De Duitse Marie Bernadette Woehrl startte haar nichelabel van draagbare lederen creaties pas onlangs op en won intussen al een belangrijke prijs. Haar ontwerpen maakt ze zelf met de hand.

Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Marie Bernadette Woehrl

Marie Bernadette Woehrl

Wie is Marie Bernadette Woehrl?

  • studeerde aan de Accademia Costume & Moda in Rome
  • werkte in 2020 zeven maanden bij Ann Demeulemeester als accessoiredesigner
  • won de talentprijs van Première Classe 2023

Het maakproces is extreem belangrijk voor mij. Het is geen bijzaak na het creatieve proces maar gaat hand in hand. Het is een artisanaal project en product. Je kan mijn signatuur en mijn vakmanschap zien in het eindresultaat. Het weven, het snijden en het knopen leggen doe ik in mijn atelier in Antwerpen. Het geeft me een compleet gevoel om zelf door alle stappen van het proces te gaan.

© Marelise Bots

© Marelise Bots

Het moeilijkste is om mijn doelgroep te definiëren en te bereiken. Ik moet nog leren hoe ik mijn merk in de markt zet. Ik krijg veel positieve feedback van de mensen rondom mij, maar dat zijn net zoals ik jonge idealisten die mijn stukken niet altijd kunnen veroorloven. Mijn doelgroep moet een zeker mentaliteit koesteren, mijn ontwerpen verstaan en begrijpen waar de prijs vandaan komt. Mijn aanpak kan werken in een zekere niche waar er aandacht is voor vakmanschap, maar ik moet het balanceren met een commerciëlere of makkelijker te produceren bijlijn.

© Marelise Bots

© Marelise Bots

© Nikita Alexander

© Nikita Alexander

Het belangrijkste is vooral heel dicht bij mijn kern blijven, dat heeft me al zover gebracht in zo’n korte tijd. Op dat vlak is Ann Demeulemeester een inspiratiebron. Mijn tijd daar was één grote stilistische les van hoe je een identiteit houdt en dat decennialang interessant maakt. Daarom werk ik zo graag met leder. Het heeft een levensduur die je simpelweg niet vindt in nepleder of plantaardig leder. Ik werk ook met deadstock leder. Ik geef graag nieuwe waarde aan iets wat verouderd en afgedankt is voor het systeem. Van het bijna agressieve materiaal maak ik eerder iets fragiels waar beweging in zit. Ik hou van die spanning in mijn werk.

© Marelise Bots

© Marelise Bots