Na haar studies textiel aan het Gentse KASK bouwde Leda Devoldere een collectie uit, waarbij ze haar kleurrijke, geometrische universum naar verschillende dragers vertaalt. Ze brengt haar creaties in kleine oplages zelf aan de man.

Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Leda Devoldere © Jonah Samyn

Leda Devoldere © Jonah Samyn

Waarin schuilt voor jou de magie van de discipline?

Textiel laat je toe om via een hedendaagse vertaling van ambachtelijke technieken een persoonlijk universum te creëren. Bovendien kan je binnen de discipline zelf met heel wat verschillende technieken experimenteren, waardoor textiel blijft boeien. Dat ik zelf stukken kan maken, maar tegelijk productie kan uitbesteden aan kleine ateliers is ook fijn. Zo krijg ik meer tijd voor het creatieve luik.

Tapijt Leda © Ushua Goeminne

Tapijt © Ushua Goeminne

Wat is de grootste uitdaging in jouw werk?

Ik wil mijn werk zo ver mogelijk verspreiden en een speelsheid in de grotemensenwereld brengen. Daarom zoek ik in mijn werk een zekere kinderlijke, vrolijke naïviteit op. Als ik in mijn atelier creëer, dan wil ik me vooral amuseren. Tegelijk stel ik me dan hyperkwetsbaar op, wat mijn werk een grote intimiteit verleent. Met commerciële strategieën ben ik dan niet bezig. In deze utopische droomfase wil ik mezelf geen grenzen opleggen. Ik hoop dat klanten die emotionaliteit voelen, en mijn stukken op lange termijn blijven koesteren. 

Atelier © Jonah Samyn

Atelier © Jonah Samyn

Atelierbeeld © Alexander Popelier

Atelierbeeld © Alexander Popelier

Hoe hou je de balans tussen het artistieke en het zakelijke?

Hoewel ik zeker geworsteld heb met het vinden van de juiste balans, loopt dat met de jaren steeds makkelijker. Doordat ik bepaalde stukken van mijn toegepast werk nu industrieel laat produceren, komt er tijd voor meer artistieke installaties of projecten op maat. Tegelijk blijft het geen evidentie om mezelf te verkopen. Ik verkies om op de achtergrond te blijven en mijn werk voor zichzelf te laten spreken. Daar mag ik dus best nog wat assertiever in worden. Tegelijk beschouw ik het als een mijlpaal dat ik intussen van mijn werk kan leven.

© Ushua Goeminne

© Ushua Goeminne