Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
23 januari 2023
2 minuten leestijd
Met zijn genderinclusieve ontwerpen die refereren naar de avant-gardistische mode uit de jaren tachtig scoort Matteo La Rosa hoge toppen. Tom Eerebout, de Vlaamse stylist van Lady Gaga, is fan. Na een paar seizoenen prêt-à-porter trekt La Rosa nu volop de kaart van couture.
Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.
We willen geen commerciële lijn uitbrengen die elk seizoen terugkomt. Die druk wil ik mezelf niet opleggen. Eigenlijk zeg ik: fuck the fashion world, fuck the fashion calendar. Mijn klanten kopen liever iets dat recht uit mijn hart komt dan iets dat massaal geproduceerd is. Daarom richt ik mij voortaan uitsluitend op couture. Ik wil exclusiviteit aanbieden en mensen de kans geven een uniek stuk van mij aan te schaffen. Met La Rosa wil ik niet alleen mode maar een hele lifestyle creëren, tot hele interieurs toe. Waarom geen muurverf die dezelfde dramatiek uitstraalt als mijn modecreaties?
Enerzijds wil ik van La Rosa een merk maken dat wereldwijd gekend is, maar anderzijds hou ik als designer heel erg vast aan het principe: hou het intiem. Dat is een eeuwige tweestrijd. Na mijn laatste collectie wist ik het even niet meer. Ik was de emotie aan het verliezen en het werd een sleur. Ik heb de keuze moeten maken om mijn creativiteit te bewaren. Dat is ook mijn advies: probeer jezelf te blijven, want in de modewereld geraak je jezelf heel snel kwijt. Ook financieel is het een uitdaging. Ik werk nog heel hard buiten La Rosa. Ik ben docent mode-illustratie en schoenontwerp in Limburg. Soms doe ik nachtjes door. Ik weet dat ik dat niet kan blijven combineren, dus ik doe er alles aan om binnen de kortste keren rendabel te zijn.
Vanaf het prille begin wou ik duurzaam zijn. Alles wordt in België gemaakt, behalve onze lederwaren in Italië. Ik koop ook geen rollenstof. Dat zou goedkoper zijn, maar wat moet ik dan met al die stof? Omdat ik alles op maat maak, zit ik ook niet met overstock. Ik wil ook een digitale showroom op poten zetten, een soort performance met VR-brillen in een lege loods. Op die manier kan ik mijn creaties aan mensen over de hele wereld laten zien en hen het gevoel geven dat ze helemaal in mijn leefwereld zitten.
Cookies opgeslagen