Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
25 mei 2020
2 minuten leestijd
Online verkoop zit in de lift. Meer en meer consumenten doen hun aankopen via digitale weg. Maar een webshop optimaliseren, hoe doe je dat? Wat is het belang van een goede webshop en hoe optimaliseer je deze? Als doorwinterde e-commerce coach legt Maarten Deboo van Baldwin in dit webinar de do’s en don’ts uit.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Maarten Deboo richtte acht jaar geleden de Belgische afdeling van e-commerce agency Baldwin op. De missie van Baldwin is om design, fotografie, development en marketing te verenigen en zo optimale webshops te creëren.
E-commerce is een passie van Maarten Deboo. De e-commerce die Baldwin ontwikkelt, wordt opgedeeld in drie facetten: web design, web development en digital marketing.
Een van de meest voorkomende fouten is dat er te veel gekeken wordt naar de concurrentie. Onder je prijs verkopen omdat de concurrent dit doet, is een no go. Kijk naar je eigen brutomarge en maak op basis hiervan de nodige inschattingen.
Technologie evolueert razendsnel. Neem je graag het heft in eigen handen of besteed je het liever aan iemand anders uit? Maak je gebruik van een bestaand platform als Shopify of bouw je je eigen webshop, verkoop je via online marktplaatsen of via social media kanalen? Een combinatie van een aantal van deze zaken is uiteraard ook mogelijk.
Het is belangrijk om specifiek te zijn over je doelen. Wat is jouw meerwaarde? Ook het definiëren van je doelgroep is een must. Wie is je klant? Je kan daarbij verschillende aspecten aan bod laten komen: demografische info, motivaties en voorkeuren om online te kopen en het surfgedrag van je doelgroep. Je verkoopt aan een doelgroep, maar wat wil je verkopen? Via ‘user stories’ en ‘jobs to be done’ bepaal je wat jouw doelgroep verwacht. Dit zal je ook helpen in het definiëren van een heldere site map.
Maarten vertelt over drie basisniveaus in het design van een webshop aan de hand van atomen, moleculen en organismen. Als je volgens dat principe werkt, wordt het duidelijk voor de developer, waardoor je webshop ook sneller geprogrammeerd zal kunnen worden. Een goed design is consistent. Op deze manier wordt het proces goedkoper gemaakt, maar is het ook doordachter.
Content is key. Hoe overtuig je iemand in je webshop om te kopen? Maarten geeft enkele tips mee:
Traffic building is een belangrijk deel van je webshop. Zonder traffic zijn er geen verkopen. Hoe genereer je meer traffic? Hoeveel heb je betaald voor dit verkeer en hoeveel heeft het opgebracht? Bekijk de bounce rate en conversion rate in die context. Een average time spent is een ideale indicator om te kijken of mensen van je webshop houden of niet. Maak ook gebruik van de customer journey.
Cookies opgeslagen