt op haar site ook enkele concerten aan. Op de site van Opera Ballet Vlaanderen kan je ook een aantal voorstellingen bekijken. Toneelhuis werd omgedoopt tot Huistoneel. Het Oostends-Brugse kunstencentrum KAAP zal in april verschillende livestreams, in de vorm van concerten en workshops, organiseren. Het performance- en theatercollectief Club Jaecques bracht hun hoorspel Titanic Airlines online. Of dans gewoon zelf je Rosas danst Rosas met de Re:Rosas-tutorial uit 2013.
De lockdown in België treft de distributiesector erg hard. In deze open brief vragen meer dan twintig bedrijven, waaronder heel wat modebedrijven, Belgisch te blijven kopen via webshops.
Een aantal van die winkelketens heeft ook een partnership met online platform Trooper afgesloten. ZEB, JBC, ICI Paris XL, Brantano en Torfs staan tot vijf procent van hun inkomsten af aan verenigingen als je bij hen koopt.
Stadsdichter Seckou van Antwerpen roept iedereen op om samen een bemoedigend stadsgedicht te schrijven om deze moeilijke tijd te overwinnen. Tot 5 april kan iedereen bedenkingen bij elkaar schrijven en versturen naar inzendingen@
In de reclamewereld blijven ze ook niet stilzitten. Een aantal merken hebben hun logo aangepast, met extra ruimte tussen de lettertekens, als sensibilisering rond social distancing. Organisaties en bedrijven in andere sectoren volgden ook. Nieuwe logo's worden gedeeld met de hashtag #socialdistancing.
Telenet besloot om aan scholen of sociale organisaties zoals als OCMW’s, op aanvraag vouchers uit te delen waarmee kanszoekende jongeren die thuis geen internetverbinding hebben, kunnen connecteren op het Telenet Wi-Free signaal.
Omdat solidariteit nooit luid genoeg kan klinken, worden artiesten, zangers, dj’s en muzikanten opgeroepen om zich van hun grootste kant te laten zien op vrijdagavond 20 maart voor Solidarity Sounds.
Benieuwd hoe gelijkgestemde zielen hun marketing de komende tijd inventief gaan inzetten? Of zit je zelf met een specifiek probleem? Schrijf je snel in voor de virtuele rondetafelsessie van Only Humans op 25 maart of op 1 april. De experts luisteren mee en doen je tips aan de (gewassen) hand.
Marketingbureau Marbles heeft het platform 'Wij komen terug' opgezet. Elke handelszaak kan zich erop registreren en kan zijn zaak koppelen aan een waardebonnensysteem. Door burgers aan te sporen om nu al een cadeaubon te kopen, kunnen ze financieel ondersteund worden geven om deze moeilijke periode te overbruggen. Steek lokale zelfstandigen een hart onder de riem met de hashtags #wijkomenterug en #samentegencorona.
Let's Support is een gelijkaardig initiatief. Het werd initieel opgericht voor de horeca, maar breidt haar diensten nu uit naar alle lokale ondernemers en organisaties, dus ook creatieve ondernemers, freelancers en culturele organisaties. Steun dit initiatief met de hashtag #letssupport.
Digital en media agency Yondr zette het platform ‘verBONden’ op. Gebruik de hashtag #koopnuvoorlater en steek de handelaars een hart onder de riem.
De coronacrisis heeft een enorme impact op individuen en organisaties in de cultuursector. Er zijn heel wat vragen en iedereen is op zoek naar informatie. Cultuurloket organiseerde daarom een webinar over maatregelen voor zelfstandigen en een webinar over tijdelijke werkloosheid.
Creatievelingen Suzanne Akgun, Flore Robberechts, Lize D'haese, Lisa Decré en Sophie Libeer startten met het delen van 'inspiratie voor enkele nuttige, nutteloze bezigheden voor de komende dagen'. Volg hun tips mee via de Instagram 'Blijf in uw kot' of deel je eigen tips met de hashtags #blijfinuwkot en #ikmeenhethè.
