Als kind van zijn generatie vertaalt grafisch ontwerper Victor Verhelst de constante beeldenstroom zowel inhoudelijk als esthetisch in zijn creaties. Met zijn kleurrijke universum wil hij mensen verwonderen, en een vleugje magie in hun leven brengen.

Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Victor Verhelst

Victor Verhelst

Wat maakt je anders dan andere ontwerpers?

Ik creëer zowel toegepast als vrij en ruimtelijk werk, en probeer de grenzen tussen deze twee werelden zoveel mogelijk te laten vervagen. Als ik voor een opdrachtgever werk, wil ik het liefste carte blanche. Hoewel ik natuurlijk in dialoog ga, ben ik ervan overtuigd dat die sterke persoonlijke insteek bijdraagt aan de ziel van een creatie. Aangezien elk ontwerp het resultaat is van een zoektocht naar de historiek en het DNA van de opdracht(gever), waaraan ik een persoonlijke interpretatie geef, voel ik op een bepaald moment dat een ontwerp juist zit. Daarom is het voor mij moeilijk om pakweg twintig verschillende voorstellen te maken. Bovendien wil ik geen makkelijk consumeerbaar werk maken, maar schop ik liever al eens tegen de schenen. 

Castle Of Dereck

Castle Of Dereck

Wat is de grootste uitdaging in jouw werk?

De kracht en emotie om te creëren niet verliezen en tegelijk mijn universum laten groeien. Aangezien dat veel discipline vraagt, en ik me nu volledig wil kunnen toeleggen op mijn werk, woon ik nog bij mijn ouders. Mijn atelier is een heilige plek, waar ik – net als een sporter – elke dag routineus aan de slag ga. Enkel door veel oefening zal ik de kwaliteit halen die ik voor ogen heb.

Hoe ga je om met duurzaamheid?

Als ik papier koop, dan koop ik meteen een volledig palet. En vervolgens probeer ik daar zo zuinig mogelijk mee om te springen. Daarnaast gebruik ik voor mijn ambachtelijke risopers soja-inkt en voor mijn clichés bananenpapier. Ik droom ervan om een soort lab op te zetten, waar ik verschillende druktechnieken kan toepassen, zodat ik alles zelf in kleine edities kan maken.

The City Of Dos, The Bellhops, Clock of Doom & Boats to Volhollo

The City Of Dos, The Bellhops, Clock of Doom & Boats to Volhollo