Omdat solidariteit met collega's nu aan de orde is, organiseert singsing! zaterdag 21 maart een gratis online workshop over hoe je online én interactief zang- en instrumentles geeft. Dit kan ook geëxtrapoleerd worden naar andere creatieve lessen. Inschrijven voor 'Interactief én Online Muziekles Geven via Zoom' kan hier.
Omdat leuke post welkom is in deze quarantainetijden tekent Redlobster een gepersonaliseerd kaartje voor jou. Je betaalt één euro voor de postzegel (in België). Mail je adres en een woord naar sos@redlobster.be en je ontvangt een op maat getekend kaartje in de bus. Ze bedachten ook een tweede actie: een boekje wordt weg en weer gestuurd tussen twee creatieven, Redlobster en ... jij? Op die manier wordt er samen een nieuw verhaal gecreeërd en blijven we in coronatijden geconnecteerd.
Alles is even anders en alles ligt even stil. Maar muziek blijft iets magisch en daarom maken Poolhert Productions en Studio Tropics video-opnames van hun meest getalenteerde vrienden terwijl ze een serenade brengen vanuit hun raam of vanop hun balkon. Volg de Corona Serenades op deze Facebookpagina.
Illustrator Musketon heeft enkele gifjes gemaakt met do's en don'ts in coronatijden. Je kan ze delen via Instagram.
Nood breekt wet in tijden van het coronavirus. Theatervoorstellingen, concerten, literatuur, films en museumbezoeken gaan rechtstreeks de huiskamer in. Nu cultuurhuizen tijdelijk moeten sluiten, staan we samen sterk om cultuur digitaal te laten zegevieren. Cultuurconnect deelt op haar site een digitaal cultuuraanbod.
Evil Penguin TV biedt een maand lang gratis zijn online catalogus met concerten van toporkesten en jazzensembles en dans- en theatervoorstellingen.
Ontwerpbureau Edmire heeft een stencil 'Di-stence' ontworpen om de afstand tussen mensen aan te duiden die nodig is in deze tijden. De stencil is bedoeld voor de — 'essentiële' — retailers om duidelijk aan te duiden waar klanten moeten gaan staan om genoeg afstand te bewaren.
De creatieve co-workingspace Haptic House in Antwerpen is bezig met een grootschalige productie van mondmaskers. Heb je contacten in confectie/textiel etc. Laat het hen weten via heyhaptichouse@gmail.com! Er wordt samen gewerkt met verschillende organisaties in de zorg, zodat de donatie op de juiste plek komt en er op een professionele manier wordt verwerkt.
Speciaal voor tijdens de binnenblijfdagen maakte Het Geluidshuis een pagina met binnenpret aan. Je kan er de komende weken niet alleen hoorspelen streamen, maar je vindt ook kleurplaten en spelletjes, in het thema van de verhalen van Het Geluidshuis. Daarnaast vind je er ook een greep uit hun catalogus op Spotify en iTunes. De content wordt regelmatig aangevuld.
Cinema's moesten de deuren sluiten. Onder meer bioscopen Lumière en Cinema Zed bieden nieuwe films, die normaal gezien op het grote scherm zouden worden vertoond, aan via hun platformen lumiereseries.com en dalton.be. Docville heeft ook een aantal kortfilms online gezet.
CINEMATEK biedt een aantal films aan die recent in huis gerestaureerd werden via Lumière, UniversCiné en Uncut. De reeks start met Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles, de bekendste film van de in 2015 overleden cineaste Chantal Akerman.
#5voor12 is een actie van Kunstenoverleg Gent en kwam tot stand vanuit een collectief van cultuurmakers in Gent. Uit solidariteit met iedereen die deelt in de klappen: zelfstandige kunstenaars, medewerkers van kleine en grote organisaties, freelancers,... én uit respect voor het publiek, deelt een Gentse cultuurorganisatie op Facebook, dagelijks om 5 voor 12, een filmpje, muziek, tekst, een verhaal, een brief,… gelinkt aan deze bizarre tijd.
Met Praatbox kan je videobellen met iemand waarmee je geen fysiek contact mag hebben. Een eenvoudige laag bovenop een open source videobelsysteem, gemaakt om snel te kunnen delen zonder technische kennis. Praatbox is een initiatief van Corona Denktank.
Das Box, een bedrijf uit het Gentse, lanceert de Lockdown Games waar gezinnen tegen mekaar kunnen strijden. Ze gaan elke week door van woensdag tot zondag.
De federale overheid deelt een officieel patroon en tips om zelf mondmaskers te maken. Richtlijnen om zelf mondmaskers te maken of te gebruiken vind je hier. Voor de individuele thuisnaaiers is er een Facebookgroep opgericht, en ondertussen is er ook een website: maakjemondmasker.be. Deel je maakfoto's met de hashtag #maakjemondmasker.
Er zijn heel wat bedrijven en organisaties die aan het werk zijn gegaan, ook creatief bureau De Kwekerij. Zijn hebben een tof filmpje gemaakt om mensen aan te sporen zelf aan de slag te gaan.
You may also like lanceerde enkele weken geleden een oproep naar ontwerpers om affiches in te sturen en deze in de publieke ruimte te presenteren. Helaas valt dat project nu een beetje in het water, maar de posters kunnen nu gedownload worden om thuis mee aan de slag te gaan: kleur ze in, speel oxo, verbind de punten, maak er een hoedje van,...
PLOEK deelt ontworpen briefpapier dat je kan uitprinten en gebruiken. Nikki Van de Velde en Joyce.Guidée van ka.art deden hetzelfde, hun templates zijn hier terug te vinden. Redo geeft nu twee enveloppes bij elke bestelling via de webshops. Kaart Blanche ontwierp een kaartje. Ink. copywriting collectief ontwierp een reeks van postkaarten met slogans als 'Liefde in tijden van corona' en 'Ik wou dat ik u kon hamsteren'.
De Morgen verzamelt in een artikel een aantal cultuurtips in tijden van corona, vanuit je eigen kot dus. Zo speelt jazzpianist Jef Neve elke avond een miniconcert van thuis, via zijn Facebookpagina.
De Leuvense 3d-printspecialist Materialise heeft een 3d-geprinte deuropener ontwikkeld die het mogelijk maakt zonder direct contact met de deurklink de deur te openen of te sluiten. Materialise deelt een gratis ontwerpbestand voor iedereen wereldwijd voor een hands free 3D-geprinte deuropener. De deuropener kan ook besteld worden via de portal I.materialise.
Er werd een Corona Denktank opgericht rond de ontwikkeling van mondmaskers. Je vindt er heel wat info om je steentje bij te bijdragen, ook om zelf mondmaskers aan te leveren.
Delen via social media kan ook via deze hashtags: #covid19be, #samentegencorona, #vlaanderenhelpt, #blijfinuwkot, #blijfinjekot, #coronabelgie.
Fotograaf Noortje Palmers en allround creatief Jasper Declercq roepen op om de creatieve dingen die mensen maken te delen via de hashtag #coronacreation. De Gentse Karen Pattyn roept beeldenmakers op om hun ervaringen in deze tijden via beeldend werk te delen via de hashtag #kunstonderdestolp.
Deze crisis vraagt om een duidelijke en snelle aanpak. De Facebookgroep CommunicatiePro's tegen #COVID19 is opgericht om de juiste boodschap op de juiste manier naar buiten te brengen.
StuBru-presentator Stijn Van De Voorde stuurt sinds gisteren dagelijks een nieuwsbrief uit met tips en opmerkingen om concert-, café, restaurant-, darkroom- en sportloze avonden wat vlotter (en muzikaal verantwoord) door te brengen. ZIjn tips van gisteren vind je hier.
Mike Ptacek en Brecht Kets van Play It Safe ontwikkelden een coronapreventiespel. Het spel is gratis, duurt maar vijf minuten en zal je heel wat bijleren. Het werd ontwikkeld in samenwerking met Hogeschool West-Vlaanderen - Vlaamse Autonome Hogeschool, Koramic Investment Group, imec en Stad Kortrijk.
Deel de hashtag #coSHona als je kleine zelfstandigen die eerlijke en ecologisch verantwoorde kleding, cosmetica of voeding verkopen, steunt. Een initiatief van modeplatform COSH.
Cookies opgeslagen